Hallo allemaal,
Wij hebben momenteel een complete webwinkel gemaakt voor een klant met een redelijk bedrag (mid xxxx,xx euro) en hebben al onze punten uit de offerte gedaan.
De laatste maanden hebben we alleen problemen met communiceren. Wij hebben de webshop klaar staan op gelanceerd te worden, maar nog steeds eist de klant voor wijzigingen. Wijzigingen aan punten waar hij al eerder een akkoord op heeft gegeven (dat deze goed zijn). Hierdoor valt het volgens ons onder meerwerk, waar we dus een offerte voor willen maken. De klant houdt echter vol dat ze niet eerder betalen tot de webshop helemaal perfect is. We hebben inmiddels heel veel wijzigingen gratis doorgevoerd, maar de klant blijft steeds nieuwe eisen stellen.
Je geeft dus een vinger, hij neemt je hele arm. Nu zitten we dus in de situatie dat ze pas willen betalen als de punten zijn gedaan. Dit hebben we niet één keer vol gehouden, dit gaat al zo een tijdje door. Dus uit goodwill doen we de punten waarna de klant weer met een waslijst punten komt.
Het is op dit moment zo hoog bij me dat ik weiger nog maar een enkel puntje te doen. Nu heb ik dat erg duidelijk gemaakt, en dreigen ze om de opdracht stop te zetten, niet te betalen en óns te factureren voor de uren die hun in het vullen van hun webshop hebben gestoken. Hoe krom is dat, toch?
Ik heb al duidelijk gezegd dat ik geen overeenkomst met ze ben aangegaan en dat de door hun ingestoken uren niet onder mijn verantwoordelijkheid vallen, maar ze blijven volhouden. Ik heb ook gezegd dat ik volgende week het facturatie/incassotraject in werking zet, aangezien dit al 9 maanden loopt en ik uit goodwill de factuur voor het vorige boekingsjaar al heb gestuurd zodat het hun beter uit kwam met hun administratie.
Mijn vraag: wat zijn mijn rechten en wat voor actie kan ik ondernemen? Ik zou graag simpel het incassotraject in werking willen zetten, maar dan ben ik bang nooit mijn geld terug te krijgen.
Extra info:
- ik heb een hele e-mail conversatie plus 1 telefoontje opgenomen als bewijslast waar akkoorden en de discussie in staat.
- ik heb een getekende offerte inclusief scope van het project
- ik heb een factuur
- Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
-
05-09-2012, 22:20 #1
- Berichten
- 306
- Lid sinds
- 17 Jaar
Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
-
-
05-09-2012, 22:28 #2
- Berichten
- 233
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
Correct me if i'm wrong maar:
Als jij een factuur hebt met de punten die je uit zo werken en de bewijzen middels email en telefoonopname betreffende de opdracht. Jij aan alle punten voldaan hebt tot het moment dat de klant extra punten gaat aanvoeren. Dan heb jij alle recht om een incasso te starten daar jij aan al jouw voorwaarden voldaan hebt wat de klant heeft gevraagd.
Heb je echter een algemene voorwaarden meegestuurd waarin staat dat de afgesproken punten bindend zijn, dit kan volgens mij nog invloed hebben
-
05-09-2012, 22:31 #3
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
Niks doen totdat je de centen van de factuur hebt, eventueel nog een factuur sturen voor de extra gemaakte kosten, herinnering sturen, aanmaning sturen met termijn van 14 dagen, bij geen betaling extra factuur sturen voor 15% van het uitstaande bedrag en de boel bij de incasso leggen. Indien het tot een rechtszaak komt, staat je redelijk sterk met je e-mails en getekende offerte (afhankelijk van de inhoud daarvan natuurlijk). Telefoontjes opnemen kan weliswaar niet gebruikt worden als bewijslast indien ze daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven, maar het kan wel een beeld van de situatie scheppen.
-
05-09-2012, 22:37 #4
- Berichten
- 190
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
Je hebt aan je inspanningsverplichting voldaan, en uit coulance nog gratis meerwerk uitgevoerd. Stuur dus gewoon de factuur en wacht daar niet mee. Herinnering, aanmaning, ingebrekestelling duurt al lang genoeg dus begin er gewoon nu aan. Laat je niet gek maken door loze dreigementen, en voer geen extra werk meer uit.
-
20-09-2012, 15:59 #5
- Berichten
- 557
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
Ik heb ook ooit eens in een zelfde situatie gezeten. Gewoon uiteindelijk factuur gestuurd maar klant gaf aan deze niet te betalen omdat de webshop nog niet goed was en er nog dingen aangepast moesten worden (eigenlijk precies zoals je hier nu uitlegt, zo ging het bij ons ook).
Uiteindelijk herinnering gestuurd, aanmaning etc... Toen besloten (omdat het bij ons ook ging om een flink bedrag (xxxx) een incassobureau in te schakelen die op basis van no-cure no-pay werkte. Die heeft een brief gestuurd waarin gesommeerd werd te betalen + een flink bedrag aan incassokosten eroverheen voor zijn rekening. Ik denk 1 a 2 dagen nadat hij de brief ontvangen had heeft hij alles betaald op de incassokosten na.
Uiteindelijk via incassobureau aan klant laten weten dat incassokosten ook moesten worden voldaan, incassokosten na paar dagen zelf maar voldaan, daarna dossier bij incassobureau laten sluiten en de webshop uiteindelijk niet geleverd (gezien de klant niet alles betaald had).
Heb nooit meer wat van die klant gehoord na zijn betaling. Gelukkig hebben we dus ook eigenlijk al het geld behalve incassokosten terug gezien dus voor ons niet al teveel schade.
Edit:
Misschien nog goed om te vermelden, het ging bij ons om een belgische klant wat het wat moeilijker maakte om een procedure op te starten voor het niet betalen van het volledige bedrag (de incassokosten), dit was de reden dat wij afhaakte en gezien we toch al het geld hadden was voor ons de zaak klaar.
Maar ik denk, je verhaal zo gelezen te hebben, dat je een sterke zaak hebt. Mocht je klant dus zelfs via het incassobureau niet betalen dan zou ik zeker een gerechtelijke procedure overwegen.
-
22-09-2012, 13:58 #6
- Berichten
- 61
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Project uit de klauwen gelopen, maar blijft dreigen door niet te betalen
Beste,
Ik heb eens een vergelijkbare situatie meegemaakt. Een complete website opgeleverd volgens alle punten.
Na akkoord op alle punten te hebben gekregen hebben we de factuur verstuurd. Pas toen kwam de klant met punten die verbeterd moesten worden voordat hij zou betalen. Die punten waren dusdanig afwijkend van het originele plan dat we ze met alle redelijkheid niet -gewoon erbij- konden maken.
Uiteindelijk hebben we deze punten tegen gereduceerd tarief uitgevoerd omdat we er toch graag uit wilde komen. Uiteindelijk dreigde de klant beide facturen niet te betalen omdat hij nieuwe punten bleef aandragen.
Hier hebben we na lang en moeizaam communiceren een incassobureau op gezet en dat ging toen redelijk snel.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic