We hebben bijna een jaar lang een VPS (hosting server) van TransIP in gebruik en technisch gezien is daar niets op aan te merken. Onlangs hadden we tijdelijk een Plesk-licentie nodig op het VPS en aangezien deze volgens TransIP maandelijks opzegbaar is, dachten we daarmee zonder probleem even een Plesk-licentie te kunnen afnemen. Na een weekje wilden we de licentie weer annuleren.
Vervolgens kreeg ik een mail dat dat wel kon, maar dat we dan ook het hele VPS moesten opzeggen. Dat staat echter nergens op de hele site vermeld! Er staat dat je per maand kunt opzeggen, maar niet dat je dan ook je VPS moet opzeggen. Er staan vele tientallen sites van onszelf en van klanten op het VPS, dus dat kan natuurlijk niet zomaar.
We zitten dus nu vast aan een doorlopende Plesk-licentie die we niet gebruiken. Alternatief is een nieuw VPS afnemen en dat vanaf nul installeren en instellen en dan alle sites handmatig overzetten. Dat is dagen werk en het kost ons bovendien extra licenties van verschillende softwarepakketten die op het VPS draaien (Plesk, Atomic, MagicSpam, Scriptaculous, etc).
Het is volgens TransIP niet mogelijk om een snapshot of Plesk-serverbackup over te zetten van het huidige VPS naar een nieuw VPS en zelfs het overzetten van IP kan volgens hen niet.
Omdat er nergens wordt vermeld dat opzeggen van Plesk ook betekent dat je het hele VPS moet opzeggen, en we de Plesk-licentie helemaal niet gaan gebruiken, heb ik voorgesteld ons de kosten ervan niet in rekening te brengen. Dat hebben ze geweigerd. Ook mijn mededeling dat ik open sta voor andere vormen van compensatie hebben ze afgewezen. Ze hebben botweg geweigerd om hoe dan ook te compenseren voor de extra kosten en/of extra manuren waarmee ze ons hebben opgezadeld, doordat ze belangrijke informatie niet communiceren op de site, maar pas achteraf bij annulering aangeven. Ze hebben zelfs gesuggereerd dat we maar contact hadden moeten opnemen voordat we online de licentie kochten.
Dat slaat nergens op natuurlijk. Je kunt daar een complete server en allerlei addons online kopen en installeren, alles gaat automatisch en binnen een kwartier kun je het bestelde gebruiken. Je koopt als klant iets op basis van de info die op de site staat. Dat je pas bij gewenste annulering belangrijke aanvullende (en ingrijpend beperkende) informatie krijgt, en daarmee voor het blok gezet wordt, grenst aan moedwillige om de tuin leiding.
Als ze hadden gezegd "Sorry, de informatie op de site is inderdaad niet volledig, onze fout. We zullen u dan ook niet factureren voor de licentie.", dan had ik respect voor ze gehad. Fouten maakt iedereen, maar geef ze toe en draag zelf de gevolgen. Zadel niet je klanten op extra kosten en ongemak die voortkomt uit gebrekkige informatieverstrekking. Ik zou me diep schamen als wij klanten zo zouden bejegenen. "We kunnen niet van de procedures afwijken", schreven ze me doodleuk.
Samengevat: klant koopt op basis van beschikbare informatie online een "maandelijks opzegbare" aanvullende dienst die aansluit bij een reeds eerder afgenomen basisdienst. Bij annulering van de aanvullende dienst blijkt dat annulering van deze aanvullende dienst alleen kan als de basisdienst ook wordt opgezegd. De basisdienst is echter essentieel voor de bedrijfsvoering van de klant en kan niet zonder grote gevolgen worden opgzegd. Feitelijk gijzelt TransIP hiermee de klant en is de geadverteerde maandelijkse opzegmogelijkheid misleidend.
Ik vraag me nu af of ik ze juridisch gezien kan dwingen om de licentie niet in rekening te brengen, of andere manieren van compensatie kan eisen.
- TransIP gijzelt klant
-
17-01-2013, 23:10 #1
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 14 Jaar
TransIP gijzelt klant
-
-
17-01-2013, 23:21 #2
- Berichten
- 160
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Ik dacht dat je die licentie alleen kon activeren als je die als preinstalled OS installeert bij TransIP, en er dan zo weer af kon stappen, door een ander OS te installeren? Lijkt mij dan aan de ene kant logisch, aangezien die distro €7,50 per maand kost, maar aan de andere kant vraag ik me ook af waarom hij niet op te zeggen is in die actieve installatie.
Edit: Ik kan alleen vinden dat ze hardware upgrades niet kunnen annuleren, over die software is inderdaad niks te vinden.Laatst aangepast door mitchel van amstel : 17-01-2013 om 23:27
-
17-01-2013, 23:26 #3
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
- Het is technisch niet mogelijk om een Add-on los van uw BladeVPS op te zeggen.
-
17-01-2013, 23:29 #4
- Berichten
- 160
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Klopt John, maar het gaat dan alleen om hardware addons
Interressant misschien:
Voor de installatie en gebruik van Plesk Panel op een Blade VPS bedragen de kosten maandelijks €7,50. Hierbij zijn gratis updates inbegrepen en er geldt geen limiet voor het aantal websites dat u kan aanmaken op uw server. Plesk Panel Unlimited is maandelijks opzegbaar.
Ze spreken ook over Plesk in het bijzonder, niet over de VPS.
https://www.transip.nl/vps/vps-plesk/
-
17-01-2013, 23:30 #5
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Ja, dat zeggen zij ook. Er wordt echter nergens gecommuniceerd dat Plesk onder de addons valt. Op de addons-pagina wordt Plesk niet genoemd en op de Plesk-pagina wordt niet vermeld dat het een addon betreft. Uit niets kun je opmaken dat Plesk niet is te annuleren met behoud van je VPS. Ik had dat dus ook niet zo opgevat.Laatst aangepast door JNijhuis : 17-01-2013 om 23:58
-
17-01-2013, 23:35 #6
- Berichten
- 792
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Ik zou Plesk nou ook niet direct als add-on bestempelen, e zulke essentiële informatie hoort gewoon op de bestelpagina. Je staat imho dus ook volledig in je recht, het is alleen aan jou hoe ver je wil gaan om je recht te krijgen.
Bel ze anders eens en vraag naar een hoger persoon. Geen idee hoe de hiërarchie binnen dat bedrijf is, maar kan me voorstellen dat de eerste supportlijn niet of weinig van de regels mag afwijken.
-
17-01-2013, 23:35 #7
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Misschien is het de betreffende transip medewerker niet geheel duidelijk dat het een software add-on was en niet het pre-installed plesk image? Dat dit laatste alleen opgezegd kan worden door het hele vps te 'killen' lijkt me logisch.
Wat als je gewoon ergens anders een vps pakt met hetzelfde os en specificaties?
Dan rsync je de hele zooi met alles erop en eraan naar dat nieuwe vps.
Vervolgens hoef je dan alleen het ipadres te wijzigen op het nieuwe vps en de domeinen.Laatst aangepast door John Timmer : 17-01-2013 om 23:42
-
17-01-2013, 23:49 #8
- Berichten
- 220
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Eerst: Leuke titel.
Ik heb ook problemen met TransIP gehad, wilde tijdelijk van VPS1 naar VPS2, dit kon per dag volgens transIP. Vervolgens heb ruim 8 maanden hemel en aarde moeten bewegen om er weer vanaf te komen..
Ik heb gebeld tot ik er bij neer viel... Succes!
-
17-01-2013, 23:55 #9
- Berichten
- 792
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Misschien is het de betreffende transip medewerker niet geheel duidelijk dat het een software add-on was en niet het pre-installed plesk image? Dat dit laatste alleen opgezegd kan worden door het hele vps te 'killen' lijkt me logisch.
Wat als je gewoon ergens anders een vps pakt met hetzelfde os en specificaties?
Dan rsync je de hele zooi met alles erop en eraan naar dat nieuwe vps.
Vervolgens hoef je dan alleen het ipadres te wijzigen op het nieuwe vps en de domeinen.
-
18-01-2013, 00:01 #10
- Berichten
- 187
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Jnijhuis, overstappen.
Iets anders maar mijn domeinen zijn ook gegijzelt geweest, ik was het met 1 factuur van 17.50 niet eens daarop gijzelde transip al mijn betaalde domeinen ( 50+) waaronder van mijn klanten ect totdat ik betaalde.
Betaal iets meer maar neem een hoster die het ondernemerschap snapt.
-
18-01-2013, 00:04 #11
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Aanvullend bericht:
Misschien is het de betreffende transip medewerker niet geheel duidelijk dat het een software add-on was en niet het pre-installed plesk image? Dat dit laatste alleen opgezegd kan worden door het hele vps te 'killen' lijkt me logisch.
Wat als je gewoon ergens anders een vps pakt met hetzelfde os en specificaties?
Dan rsync je de hele zooi met alles erop en eraan naar dat nieuwe vps.
Vervolgens hoef je dan alleen het ipadres te wijzigen op het nieuwe vps en de domeinen.
Op de VPS stond het afgelopen jaar een handmatig opgezette configuratie van Centos, Plesk (licentie van Open Provider, dus niet van TransIP), ASL, MagicSpam, etc. Helemaal getweaked. Draaide goed. Omdat de Plesk van OP 30 euro p/m kost en die van TIP 7,50 leek het me wel wat om over te stappen op die van TIP. Voor de zekerheid had ik eerst een snapshot gemaakt van de VPS, en toen de Centos+Plesk image van TIP er op gezet. Ik heb er een nachtje (om overlast voor klanten te minimaliseren) mee getest en kwam tot de ontdekking dat het minder stabiel was dan mijn eigen configuratie (zelfs de nieuwe image liep al diverse keren vast bij het importeren van wat gebackupte sites) en ik bovendien minder rechten had via SSH. Kortom, de test beviel niet, ik had er geen goed gevoel bij en ik heb de snapshot van de oorspronkelijke situatie weer teruggezet en alles was weer bij het oude. Aansluitend heb ik op de reguliere wijze Plesk opgezegd via het klantenpanel. Vervolgens werd me verteld dat dan de hele VPS zou vervallen.
Ik gebruik de Plesk-licentie/image op geen enkele wijze meer en ik wil de VPS met oorspronkelijke configuratie gewoon blijven gebruiken en niet de hele VPS hoeven opzeggen omdat ik Plesk wil opzeggen.Laatst aangepast door JNijhuis : 18-01-2013 om 00:18 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
18-01-2013, 00:19 #12
- Berichten
- 817
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Transip is de laatste tijd zo verschrikkelijk bezig om zijn eigen ruiten in te gooien, het lijkt wel of ze extra hard hun best doen om maar zoveel mogelijk klanten te verliezen...........
-
18-01-2013, 00:21 #13
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Ik weet niet wat rsync is, dus dat zal ik uitzoeken. Ben geen hosting-expert... Als rsync exact gelijke specs nodig heeft dan zal het vinden van een geschikte vervanger niet makkelijk zijn vrees ik.
-
18-01-2013, 06:03 #14
Net-ICT Solutions B.V. / Webbasing B.V / Net-ICT Hosting B.V
- Berichten
- 913
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Jnijhuis,
Verhuizen van plesk naar plesk server is goed te doen. Indien je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag.
-
18-01-2013, 06:29 #15
- Berichten
- 644
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: TransIP gijzelt klant
Dit soort gedrag van Transip heeft mij al jaren geleden er toe besluiten daar niet meer te hosten. Bij een discussie over een twijfelachtige afschrijving van hen werd gedreigd mijn hele account te blokkeren, waardoor ik niet meer bij mijn (destijds 100+) domeinen zou kunnen. Onder die druk heb ik maar betaald en daarna in een jaar tijd elke maand de aflopende domeinen naar een ander verhuisd. Er zijn genoeg andere hosters die betere voorwaarden hebben en zelfs ook een lager tarief hanteren.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic