Dag SD-ers,
Een lang verhaal in het kort vertelt:
In juli ben ik zee gegaan met een opdrachtgever om een webshop te maken. Ikzelf heb het ontwerp gerealiseerd, een kennis van me deed de inbouw van Magento inclusief aanpassingen.
We hebben per e-mail netjes een offerte gemaakt, akkoord gekregen maar geen officieel contract op papier gezet. De afspraken waren wel heel helder. (per e-mail) Het gaat overigens om een bedrag van om en de nabij 800,-
Punt is dat de opdrachtgever zo'n 2 weken geleden ineens de opdracht heeft stop gezet om de reden dat de deadline niet gehaald was, en hij het idee had dat de webshop nog lang niet af was (webshop was zo goed als af!). Bedoeling was dat de webshop er na de vakantie zou zijn, door wat omstandigheden en aanpassingen was de webshop begin oktober 90% af, de bewuste opdrachtgever moest met name zelf nog teksten en producten invoeren en de laatste puntjes doorgeven. Het ontwerp was in Augustus al volledig geleverd overigens. De webshop stond trouwens ook al op 1 in Google.
Kortom: de enige reden was dus de deadline. Normale communicatie is ineens niet meer mogelijk met de beste man.
Wat is hier juridisch mogelijk of correct om te (kunnen) doen? We hebben al netjes (2 keer) gemaild, maar we krijgen geen gehoor meer.
Vriendelijke groet,
ArendJan
- Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
-
27-10-2012, 20:10 #1
- Berichten
- 915
- Lid sinds
- 18 Jaar
Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
-
In de schijnwerper
Hoe Fit Worden (DR28) | Tips voor fitness, krachttraining & meer (275 artikelen)Website te koopOntwikkelaar || Direct BeschikbaarFreelance / WerkOntvang tot 20% kickbackfee op je Google Ads klanten, waar wacht je nog op?PromotieRadio portal - WP plugin - Versie 2.1 - versie 2.1 NU LIVEPHP scripts -
27-10-2012, 20:14 #2
- Berichten
- 911
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Als er klaar en duidelijk in de mailing staat dat er akkoord is gegeven voor de geleverd werken , kan je hier al een eind met komen.
Ik heb gelijkaardige situatie ook voor gehad.
Eerste stap die ik nam is een aangetekende brief zenden tot laatste aanmaning, indien geen gehoord zou ik een advocaat onder de arm nemen om wat druk te zetten.
Vele keren zal de opdrachtgever dan toch nog over de brug komen , zoniet kan je het voor de rechtbank trekken.
Groeten
-
27-10-2012, 21:18 #3
- Berichten
- 915
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Ok, dus in principe is nu een kwestie van een factuur sturen, en daarna een aanmaning en dan de rechter in de arm nemen? Ik heb even mijn mail bekeken, maar er duidelijk een akkoord op de offerte.
Vriendelijke groet,
-
27-10-2012, 21:26 #4
- Berichten
- 17
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Wat staat hierover in de algemene voorwaarde
n van je bedrijf?
Zo niet, wat is er afgesproken?
De deadline niet halen kan een reden zijn voor ontbinding van de overeenkomst.
De wet biedt je namelijk pas de gelegenheid een project te staken als de wederpartij “in verzuim” is, en daarvan is pas sprake als hij een fatale deadline heeft gemist of als hij in gebreke is gesteld.
Eerst maar eens die “fatale termijn”. Daarmee wordt een deadline bedoeld die écht deadline is, oftewel missen daarvan is jou(w bedrijf) fataal. Essentieel daarbij is dat de wederpartij wist dat het om een fatale termijn ging. Dat de termijn belangrijk was voor jou, is niet belangrijk. Het klassieke voorbeeld van een fatale termijn is de bruidstaart: de bakker moet weten dat die voor de trouwdag wordt besteld, en een dag te laat is echt onaanvaardbaar.
http://blog.iusmentis.com/tag/ingebrekestelling/
-
27-10-2012, 21:31 #5
- Berichten
- 915
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Er was van beide partijen de bedoeling om aan het eind van de zomervakantie de webshop af te hebben. Dit is niet een fatale eis geweest, is dus ook niet in een contract gezet.
Daarnaast heeft de opdrachtgever zelf niet eerder moeilijk gedaan over de deadline, want - zoals dat altijd gaat - moeten er in overleg nog allerlei zaken aangepast worden. Heel oktober is er overleg geweest, en gebouwd.
De opdrachtgever heeft als 2e reden aangegeven dat hij dacht dat de webshop er nog niet stond(en dat hij dus vond dat het te lang duurde) , wij denken dat hij niet echt kaas heeft gegeten van een CMS, want de webshop was zo goed als af, en moest alleen nog ingevuld worden. Sterker nog: we hebben toen nog een uitgebreide beschrijving naar hem gemaild.
-
27-10-2012, 21:41 #6
- Berichten
- 494
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Niet om het 1 of ander, maar de zomervakantie is al lang voorbij.
Als jij voor mij de opdracht had moeten uitvoeren had je ook geen cent gekregen.
-
28-10-2012, 11:44 #7
- Berichten
- 206
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
ik denk dat de overige communicatie ook erg belangrijk is. als er niet eerder is gedreigd om de opdracht stop te zetten maar er in de maand oktober normaal is gecommuniceerd over de voortgang van de ontwikkelingen, denk ik niet dat hij de opdracht zomaar mag stopzetten.
-
28-10-2012, 12:12 #8
- Berichten
- 915
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Bovenstaande 2 opmerkingen zijn logisch. Inderdaad, als er een keihard deadline stond dan kan op een normale manier gecommuniceerd worden dat men stopt met de opdracht.
In dit geval ligt de zaak dus wel een stuk genuanceerder, zeker omdat de opdrachtgever niet meer wil communiceren, zonder dat er enig overleg heeft kunnen zijn over de problemen / klachten.
We zijn best bereid mee te denken of zelfs financieel tegemoet te komen als een klant ergens hinder van ondervond. Dan moet dit echter wel eerder gemeld worden dan een maand na de deadline imo.
-
28-10-2012, 17:58 #9
- Berichten
- 220
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Als er klaar en duidelijk in de mailing staat dat er akkoord is gegeven voor de geleverd werken , kan je hier al een eind met komen.
Ik heb gelijkaardige situatie ook voor gehad.
Eerste stap die ik nam is een aangetekende brief zenden tot laatste aanmaning, indien geen gehoord zou ik een advocaat onder de arm nemen om wat druk te zetten.
Vele keren zal de opdrachtgever dan toch nog over de brug komen , zoniet kan je het voor de rechtbank trekken.
Groeten
Een advocaat voor een bedrag van €800?
Te laat is te laat. Dus als je de webshop niet hebt opgeleverd voor de afgesproken datum zit jij fout en lever je niet (op tijd) en mag de klant dus het contract vroegtijdig beëindigen.
-
30-11-2012, 07:50 #10
- Berichten
- 69
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
mag je nog blij zijn dat hij geen kosten op jou gaat verhalen door het niet nakomen van de deadline.
-
30-11-2012, 09:25 #11
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Communicatie is zo te zien het sleutelwoord in deze. Je moet een opdrachtgever regelmatig informeren over de voortgang, zowel als het allemaal goed gaat en minder goed gaat. Omdat een webshop hangt of staat met de content moet je duidelijke afspraken maken wanneer de shop kan worden gevuld, en door wie. Om te laten zien dat een webshop klaar is had je natuurlijk kunnen vragen om de informatie van een klein aantal artikelen, en die er zelf even in kunnen zetten. Dan is het duidelijk dat die webshop online staat, heb je het meteen kunnen testen en heb je ook een mooi voorbeeld voor de handleiding (maar wie weet heb je dat al gedaan, je informatie is uiteraard niet 100% volledig).
Ik zou voor je zelf nu eerst een heel duidelijk overzicht maken van alle communicatie over de deadline: (delen van) alle mailtjes op chronologische volgorde in een Word document plakken, zet daar ook aantekeningen van de (telefoon)gesprekken bij. Markeer duidelijk wat er aan harde afspraken zijn gemaakt. Vermeld daarin in een andere kleur de voortgang van het project. Dan ga je kijken waar het fout ging, en laat ook iemand (iemand met wat ervaring in het zakenleven) dat hele verhaal eens doornemen. Bekijk het hele verhaal ook eens vanuit het oogpunt van de klant.
Pas als je weet waar het goed of fout ging, kun je een plan maken. Als jullie volledig in jullie recht denken te staan dan zou je het via een aangetekende brief kunnen doen waarin jullie verklaren het werk conform afspraak te hebben geleverd, en dan een factuur en eventueel incassobureau op zijn dak sturen. Maar dan ben je die klant voor de toekomst wél kwijt...
Als jullie fouten hebben gemaakt, dan zul je die moeten toegeven want als je er onder uit probeert te draaien dan irriteer je de klant nog meer. Ga hem, zo gauw je weet wat je moet doen, overigens niet mailen maar bel hem en maak een afspraak, en vermeld duidelijk dat jullie de situatie constructief op willen lossen. Ik zou overigens niet zo gauw aan een financiële tegemoetkoming denken, maar de klant bijvoorbeeld eerder helpen om de webshop te vullen. Dat kost jullie alleen maar wat tijd maar geen geld of omzetderving, en je helpt je klant daar waarschijnlijk veel meer mee want die webshop moet immers draaien. En wie weet dat er op die manier een goede samenwerking met de klant ontstaat waardoor je later nog meer werk voor hem kunt doen. Klanten waarderen je niet alleen doordat je je opdrachten goed uitvoert, maar nog beter als je problemen goed en pro-actief oplost....
Aan de slag dus!
-
30-11-2012, 11:04 #12
- Berichten
- 792
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Misschien kan r. olivera er voortaan op letten hoe oud een topic is, er zijn nu 3 oude topics omhoog geschopt die wellicht al opgelost zijn, en het is zonde als mensen als B. van der Weerd dan een heel verhaal gaan typen wat vervolgens door niemand gelezen wordt omdat het probleem van TS allang is opgelost...
-
30-11-2012, 22:41 #13
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Ik had gezien dat 't topic al een maand oud was. In dit geval zou het me niet verbazen dat er een impasse was ontstaan die best lang kan duren, dus reageerde ik toch maar even.
-
02-12-2012, 14:24 #14
- Berichten
- 69
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
daarom zou het fijn zijn als iemand aangeeft als het opgelost is.
-
03-12-2012, 14:26 #15gast10252 Guest
Re: Opdrachtgever stopt met opdracht om deadline
Nouja, een maand later nog eens reageren is ook niet oké. Het is aan de TS om aan te geven of iets opgelost is, het heeft geen zin om er een maand later nog eens op terug te komen.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic