Hoi allemaal,
Na jaren goed ondernemen is het mij ook eindelijk overkomen: een klant die na levering niet meer reageert en dus niet betaalt.
Het gaat om een relatief laag bedrag voor vertaaldiensten. Het gaat mij in dit geval dus niet persé om het geld, maar ik zie het meer als een principiële kwestie.
De vertaalde tekst opgestuurd en eerst twee weken gewacht op een reactie. Bij uitblijven hiervan twee herinneringen gestuurd, waar ook geen reactie op is gekomen. Omdat ik toch betaald wil krijgen heb ik een factuur opgesteld en deze verstuurd met een brief waarin ik het bedrijf vriendelijk verzoek te betalen.
De betalingstermijn is eergisteren verstreken. Normaliter stuur ik dan een herinnering. Tot een aanmaning heeft het nooit hoeven komen. Mijn voornaamste vraag is: mag ik een aanmaning versturen en bij uitblijven van betaling evt. een incassoprocedure (no cure no pay, kosten klant) opzetten? Ik neem aan van wel, maar gezien de klant niet reageert...
Alvast bedankt!
P.S. Het bedrijf is actief op SiteDeals via een 'nep account', zie ik nu. Een account met 5 berichten, met een andere naam dan de contactpersoon van het bedrijf. Het bedrijf is wel ingeschreven bij de kvk.
- Geen reactie, factuur sturen?
-
17-06-2012, 15:39 #1
- Berichten
- 375
- Lid sinds
- 18 Jaar
Geen reactie, factuur sturen?
-
-
17-06-2012, 16:07 #2
- Berichten
- 339
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
De 'norm' is om 2 keer een herinnering te sturen, waarna je 2 keer een aanmaning stuurt en het daarna uit handen geeft, hoewel deze norm volgens mij niet wettelijk geregeld is: je ook 1x een factuur sturen met een redelijke betaaltermijn (dus niet '2 dagen' maar 31 dagen, het is verplicht om een redelijke betaaltermijn te stellen) en daarna meteen een aanmaning sturen, maar dat kweekt natuurlijk niet echt goodwill.
Zou het dus nog een keertje herinneren/aanmanen en als het echt niet wil, uit handen geven. No-cure-no-pay incasso waarbij de kosten voor de wanbetaler zijn, zal hij er van leren dat een klein bedrag flink kan oplopen.
-
17-06-2012, 16:12 #3
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Je mag altijd een aanmaning sturen na het verstrijken van de betalingstermijn. Daar hoef je niet eerst een herinnering voor te versturen, al is dat wel netjes. Stel de klant in gebreke en geef aan dat je bij uitblijven van een betaling de vordering uit handen zult geven aan een incassobureau waarbij alle kosten, zowel gerechtelijk als buitenrechtelijk, voor zijn rekening zullen komen. Deze brief verstuur je vervolgens aangetekend én per gewone post. Zo heb je bewijs dat de brief is afgegeven, en mocht hij de aangetekende brief weigeren, kun jij aantonen dat je er alles aan gedaan hebt om je klant op de hoogte te stellen van het uitblijven van de betaling. Vervolgens kun je hem gewoon uit handen geven aan een incassobureau of je rechtsbijstand, welke dan aan de slag gaan met een minnelijk traject en eventueel een gerechtelijk traject. Het zou wel leuk zijn als dat niet zou mogen omdat je klant niet reageert, dat is natuurlijk onzin. Dan ga ik ook niet meer reageren op rekeningen :) Vermoedelijk negeert hij je bewust omdat hij niet wil betalen, of zijn er omstandigheden waardoor hij niet kán reageren, maar dan kan hij dat laten weten. Succes ermee.
-
17-06-2012, 16:42 #4
- Berichten
- 375
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Terzijde: deze vraag is geen uitnodiging voor reclame voor incassobureaus. Graag geen privé berichten sturen hierover.
Bedankt voor de berichten. Ik zal eens kijken. Mijn standaard betaaltermijn is 14 dagen. Als deze verstreken is stuur ik na 7 dagen een herinnering met dezelfde betaaltermijn. Daarna een aanmaning met een termijn van 7 dagen, maar zo ver heeft het dus nooit hoeven komen. Ik loop het traject door en geef het eventueel uit handen indien nodig.
-
21-06-2012, 23:52 #5
- Berichten
- 83
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Beste G Kok,
Zoals hier eerder is gesteld dat je een aanmaning via gewone post én aangetekende post moet versturen is onjuist. Indien iemand aangetekende post weigert komt dat voor zijn eigen rekening (blijkt uit rechtspraak).
Wat je hebt beste kunt doen is, een aanmaning sturen om te betalen met in inachtneming van een redelijke termijn die je de wederpartij biedt om alsnog te betalen. Wat een redelijke termijn is, hangt vaak af van de feiten en omstandigheden, vuistregel is vaak 2 weken. Indien deze termijn verstreken is, is de wederpartij in verzuim en kun je naar de kantonrechter om je geld te innen, hierbij heb je een advocaat of een gerechtsdeurwaarder nodig. Een aanmaning is niet nodig, indien in je factuur een fatale termijn staat (dat betekent, bijv. uiterlijk op 1 juli 2012 moet betaald worden). Toch wordt het altijd aangeraden om in alle gevallen een aanmaning te sturen.
-
22-06-2012, 05:07 #6
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Het is helemaal niet nodig om een herinnering te sturen. Op het moment van het aanmaken van een factuur en het verstrijken van de betalingstermijn is de factuur onmiddelijk opeisbaar. Een aanmaning is dus niet verplicht. Het is wél beter om een herinnering te versturen. (en netter).
En gewoon een no-cure-no-pay bureau inschakelen is dan het beste. Kost je niks en je maakt nog kans op betaling van je factuur. Ook liggen veel bedrijven er niet eens wakker van, dus hoop maar nergens op.
Ook hier is dit beter: Vooraf een kleine aanbetaling vragen én later de rest laten betalen.
Nu sta je met lege handen. Bij een kleine aanbetaling lopen beide partijen minder 'schade' op en je weet dan of iemand serieus is. Geen kleine aanbetaling? Ga dan maar naar een ander.
-
25-07-2012, 21:23 #7
- Berichten
- 59
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Beste G Kok,
Zoals hier eerder is gesteld dat je een aanmaning via gewone post én aangetekende post moet versturen is onjuist. Indien iemand aangetekende post weigert komt dat voor zijn eigen rekening (blijkt uit rechtspraak).
Wat je hebt beste kunt doen is, een aanmaning sturen om te betalen met in inachtneming van een redelijke termijn die je de wederpartij biedt om alsnog te betalen. Wat een redelijke termijn is, hangt vaak af van de feiten en omstandigheden, vuistregel is vaak 2 weken. Indien deze termijn verstreken is, is de wederpartij in verzuim en kun je naar de kantonrechter om je geld te innen, hierbij heb je een advocaat of een gerechtsdeurwaarder nodig. Een aanmaning is niet nodig, indien in je factuur een fatale termijn staat (dat betekent, bijv. uiterlijk op 1 juli 2012 moet betaald worden). Toch wordt het altijd aangeraden om in alle gevallen een aanmaning te sturen.
-
25-07-2012, 22:05 #8
- Berichten
- 140
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Kijk i.i.g wel een beetje uit met de 'no cure no pay' > Laat duidelijk specificeren dat je NIETS hoeft te betalen ;)
-
25-07-2012, 22:34 #9
- Berichten
- 46
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Geen reactie, factuur sturen?
Wantmymoney.nl, 15 euro voor het starten van een zaak.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic