Beste SD-ers,
In mijn ogen hebben wij correct gehandeld omtrent de facturatie, maar nu wil onze klant de aanmaningskosten niet betalen. Even een verhaal om het duidelijk te maken wat er is voor gevallen;
- Op 8 maart 2011 is de factuur de deur uitgegaan. Op de factuur en in onze Algemene Voorwaarden staat netjes dat de klant binnen 14 dagen aan de factuur voldaan moet hebben.
- Na 14 dagen hadden wij nog niets gezien en niets meer van de klant vernomen, waarop een herinnering de deur uit werd gestuurd met daarbij het bericht dat er binnen 7 dagen aan de factuur voldaan moest worden. In overeenstemming met onze Algemene Voorwaarden. Dit was 28 maart.
- Op 29 maart antwoordde onze klant; Ik maak morgen alles in orde.
- Op 30 maart was er echter nog niets gebeurt. Geen probleem op zich, want de klant had tot 3 april om aan de factuur te voldoen.
- Op 3 april was er nog steeds niet voldaan aan de betaling en hebben wij geprobeerd om een aanmaning te sturen. Op dat moment bleken alle email adressen, die aan ons bekend waren, niet meer te werken en hebben we telefonisch contact met de klant gezocht. De klant heeft echter nooit opgenomen of onze pogingen hem te bereiken beantwoord.
- Het is inmiddels 9 april geworden en vandaag kreeg ik een email. De klant zou niet voldoen aan de aanmaningskosten, want hij werkte met een extern administratiekantoor. En bij hun was de betalingstermijn 4 weken. Hij vond onze handelswijze niet netjes en keurde het zwaar af.
Voor de facturatie heeft de klant nooit aangegeven dat deze werkte met een extern administratiebureau en dat zij een betalingstermijn van 4 weken hanteerde.
Als de klant dit gewoon netjes op tijd had gemeld, dan had ik daar heus wel mee akkoord gegaan. Het feit wil echter dat deze klant pas na de aanmaning ons hiervan op de hoogte stellen en in mijn ogen is dit dus veel te laat. Ik heb de klant vanmiddag daarom uitgebreid terug gemaild dat wij op een correcte wijze gehandeld hebben en meerdere malen contact met hem hebben gezocht, het geen echter nergens op uit liep, en dat het dus niet meer dan redelijk was om deze factuur + aanmaningskosten te bepalen.
Wat denken jullie hierover? Moet ik het zomaar op me laten zitten dat de aanmaningskosten niet worden betaald? Ik ben zelf van mening van niet, want de klant heeft niets laten weten en lapt onze Algemene Voorwaarden aan zijn laars. Daarnaast stonden de betalingstermijnen echt overal gemeld;
- In de facturatie email
- Op de factuur
- In onze Algemene Voorwaarden
De klant meldde dat het onze zaak was om uit te zoeken hoe hij wilde betalen en zegt dat hierover geen duidelijke afspraken waren gemaakt. Al zijn de email, factuur en Algemene Voorwaarden toch wel duidelijk. Maar kop op hé, moeten wij er achteraan hoe hij betaald? Onzin lijkt me.
Nogmaals als dit tijdig was aangegeven en niet na de aanmaning, dan had ik ermee akkoord gegaan, maar nu vind ik het wel heel erg laat om zoiets te melden.
Wat denken jullie hierover?
Stefan
- Klant wil aanmaning niet betalen
-
09-04-2011, 14:05 #1
- Berichten
- 651
- Lid sinds
- 17 Jaar
Klant wil aanmaning niet betalen
-
In de schijnwerper
-
09-04-2011, 14:07 #2
- Berichten
- 362
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Als hij akkoord is gegaan met je algemene voorwaarden dan zal hij wel moeten betalen.
Juridisch sta je in ieder geval sterk naar mijn weten.
-
09-04-2011, 14:10 #3
- Berichten
- 1.405
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Volgens mij hanteren alle bedrijven normaal een maand, dat lijkt mij redelijk. Op mijn facturen zet ik zelf ook altijd 14 dagen, daar niet van.
Anders doe je het zo; 14 dagen, na 14 dagen een herinnering voor de volgende 14 dagen. Maar jij bepaald die termijn, niet het externe bureau.
-
09-04-2011, 14:23 #4
- Berichten
- 324
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
De wettelijke betalingstermijn is bij mijn weten altijd 30 dagen, aangezien de wet boven de algemene voorwaarden staat, heeft de klant dus altijd 30 dagen om te betalen. Gezien het feit het vandaag 9 april is, is de termijn van 30 dagen dus verstreken en zal hij vanaf nu ook de aanmaningskosten moeten voldoen. (als hij bijv. op 5 april het oorspronkelijke factuurbedrag had voldaan, had hij in zijn recht gestaan, nu dus niet meer...)
Indien hij weigert een betaling te voldoen, zou ik de gehele zaak overdragen aan een incasso bureau/gerechtsdeurwaarder.
-
09-04-2011, 14:30 #5
- Berichten
- 5.791
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Het werkt zo, klant heeft 30 dagen betaal tijd, wanneer niet binnen 30dagen is moet je herinnering sturen, dan als 45 dagen niet is, herinnering sturen dat als binnen 15 dagen niet is incasso opgaat.
Pas vanaf 60 dagen incasso doen, doe je eerder, kan je niks maken tijdens een rechtzaak, zo werkt het helaas in nederland.
-
09-04-2011, 14:35 #6
- Berichten
- 400
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Wettelijk is het 30 dagen en 2 keer 15 dagen als herrinering. Dus 60 dagen. Vanaf dan kan een incasso erbij betrokken worden. Wet staat boven algemene voorwaarden.
-
09-04-2011, 14:35 #7
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Tuurlijk keuren hun het zwaar af, kan je nagaan als ze ermee akkoord gingen. Dat zouden ze ermee akkoord gaan dat ze laks omgaan met de administratie en dat wil je toch niet uitstralen!
Laat ze maar gewoon betalen. Hoe hoog was jouw aannamen trouwens?
(natuurlijk wanneer dit wettelijk ook goed is.)
-
09-04-2011, 14:52 #8
- Berichten
- 617
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Het duurt in totaal iets meer als een maand, dat valt op zich nog reuze mee. Gewoon nog 1 maal een aanmaning versturen, met daarom een termijn van 5 werkdagen. Indien er niks gebeurt een in gebreke stelling versturen en dan kan er een incasso procedure opgestart worden.
-
09-04-2011, 15:02 #9
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
er is geen wettelijke bepaling dat pas na 30 dagen betaald hoeft worden.
Er dient betaald te worden binnen de afgesproken betalingstermijn, dat kan 30 dagen zijn maar ook 14 of zelfs maar 2 dagen. Na die afgesproken termijn is de klant direct in verzuim en kan je zonder verdere aanmaning rente in rekening brengen en ter incasso geven (netjes is wel als je eerst 1 a 2 keer aanmaning stuurt maar niet verplicht).
Indien er geen betalingstermijn is afgesproken is het bedrag per direct te vorderen.
-
09-04-2011, 15:10 #10
- Berichten
- 5.791
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
@ daniel,
dit is zeker wel zo, zijn genoeg rechtzaken geweest waarbij de rechter heb afgekeurd omdat er niet netjes is gehandeld.
-
09-04-2011, 15:22 #11
- Berichten
- 324
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
@ Daniel,
Je kunt op facturen vermelden wat je wilt, maar de wettelijke betalingstermijn is 30 dagen. Ook al vermeld je op je factuur of in je algemene voorwaarden, betalen binnen 14 dagen. De wet gaat altijd boven de algemene voorwaarden of een notitie op een factuur.
-
09-04-2011, 15:22 #12
- Berichten
- 651
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Bedankt voor de reacties. Onze algemene voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene voorwaarden (voorbeeld algemene voorwaarden) van de kvk. Ik neem dus aan dat wat er toen al in stond wettelijk juist is.
We hebben een aanmaning van €15 gerekend. Op zich is het natuurlijk geen ramp, maar ons wordt verweten dat we niet netjes hebben gehandeld, terwijl de klant van alles op de hoogte was. Wij hebben in onze algemene voorwaarden alles netjes staan en dus hebben we nou niet heel vreemd gedaan geloof ik.
We hebben het betalingstermijn van de kvk overgenomen. Die stellen 14 dagen en daarna 7 dagen. Dit moet dan correct zijn toch?!
@Martin: oké. Heb je daarvoor ook een bron? Dan weet ik waar ik op kan terug vallen in dit soort gevallen en zal ik gelijk maar het betalingstermijn aanpassen. De 30 dagen zijn echter ook al overschreden, alleen ik moet dus nog 15 dagen wachten voordat ik überhaupt een aanmaning mag sturen.
Mijn vraag is dan alleen: Waarom geeft de KvK dit dan wel aan? Een betalingstermijn van 14 dagen.
-
09-04-2011, 15:25 #13
- Berichten
- 324
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
@ Stefan,
Heel veel bedrijven vermelden een betalingstermijn van 14 of 7 dagen op een factuur, daar is niks mis mee. De achterliggende gedachte hiervan is vaak om het geld sneller te kunnen ontvangen. Het is en blijft alleen zo dat wanneer de klant later wil betalen, hij dit recht heeft (tot 30 dagen na factuurdatum dan in ieder geval).
-
09-04-2011, 15:27 #14
- Berichten
- 651
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Oké duidelijk. Dat is nu echter overschreden. Dan zou ik dus gerechtigd zijn om de aanmaning te sturen? De aanmaning is echter eerder al verstuurd, dus zou die dan niet meer geldig zijn?!
-
09-04-2011, 15:50 #15
- Berichten
- 324
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant wil aanmaning niet betalen
Beste Stefan,
Je kunt gerust een 2e aanmaning versturen of misschien beter nog een ingebrekestelling, vermeldt daarin dat de betalingstermijn inmiddels is verstreken en dat hij nu nog 7 dagen de tijd heeft om te betalen.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic