Via SD heb ik afspraken gemaakt met een tekstschrijfster.
Per PM spreken wij af dat ze wekelijks 1000 woorden schrijft voor 1,25 cent per woord (staat zo letterlijk in pm).
Echter...... in de opdracht bevestiging die ik verstuur vermeld ik abusievelijk € 0,125 per woord
Zij bevestigd dit zonder verdere opmerkingen en heeft inmiddels haar eerste 1000 woorden geleverd.
Nu krijg ik de kwitantie van haar en ik stuur vervolgens een voorbeeld in exel zoals ik de kwitantie wil hebben. Vervolgens komt ze met het verhaal dat ik daarin € 0,0125 vermeld ipv de € 0,125 van in de bevestiging.
Ik reageer dat dit een vergissing is en verwijs ook naar de eerdere mailwisseling. Nu zegt ze echter dat ze nooit accoord gegaan zou zijn als ik de juiste (0,0125) afgesproken prijs had vermeld. Het argument dat we over een verschil praten van 10x word van tafel geveegd, letterlijk zegt ze dat ik dan maar beter had moeten opletten.
Ik beaam dat het een scherp tarief is maar zeker niet abnormaal laag. De gemiddelde prijzen zijn 1 tot 3 cent. Dan lijkt me juist 12,5 cent absurd hoog.
Ik kom graag gemaakte afspraken na maar we moeten wel redelijk blijven vind ik.
Wat denken jullie hiervan?
Ze is overigens particulier en het was haar 1e opdracht voor mij. (die normaal wel een paar maanden zou lopen)
- Meningsverschil over fout in werkopdracht
-
18-11-2011, 16:28 #1
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Meningsverschil over fout in werkopdracht
Laatst aangepast door DJC Franse : 18-11-2011 om 16:31 Reden: vraagstelling gewijzigd
-
-
18-11-2011, 16:31 #2
- Berichten
- 990
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Ik zou persoonlijk een gulde middenweg voorstellen zodat beide partijen zich daarin kunnen vinden.
-
18-11-2011, 16:44 #3
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Ik stuur altijd een volledige bevestiging met alle details zodat je niet later tig mailtjes moet doorspitten.
Op mijn opmerking dat ze het anders ook geschreven had krijg ik nu een NEE te horen, ondanks dat ze WEL accoord was.
-
18-11-2011, 16:49 #4
- Berichten
- 805
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Ik zou gewoon 0,0125 euro per woord betalen en niet meer.
Dit is gewoon onfatsoenlijk. Ook ik ben een tekstschrijver en kan beamen dat 0,125 veel te veel is.
0,0125 daarentegen is wel weinig maar als het afgesproken is moet je het ook nakomen.
-
18-11-2011, 17:17 #5
- Berichten
- 519
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
12.5 cent per woord? Elke tekstschrijver weet dat dat niet klopt. Gewoon 1.25cent per woord betalen. Niet meer. Wie heeft dit tarief opgesteld? Zij of jij?
-
18-11-2011, 17:31 #6
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Nu maak ik de (veelgemaakte) fout door in de opdrachtbevestiging € 0,125 te zetten (dus in cijfertjes). Zij bevestigd dit nogmaals maar zonder opmerking dat dit waarschijnlijk niet klopt. Ik kom hier pas achter bij de afrekening van de eerste 1000 woorden.
-
18-11-2011, 17:42 #7
- Berichten
- 980
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Puur zakelijk gezien; je zegt zelf dat het een opdrachtbevestiging is; officieel ga je daar dan mee akkoord en de afspraken daarin staan dan ook voor de duur van de opdracht vast.. :) Gewoon samen oplossen.
-
18-11-2011, 17:50 #8
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Stel dat dit een opdracht van een jaar was, dan zat ik hier voor een jaar aan vast? Kan ik me niet voorstellen.
-
18-11-2011, 17:51 #9
- Berichten
- 980
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Heeft zij akkoord gegeven op de opdrachtbevestiging of je afspraak daarvoor? Dat lijkt me cruciaal.
Maar zoals gezegd, regel het gewoon onderling?
-
18-11-2011, 17:52 #10
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
-
18-11-2011, 17:54 #11
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Ik ben van mening dat het aan de opdrachtnemer is om goed met klanten om te gaan. Als er onduidelijkheid is over het te betalen bedrag is er blijkbaar geen eenduidige overeenkomst aangegaan. Naar mijn mening is het juist de opdrachtnemer die met een goed voorstel moet komen om dit probleem op te lossen (wellicht heeft deze wel juridisch gelijk maar ik vind dat klantvriendelijkheid hoog opgenomen moet worden, als ondernemer moet je toch zuinig met je klanten zijn?!).
-
18-11-2011, 18:16 #12
- Berichten
- 452
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Als er een akkoord is gegeven bij €0,0125 dient ze zich daar aan te houden (naar mijn idee).
Het lijkt mij heel on-logisch dat er 12,5 cent wordt betaald per woord.
Je kunt nu bijvoorbeeld wel proberen om bijvoorbeeld er een beetje tussenin te gaan zitten.
-
18-11-2011, 18:49 #13
- Berichten
- 183
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Geef haar een zeer goede vergoeding van 0,05-0,06 per woord en doe gewoon nooit meer zaken met haar.
-
18-11-2011, 19:10 #14
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Jullie hebben een afspraak gemaakt voor 1,25 cent per woord. Dat je in een voorbeeldnota (die ze zelf blijkbaar niet kan maken) een typefout maakt doet daar niets aan af.
Als ze niet akkoord gaat betaal je 12,5 cent en stop je de samenwerking. Kijken of ze slim genoeg is of heel vaak 1,25 cent per woord meer of minder is dan 1 keer 12,5 cent per woord.
-
18-11-2011, 21:16 #15
- Berichten
- 124
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Meningsverschil over fout in werkopdracht
Is niet geheel waar. Wanneer je akkoord gaat met een onrealistisch bedrag heb je nog steeds rechten. hier zijn verscheidene arresten over. Bijvoorbeeld een Porsche voor 1 euro ipv 1 miljoen. Iedereen weet dat dit dan een typefout is. http://blog.iusmentis.com/2008/01/22...oor-webwinkel/ Otto arrest, maar er zijn nog meer arrest. Die van de porsche bestaat ook. Het gaan dan om redelijkheid. Wet staat er vol van.
Bestaan ook arresten voor dienstverlening. Dienstverlening is lastiger te meten. Is 12 cent echt onrealistisch. Misschien zijn het wel prachtige woorden? (Geintje). Maar toch dienstverlening is lastig.
Als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk twee afspraken gemaakt en beiden schriftelijk bevestigd. Jij hebt echter na het zien van je fout je niet gehouden aan de zorgplicht om je fout te herstellen. Je hebt niet gelijk een mail gestuurd. Zij heeft vervolgens aan haar leverplicht voldaan. Kortom kan jij hard maken dat 12 cent per woord echt onrealistisch is? Natuurlijk. Maar 0,125 cent is misschien ook onrealistisch?
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic