Beste lezer,
Ik zit met een conflict met de NS. Ik heb in november 2011 een abonnement afgesloten bij de NS. Een zogeheten Dal Vrij abonnement a 90 euro per maand waarmee je onbeperkt kan reizen buiten de spits om voor het vaste bedrag va 90 euro per maand.
Nu is het echter zo dat ik dit abonnement heb afgesloten wegens mijn vorige werkgever die geen reiskostenvergoeding bood. Inmiddels ben ik veranderd van baan en werk ik nu daar waar ze WEL reiskostenvergoeding hanteren, alleen vergoeden ze geen abonnementen maar enkel losse treinkaartjes. Daarnaast is het zo dat ik nu juist WEL in de spits reis terwijl mijn abonnement dat niet toelaat. In die zin is mijn abonnement dus aanzienlijk in gebruikswaarde verminderd.
In de algemene voorwaarden wordt het volgende beschreven:
Als de aantallen of soorten vervoerbewijzen waarop korting wordt verleend,terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden.
op een bepaald moment worden beperkt en u kunt aantonen dat het
Abonnement voor u daarom aanmerkelijk in gebruikswaarde is verminderd,
heeft u het recht het Abonnement op te zeggen tegen een moment dat is
gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de beperking. Naast deze
vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment
waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend
apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren).
De beperking treedt wel in werking en geldt dus ook voor uw Abonnement
totdat uw Abonnement daadwerkelijk is beëindigd. Pas na het elektronisch
verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van
Als ik echter contact met de klantenservice opneem krijg ik als antwoord dat ze het niet kunnen opzeggen voor me en dat ik er een jaar aan vast zit.
In die algemene voorwaarden, eerste regel, staat dus dat als hij voor mij in gebruikswaarde verminderd ik recht heb om het abonnement op te zeggen tot 3 maanden na de inwerktreding van de beperking. Deze beperking is nu 1 maand van toepassing. (ter info: de beperking is in mijn geval het niet KUNNEN gebruiken van mijn abonnement omdat ik in de spits reis)
Wat kan ik nu doen en welke rechten heb ik?
Met vriendelijke groeten,
M. Prins
- Issue met NS Dal Vrij abonnement
-
20-03-2012, 16:59 #1
- Berichten
- 39
- Lid sinds
- 13 Jaar
Issue met NS Dal Vrij abonnement
-
-
20-03-2012, 17:06 #2gast10252 Guest
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Nogmaals de klantenservice bellen en het voorleggen (tevens een e-mail sturen) en indien geen gehoor zou ik een klacht indienen en de vraag als aangetekende brief versturen. Als ze nog niets doen kun je gewoon stoppen met betalen neem ik aan, maar dat zou je aan een jurist moeten vragen.
-
20-03-2012, 17:13 #3
- Berichten
- 39
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
NS klantenservice geeft aan "meneer wij kennen de algemene voorwaarden niet uit ons hoofd" Mag ik even een teiltje.
-
20-03-2012, 17:40 #4
- Berichten
- 339
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Daarom mailen, dan staat het zwart op wit (ook als ze pas na een maand antwoord kunnen geven op je telefoontje). Wat zeiden ze toen je wees op de AV? Hebben ze die er toen even bijgepakt? Dan kunnen ze op z'n minst voor je doen om je verder te helpen - je hebt immers gewoon gelijk alleen weten zij dat misschien niet.
Vraag anders of je tweedelijns service aan de telefoon mag krijgen die wel de capaciteiten heeft om de AV erbij te pakken.
-
20-03-2012, 17:54 #5
- Berichten
- 1.137
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Naast deze
vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment
waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend
apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren).
-
20-03-2012, 17:55 #6
- Berichten
- 750
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Geen idee of je de wet van dam zou kunnen aanvoeren.
Een ns abonnement is immers wel een regelmatige dienst welke je eigenlijk per maand op zou moeten kunnen zeggen maar het zou heel goed kunnen dat hier net weer een uitzondering in staat waardoor je de wet van dam weer niet kan aanvoeren.
-
20-03-2012, 17:57 #7
- Berichten
- 1.137
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
En je zegt zelf dat je 'm in november 2011 hebt gekocht:
Ik heb in november 2011
-
20-03-2012, 18:02 #8
- Berichten
- 756
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Geen idee of je de wet van dam zou kunnen aanvoeren.
Een ns abonnement is immers wel een regelmatige dienst welke je eigenlijk per maand op zou moeten kunnen zeggen maar het zou heel goed kunnen dat hier net weer een uitzondering in staat waardoor je de wet van dam weer niet kan aanvoeren.
-
20-03-2012, 18:07 #9
- Berichten
- 1.070
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
dat zo'n abonnement niet op maandbasis is vind ik erg vaag!
Zoiets gebruik je toch eigenlijk dagelijks... NS verbeter puntje?
-
20-03-2012, 18:08 #10
- Berichten
- 1.137
- Lid sinds
- 15 Jaar
-
20-03-2012, 18:13 #11
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Je moet de AV wel goed lezen. Opzeggen is in jouw geval niet mogelijk:
Als de aantallen of soorten vervoerbewijzen waarop korting wordt verleend,
op een bepaald moment worden beperkt en u kunt aantonen dat het
Abonnement voor u daarom aanmerkelijk in gebruikswaarde is verminderd,
heeft u het recht het Abonnement op te zeggen tegen een moment dat is
gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de beperking.
Oftewel: de beperking waar het hier over gaat slaat op de situatie dat de vervoerder wijzigingen aanbrengt in aantallen of soort vervoerbewijzen waar korting op wordt verleend, en dat ook nog in jouw nadeel is. Voorbeeldje: als de NS gaat besluiten de spitstijden een half uur te verruimen, waardoor jij voortaan gedwongen wordt in de spits te reizen, dan kan je opzeggen.
Als de NS niets wijzigt, maar jij gaat zelf op andere tijden reizen, dan kun je niet opzeggen. Wanner jij voortaan in de spits gaat rijden in plaats van in de daluren, wat daar ook de reden voor is, dan is er niets veranderd aan de aantallen of soorten vervoerbewijzen waar korting op wordt verleend, en kun je niet opzeggen.
-
21-03-2012, 09:15 #12
- Berichten
- 39
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Er staat niet expliciet beschreven dat dit om wijzigingen vanuit de vervoerder haar kant gaat. Wat dat betreft schiet deze AV dus te kort. Of heb ik het nou mis?
-
21-03-2012, 09:23 #13
- Berichten
- 1.735
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Je moet het abonnement gewoon uitzitten, ontbinden is niet mogelijk tenzij NS daarmee instemt. Dit is dezelfde situatie met een telefoonabonnement, omdat jij minder gaat bellen mag je dan opeens je abo stopzetten? Zou een rare gang van zaken zijn.
Je kan anders aan de NS vragen of je het abonnement kan laten omzetten of kan afkopen.
Succes.
-
21-03-2012, 09:48 #14
- Berichten
- 1.137
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Wat Maarten zegt kan kloppen, lees het volgende:
Als de aantallen of soorten vervoerbewijzen waarop korting wordt verleend,
op een bepaald moment worden beperkt
-
21-03-2012, 09:53 #15
- Berichten
- 39
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Issue met NS Dal Vrij abonnement
Dat snap ik, maar daar staat niet expliciet iets vermeldt over het vervoersbedrijf. Het zou prima passen in de context; als de aantallen of soorten vervoersvbewijzen waarop korting wordt verleend op een bepaald moment worden beperkt... (dat wil zeggen: de beperking die ik zelf heb door het niet meer te KUNNEN gebruiken. ALs in "het wordt beperkt... door mij". Er staat niet dat het vervoersbedrijf die beperking oplegt).
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic