Ik zou de site zeker niet offline halen!
Ikzelf zou het gewoon zo laten, jij heb nu alles netjes geleverd en de klant heeft niet betaald. Jij wil gewoon alsnog betaald krijgen voor wat de klant geleverd heeft gekregen, dan kan je dat weer wel "afpakken", maar annuleer je als het ware dan niet alles?
Ik weet het ook niet helemaal zeker, maar ikzelf zou de site niet offline halen en me richten op de juridische stappen die je moet nemen.
Dat het een laag bedrag zou zijn maakt niks uit, ook al gaat het om één euro, jij heb recht op de geld.
Hieronder de stappen die je sowieso eerst moeten nemen
- Factuur sturen (30 dagen betaal termijn)
- Betalingsherinnering sturen (7 dagen betaal termijn)
- 2de betalingsherinnering sturen (7 dagen betaal termijn - niet verplicht)
- Eerste aanmaning sturen (7-30 dagen betaal termijn + administratie kosten, aangetekend verzenden).
- Tweede aanmaning sturen (7-30 dagen betaal termijn + administratie kosten, aangetekend verzenden).
Je kan dus niet na één maandje wachten zomaar juridische stappen ondernemen, de klant zou b.v. kunnen zeggen dat hij niet op de hoogte was van deze kosten (mails zijn geen bewijs).
Wanneer je de klant geen aangetekende brief/aanmaning heb gestuurd, geen aanmaningen met de mail of zelfs geen officiële betalingsherinnering kan je nog geen juridische stappen ondernemen.
Verder zijn mails en MSN gesprekken te gevoelig voor fraude en komt het dus heel vaak voor dat het niet als (direct) bewijs martiaal mag worden ingezet, met een aantekende brief kan de klant niet ontkennen dat hij niet op de hoogte was van dit alles.
Wanneer je dan alsnog geen gewenst antwoord ontvangt, niet naar een incasso bureau gaan, want die kunnen niks meer dan dat jij kan (beetje briefen sturen en dreigen).
Je zal dan echt naar de rechter moeten stappen, zodat die het bedrag kan afdwingen met een deurwaarder (dat is het mannetje dat je spulletjes mag meenemen).
Veel succes ermee (Je zal het nodig hebben)!
- Website offline halen bij in gebreke?
-
08-11-2011, 14:55 #16
- Berichten
- 830
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
-
08-11-2011, 15:22 #17
- Berichten
- 985
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
De betalingsachterstand loopt al 3 maanden... Niet een maand. Daarnaast is er meerdere malen 'netjes' gevraagd de rekening te voldoen. Uiteindelijk worden er beloftes gemaakt maar niets nageleefd. De site draait nog gewoon en daar worden inkomsten mee geworven. Ik wordt gewoon moe van het idee dat de klant wel al een goede 3 maanden geld kan verdienen maar niet de rekening kan voldoen.
De laatste dagen heb ik ontzettend veel tijd 'verloren' in discussies over de email met de klant. Het loopt gewoon tot niets uit. Het ligt nu dan ook bij het incasso bureau die op basis van no cure no pay werkt. En mocht dat niets uithalen dan twijfel ik ook niet civiel aan te pakken.
Het zit mij gewoon niet lekker dat iemand voor de helft van het geld denkt weg te komen; en al moet ik geld toeleggen om mijn gelijk te behalen, so be it.
Het zou nog zo eens een trend kunnen worden om de helft vooruit te betalen en de andere helft maar te laten zitten omdat de kosten het niet opwegen voor een civiele procedure (dagen voor de rechter).
Ik hoop dan ook van harte dat ik 'm mag voeren, mijn gelijk behaal en de klant daarmee dubbel in de buidel mag gaan tasten.
-
08-11-2011, 18:37 #18
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Ik zou de site zeker niet offline halen!
Ikzelf zou het gewoon zo laten, jij heb nu alles netjes geleverd en de klant heeft niet betaald. Jij wil gewoon alsnog betaald krijgen voor wat de klant geleverd heeft gekregen, dan kan je dat weer wel "afpakken", maar annuleer je als het ware dan niet alles?
Ik weet het ook niet helemaal zeker, maar ikzelf zou de site niet offline halen en me richten op de juridische stappen die je moet nemen.
Dat het een laag bedrag zou zijn maakt niks uit, ook al gaat het om één euro, jij heb recht op de geld.
Hieronder de stappen die je sowieso eerst moeten nemen
- Factuur sturen (30 dagen betaal termijn)
- Betalingsherinnering sturen (7 dagen betaal termijn)
- 2de betalingsherinnering sturen (7 dagen betaal termijn - niet verplicht)
- Eerste aanmaning sturen (7-30 dagen betaal termijn + administratie kosten, aangetekend verzenden).
- Tweede aanmaning sturen (7-30 dagen betaal termijn + administratie kosten, aangetekend verzenden).
Je kan dus niet na één maandje wachten zomaar juridische stappen ondernemen, de klant zou b.v. kunnen zeggen dat hij niet op de hoogte was van deze kosten (mails zijn geen bewijs).
Wanneer je de klant geen aangetekende brief/aanmaning heb gestuurd, geen aanmaningen met de mail of zelfs geen officiële betalingsherinnering kan je nog geen juridische stappen ondernemen.
Verder zijn mails en MSN gesprekken te gevoelig voor fraude en komt het dus heel vaak voor dat het niet als (direct) bewijs martiaal mag worden ingezet, met een aantekende brief kan de klant niet ontkennen dat hij niet op de hoogte was van dit alles.
Wanneer je dan alsnog geen gewenst antwoord ontvangt, niet naar een incasso bureau gaan, want die kunnen niks meer dan dat jij kan (beetje briefen sturen en dreigen).
Je zal dan echt naar de rechter moeten stappen, zodat die het bedrag kan afdwingen met een deurwaarder (dat is het mannetje dat je spulletjes mag meenemen).
Veel succes ermee (Je zal het nodig hebben)!
Het spijt me, maar een deel van je gegeven informatie klopt volgens mij niet. Allereerst hoef je niet per se 30 dagen betalingstermijn te geven; als jij in je algemene voorwaarden en op de factuur hebt staan dat je binnen 3 dagen moet betalen dan is dat ook geldig. Kans is dan echter groot dat je problemen gaat krijgen met veel debiteuren, maar juridisch niks mis mee. De verplichte 30 dagen geldt alleen indien er niks overeengekomen is middels algemene voorwaarden of de factuur zelf. Ook de andere termijnen die je stelt zijn puur voorbeelden, er is nergens een verplichte termijn gedefinieerd, enkel dat deze 'redelijk' moet zijn.
Daarnaast hoef je niet eens zoveel herinneringen en aanmaningen te sturen. Natuurlijk is het netjes eerst één of twee vriendelijke herinneringen te sturen, maar in principe is de debiteur na het verstrijken van het betalingstermijn direct in gebreke en is één aanmaning met ingebrekestelling en een 'redelijke' termijn om alsnog te betalen voldoende.
Ook zijn e-mails gewoon rechtsgeldig bewijs. Echter heb je de kans dat de inhoud er van betwist wordt, en als de gedaagde partij dit aannemelijk kan maken dan kan het als ongeldig bewijs worden verklaard. De kans dat dat in een dergelijke zaak gebeurd schat ik echter vrij klein; ik denk dat een rechter het niet snel aannemelijk acht dat een herinnering/afspraak per e-mail vervalst is als een debiteur er verder niet eerder op in is gegaan.
Verder klopt het dat een incassobureau niet bijster veel meer kan dan jij zelf; maar toch raad ik aan het wel via hen te spelen. Vaak wil een stevige aanmaning van een incassobureau (zeker met een beetje naam) wel wat indruk wekken en een betaling tot gevolg brengen. Kies wel een incassobureau wat ook gerechtsdeurwaarder is of deze voor je kan inschakelen. Zo kun je bij hetzelfde bureau direct eventuele juridische stappen nemen.
Mijn advies is dan ook om gewoon een incassobureau in te schakelen en deze vooral ook eens te laten bellen o.i.d. Dat maakt vaak wel indruk. Zeker als de bijkomende kosten goed worden benadrukt bij winst van een procedure. Mocht er niks anders op zitten zou ik gewoon gaan procederen, immers is de kans toch vrijwel zeker dat je dit gaat winnen, en dan betaalt de gedaagde partij alle kosten. Overleg even met je jurist/incassobureau of zij er ook bijna zeker van zijn dat je dit zou winnen. Een concept-dagvaarding versturen wil ook nog wel eens een uitweg bieden alvorens je écht moet procederen.
Succes ermee!Laatst aangepast door Bas Cooijmans : 08-11-2011 om 18:43
-
08-11-2011, 18:41 #19
- Berichten
- 985
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Het probleem met een civiele procedure dat je bewijsvorming 2x zo sterk moet zijn.
Nu is dat in di geval geen probleem maar het maakt in sommige situaties aardig lastig.
Mijn grond van bewijs is dusdanig sterk dat ik voor 95% al een zaak heb. Alles wat erna nog bijkomt doet er verder weinig meer toe behalve het feit dat mijn klant simpelweg in gebreke is. Ik reken er daarbij ook nog administratiekosten komt het tot zoverre dat ik moet gaan dagen;
Inmiddels verloopt het al via het incasso bureau en zij hebben contact weten te leggen. De vordering wordt betwist en schriftelijk aangekaart. Laat maar komen! :) Want ik weet bijna wel zeker dat de argumenten die al aangeleverd worden gewoon geen schijn van kans maken met eerder gedane correspondentie c.q afspraken.
-
13-11-2011, 14:43 #20gast13060 Guest
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Ik zet altijd in mijn offerte dat de klant pas eigenaar is van de website nádat de betaling ontvangen is. Zolang dat deze dus niet ontvangen is is de website van mijzelf en kan ik de door mij gemaakte bestanden gewoon offline halen. Uit fouten in het verleden leer je voor de toekomst. Stel alles contractueel vast om niet voor vreemde verrassingen te komen staan.
grt, Wim
Beste sdérs.
Ik heb vandaag na een lang traject van weer woordjes per email een incasso bureau ingeschakeld om een vordering uit handen te geven.
Gezien het originele bedrag gaat er behoorlijk wat incasso kosten overheen waardoor na vele malen, vele oplossingen te hebben geboden, de klant niet wilt betalen. Mij rest dus niets anders op. De klant eist wel alle gegevens van de website. Ik vermoed dus dat de klant het op wil laten komen tot een civiele procedure, en het mogelijk zo lang mogelijk uit wil stellen. Waarom heb ik geen idee. Ik snap ook niet wat mijn klant ermee wilt bereiken.
De bewijslast is dermate al groot genoeg, dat ik op alle fronten mijn afspraken ben nagekomen. Dit heb ik ook aangeleverd in complete communicatie met de klant toe (het zijn wat pagina's). De klant staat mij officieel nu ook in gebreke.
Ik denk dat er een heel lang proces over wordt gedaan eerdat incasso tot niets heeft geleid en ik tot een civiele procedure moet gaan dagen. Gezien de manier hoe ik behandeld ben, deins ik absoluut niet om dit verder voort te zetten. Dat hier kosten aan verbonden zijn snap ik; en die zijn voor mijn principe het ook meer dan waard.
Hoe zit het precies met de civiele procedure ? En mag ik in de tussentijd de website offline halen wanneer deze klant in gebreke is? Ik vind het serieus dom over het bedrag wat openstaat. Je zou bijna zeggen deze klant is 'gek'. Mocht ik de civiele procedure winnen waarvan ik de kans voor 95% juist schat; dan is het verhaal nog van daadwerkelijk vorderen van het bedrag + eventueele kosten. Zou het kunnen dat deze klant met voorbedachte rade toch verder wilt gaan met de website omdat die weet dat hij straks failliet is of laat verklaren en er zodoende niks meer te behalen valt? Het gaat overigens om een eenmanszaak, waarbij volgens mij sprake is van persoonlijk beslag wanneer deze zaak failliet treft en er geen reserve meer is.
Graag verneem ik wat meer informatie.
-
16-02-2012, 19:50 #21
Service-need.com (DGM van Raay Marketing)
- Berichten
- 121
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
corrigeer me als ik het mis heb, als de klant je niet betaald ( heeft ) voor het gedane werk, maar er is wel degelijk een aantoonbare overeenkomst, wie is de eigenaar dan?, mijn inziens degene die het onbetaalde werk heeft gedaan, en als eigenaar zijnde kun je, je eigen werk toch offline zetten? een afnemer die niet betaald, blijft slechts een afnemer en is mijn inziens nog geen klant ( een deal is pas een deal als er betaald is )...
groet
-
16-02-2012, 19:58 #22
- Berichten
- 985
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
De hosting van de debiteur is van de debiteur zelf. Het zomaar offline halen valt onder computervredebreuk lijkt mij. Om te voorkomen dat ik (inmiddels al aan het dagvaarden ben) ten onrechte hierop wordt beoordeeld laat ik zoals het is. De dagvaarding loopt nog steeds en ben in afwachting van het resultaat.
-
16-02-2012, 20:07 #23
Service-need.com (DGM van Raay Marketing)
- Berichten
- 121
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
vraag het wel na svp, maar wat komt er eerst? computervredebreuk? of het niet nakomen van de eerste afspraken?...
De hosting van de debiteur is van de debiteur zelf. Het zomaar offline halen valt onder computervredebreuk lijkt mij. Om te voorkomen dat ik (inmiddels al aan het dagvaarden ben) ten onrechte hierop wordt beoordeeld laat ik zoals het is. De dagvaarding loopt nog steeds en ben in afwachting van het resultaat.
-
20-02-2012, 17:05 #24
- Berichten
- 67
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Ik zal weer even een 'juridische injectie' doen if I may. Je mag wel degelijk bepaalde eigen verplichtingen opschorten als jouw tegenpartij zijn verplichtingen niet nakomt - dit noemen juristen "ENAC". Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Excepti...eti_contractus
Of je een schriftelijke overeenkomst hebt ja of de nee is hiervoor niet relevant, evenals algemene voorwaarden.
Het kernwoord bij ENAC, is "proportionaliteit". De eigen verplichtingen die jij opschort, moeten redelijk zijn tegenover de verplichtingen die de tegenpartij niet nakomt. Dit is een hele fijne lijn, en met de beperkte feiten uit dit topic alleen durf ik je geen advies te geven m.b.t. opschorting.
Hopelijk stuur ik je hiermee een beetje in een goede richting. Vrijwel alle reacties op SiteDeals zijn ongefundeerd zodra het op het juridische aankomt. Schroom niet om mij verder om advies te vragen.
-
28-02-2012, 19:45 #25
- Berichten
- 985
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Ik zal weer even een 'juridische injectie' doen if I may. Je mag wel degelijk bepaalde eigen verplichtingen opschorten als jouw tegenpartij zijn verplichtingen niet nakomt - dit noemen juristen "ENAC". Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Excepti...eti_contractus
Of je een schriftelijke overeenkomst hebt ja of de nee is hiervoor niet relevant, evenals algemene voorwaarden.
Het kernwoord bij ENAC, is "proportionaliteit". De eigen verplichtingen die jij opschort, moeten redelijk zijn tegenover de verplichtingen die de tegenpartij niet nakomt. Dit is een hele fijne lijn, en met de beperkte feiten uit dit topic alleen durf ik je geen advies te geven m.b.t. opschorting.
Hopelijk stuur ik je hiermee een beetje in een goede richting. Vrijwel alle reacties op SiteDeals zijn ongefundeerd zodra het op het juridische aankomt. Schroom niet om mij verder om advies te vragen.
anyway; het was geplanned om op de 24ste voor te komen maar heb er bij nader inzien nog steeds geen bericht van gehad. het verloopt via een andere partij. in het geval dat ik in het ongelijk wordt gesteld om wat voor een reden dan ook dan verdiep ik me eens in het bovenstaande, en voer uit wat noodzakelijk is. het is jammer dat men op deze manier ondernemers dupeert om voor de helft van het geld wel gebruik te maken van een volledige website.
Dank in ieder geval voor het advies. Wanneer ik wat meer weet plaats ik het vanzelf.
-
29-06-2012, 19:25 #26
- Berichten
- 985
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Zo, na een maandenlang juridisch getrek eindelijk uitkomst van de rechter ontvangen.
Debiteur is veroordeeld tot het betalen van de originele som, tevens de daarbij behorende rente, plus de voor mij gemaakte kosten inclusief een klein salaris wat uitkomt tot een bedrag van xxxx. Een deurwaarder wordt inmiddels ingezet om dat geld (Wettig) te vorderen.
Ik ben erg blij dat het gelukt is en dit geeft me ook nieuw zelfvertrouwen voor in de toekomst. Mijn advies is aan alle ondernemers bij echt overduidelijk aantoonbaar bewijs dat je zeker weten een zaak hebt, doen! En wees correct, netjes, en zorg dat je alles op papier hebt.
De website mag de debiteur houden; ik ben meer dan tevreden.
-
29-06-2012, 23:08 #27
- Berichten
- 792
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Website offline halen bij in gebreke?
Netjes, goed om te lezen dat je er wél werk van hebt gemaakt, in tegenstelling tot velen die al snel 'ach, laat ook maar, leergeld ditdat' denken.
Kudo's! En gefeliciteerd met de uitkomst natuurlijk ;-)
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic