Hoi allemaal,
2 maanden geleden wou een SD-lid dat wij een webshop voor hem bouwden.
Na een akkoordgeving op een offerte, hebben we gelijk een factuur opgestuurd.
Deze persoon ging de helft vooraf betalen en de helft nadien.
Hij gaf de FTP-gegevens en wij hebben dan ook meteen de webshop gemaakt.
De aanpassingen die hij aangaf hebben we ook netjes doorgevoerd.
Het voorschot die hij ging betalen is nog niet aangekomen. Naïef van ons om deze zomaar te vertrouwen.
Sindsdien hebben we niets meer van hem gehoord, hij reageert niet op mails, op skype is hij online maar hij antwoordt niet.
Is er een manier waarop we alsnog ons geld kunnen ontvangen?
Alvast bedankt,
Jeroen
- Factuur wordt niet betaald
-
18-02-2011, 16:18 #1
- Berichten
- 202
- Lid sinds
- 14 Jaar
Factuur wordt niet betaald
-
-
18-02-2011, 16:26 #2
- Berichten
- 1.250
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Aanmaning en incasso opstarten?
-
18-02-2011, 16:27 #3
- Berichten
- 430
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
of gewoon langs gaan.....
-
18-02-2011, 16:31 #4
- Berichten
- 167
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Als de ftp gegevens nog actief zijn zou je kunnen beginnen met de webshop weer uit de lucht halen, dan heb jij weer een sterk punt waardoor hij zal moeten betalen.
Vervolgens een aangetekende brief met uitleg en de factuur en de uiteindelijke stap is een incassobureau inschakelen. Het bedrag moet wel de moeite waard zijn natuurlijk, alle moeite voor een paar tientjes zou ik zelf echt niet doen en dan maar het verlies nemen en een negatieve feedback schrijven.
-
18-02-2011, 18:44 #5
- Berichten
- 750
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Is wij een geldig bedrijf met KVK en btw nummer? Zo niet dan mag je niet eens een factuur sturen.
En direct een aanmaning sturen is niet de correcte wijze.
Is er al een betalingsherinnering gestuurd? Zo nee dan verstuur je deze mocht hij deze ook negeren dan stuur je een tweede na 30 dagen. Mocht hij daar ook niet op reageren dan stuur je hem een (liefst aangetekende) aanmaning na 30 dagen waarin je best mag zeggen dat je daarna de zaak naar het incasso stuurt bij wanbetaling of juridische stappen onderneemt let dan wel op dat je hem steeds een redelijke termijn geeft om het te betalen.
En verwijder ook zeker niet de webshop van hem wanneer je nog de
Ftp gegevens hebt. Ik zeg expres hem aangezien je geleverd hebt dus technisch gezegd is de webshop van hem ook al heeft hij nog niet betaald klinkt misschien krom maar als voorbeeld bijvoorbeeld een dakdekkers bedrijf dakpannen bij een klant op het dak heeft belegt maar de klant betaald niet dan heeft het dakdekkers bedrijf het recht niet om de dakpannen weer van het dak te halenLaatst aangepast door Raymond Nijland : 18-02-2011 om 18:51
-
18-02-2011, 20:30 #6
- Berichten
- 202
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
@Iedereen,
Bedankt!
Vooral Raymond: zeer goede uitleg. Daar gaan we zeker wat mee doen.
-
22-02-2011, 06:26 #7
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Is wij een geldig bedrijf met KVK en btw nummer? Zo niet dan mag je niet eens een factuur sturen.
Wat een hoop onzin toch altijd in dit forum onderdeel. het onderdeel juridisch op dit forum kan beter gesloten worden aangezien 97% van het "juridische" advies op dit forum slecht of zelfs geheel onjuist is.
wanneer stoppen mensen die er helemaal niks vanaf weten nu eens met onzinnig advies te geven?
-
22-02-2011, 06:41 #8
- Berichten
- 133
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
dus aan een particulier mag je geen factuur sturen?
Wat een hoop onzin toch altijd in dit forum onderdeel. het onderdeel juridisch op dit forum kan beter gesloten worden aangezien 97% van het "juridische" advies op dit forum slecht of zelfs geheel onjuist is.
wanneer stoppen mensen die er helemaal niks vanaf weten nu eens met onzinnig advies te geven?
Misschien moet je even rustig lezen =D
-
22-02-2011, 07:00 #9
- Berichten
- 504
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Natuurlijk mag hij wel facturen uitschrijven, hij mag alleen geen btw vragen.
Dus gewoon en overzicht(je) van kosten mag gewoon.
-
22-02-2011, 07:05 #10
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
inderdaad, een particulier mag ook gerust een factuur (of kwitantie) maken maar mag enkel geen btw in rekening brengen (ook geen 0%).
P.S. de rest van zijn verhaal stond ook al vol onzin.
-
22-02-2011, 07:41 #11
- Berichten
- 2.392
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Gister een website offline gehaald door de nameservers te wijzigen. De factuur stond al ruim 2 maanden als niet betaald gemarkeerd. Binnen 2 uur werd er contact opgenomen, bleek uiteindelijk een verkeerde betaling te zijn. Alsnog direct overgemaakt, nameservers weer gewijzigd, iedereen blij.
-
22-02-2011, 08:00 #12
- Berichten
- 1.669
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Beste Chris,
Ik weet niet of de klant nou zo blij is dat zijn site er een dag uit heeft gelegen (nameservers wijzigen levert nogal eens gezeur op met DNS e.d.) vanwege een misverstand. Of had je hem ook al eerder op de hoogte gesteld?
-
22-02-2011, 08:06 #13
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Het voorschot die hij ging betalen is nog niet aangekomen. Naïef van ons om deze zomaar te vertrouwen.
Sindsdien hebben we niets meer van hem gehoord, hij reageert niet op mails, op skype is hij online maar hij antwoordt niet.
Ik weet dat het vroeg is maar wel altijd het begintopic blijven lezen!
-
22-02-2011, 08:11 #14
- Berichten
- 1.669
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Hoi Arno, ik reageerde op het bericht van Chris; waar ik nogal van schrok, en sorry, ik weet dat dat geen direct verband houdt met jouw openingspost;)
-
22-02-2011, 10:14 #15
- Berichten
- 67
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Factuur wordt niet betaald
Vooral als particulier blijven werken met facturen (zonder btw), anders heb je helemaal nergens recht op! :-)
Wanneer de betalingstermijn is verstreken en de klant niet reageert op herhaalde betalingsverzoeken - dat zijn: 2-3 betalingsherinneringen met een scheidingstermijn van één week volgens de gangbare vorm van communicatie (heb je eerder gecommuniceerd per e-mail, dan mag een betalingsherinnering ook per e-mail) - dan is de beste optie het inschakelen van een incassobureau. Er zijn genoeg bureau's die werken op "no cure no pay" basis, waarbij ze alle incassokosten verhalen op de debiteur (jouw klant) en het jou zelf niks kost. Het incassobureau zal met professionele druk proberen de debiteur tot betalen te dwingen; de meeste zijn daar best goed in.
Wanneer de debiteur ook het incassobureau negeert (wat enkel in een paar procent van de gevallen is), kun je nog een gang naar het Kanton overwegen. Een rechter zal dan de vordering bekijken en oordelen of deze gerechtvaardigd is. Zo ja, dan kan er een deurwaarder worden ingeschakeld die indien nodig beslag legt op goederen en/of loon. Hierna heb je een hele goede kans om je geld te krijgen, aangezien de deurwaarder vele (afdwingbare) mogelijkheden heeft.
Het is een illusie dat gang naar de rechter duur moet zijn, de griffierechten voor een een zaak tot 250 euro bedragen 71 euro en voor een zaak tot 500 euro slechts 142 euro (bron: http://bit.ly/gVzmle). Deze kosten worden als je de zaak wint door de deurwaarder verhaald op de debiteur.
Tot slot, blijf het zakelijk overwegen, steek er niet meer tijd in dan uit kan (tijd is ook geld natuurlijk). Voortaan bij twijfel altijd wachten tot het voorschot ontvangen is! Succes.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic