Beste SiteDeals leden,
Ik heb recent een opdracht voor een klant uitgevoerd, en deze volledig naar wens afgeleverd.
Het gaat hier om een vertalingsopdracht ter waarde van €240,-.
De klant gaf aan ivm eerdere slechte ervaringen naderhand te betalen, binnen een volgens hem wettelijke termijn van 3 weken.
Nu loopt deze termijn 23 augustus ten einde, en ik heb nog steeds geen betaling ontvangen.
Ik heb de klant vandaag een herinnering gestuurd mbt de betaling:
Daar heeft de klant nog niet op gereageerd.Beste ---,
Bij deze wil ik u op de hoogte brengen van het feit dat u tot 23 Augustus heeft om de €240,- over te maken naar mijn rekening.
Deze €240 zijn de kosten van de vertalingen die ik in uw opdracht heb gemaakt.
Ik hoor graag van u,
Mvg,
Kasper vd L.
Ik vroeg me af wat jullie mij aanraden om te doen zodra de betalingstermijn is verlopen.
Ik hoor graag jullie adviezen!
Mvg,
Kasper vd L.
PS:
Ik heb alle PM's nog die destijds verstuurd zijn.
- Betalingsdeadline bijna bereikt en klant heeft nog steeds niet betaald.
-
20-08-2010, 21:56 #1
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
Betalingsdeadline bijna bereikt en klant heeft nog steeds niet betaald.
Laatst aangepast door Kasper vd L. : 20-08-2010 om 22:21 Reden: Klantgegevens verwijderd
-
In de schijnwerper
ZwangerschapInWeken.nl DA10 - Zwangerschapskalender - Calculator - Veel contentWebsite te koopPrijsperkwh.nl - met content & affiliate kansenWebsite te koopZeer ervaren programmeur beschikbaar | web, api & appFreelance / WerkHandmatig linkbuilden aangeboden (vanaf 7,50 per link)Freelance / Werk -
20-08-2010, 21:57 #2
- Berichten
- 1.329
- Lid sinds
- 17 Jaar
Waarom kun je dit niet zelf oplossen zonder de naam van de betreffende persoon te noemen?
-
20-08-2010, 21:58 #3
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
-
20-08-2010, 22:01 #4
- Berichten
- 1.329
- Lid sinds
- 17 Jaar
Officieel heeft hij nog 3 dagen de tijd om te betalen, zoals je zelf aangeeft? Indien hij na de tweede herinnering nog steeds niet betaald, en jij hebt zwart op wit staan wat hij moet betalen etc, dan zet je er een incasso bedrijf op?
-
20-08-2010, 22:03 #5
- Berichten
- 192
- Lid sinds
- 15 Jaar
Daarnaast ben ik het met Huig eens dat hij nog steeds op tijd kan betalen.
-
20-08-2010, 22:05 #6
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik heb inderdaad zwart op wit staan wat hij moet betalen.
Het is zelfs al zo dat hij de vertalingen al op zijn site gebruikt.
Betreffende de herinnering: ik dien dus 2 herinneringen te versturen NA de betalings deadline, en als hij niet reageerd op de 2e herinnering, moet ik naar een incasso bedrijf stappen?
Kunt u mij misschien uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat?
Bij voorbaat dank,
Mvg,
Kasper vd L.
Dat mag dan wel zo zijn, maar als hij dat had willen voorkomen had hij eerder kunnen betalen.
Het overmaken van een bedrag is een fluitje van een cent dat binnen 5 minuten kan gebeuren.
Dat hoeft dus allemaal niet zo lang te duren.
Mvg,
Kasper vd L.Laatst aangepast door Kasper vd L. : 20-08-2010 om 22:22 Reden: Klantgegevens verwijderd
-
20-08-2010, 22:12 #7
Creatus Webdesign
- Berichten
- 38
- Lid sinds
- 15 Jaar
Ik vindt dat je te snel ben met dit topic en met het noemen van de naam van de persoon, wacht tot na de datum om advies te komen vragen, hiervoor zit hij nog gewoon binnen de betalingstermijn en is er niks verkeerds. Veel bedrijven betalen pas rond de laatste twee dagen, dit is heel gewoon.
Voor de rest hoef je zelfs als het één dag erna is je nog niet zorgen te gaan maken, stuur gewoon een herinnering, als je hierop geen reactie krijgt, stuur dan een aangetekende brief.
Voor de rest is 3 weken betalingstermijn nog erg weinig zelfs, veel bedrijven hanteren minimaal 30 dagen of zelfs 60 dagen, er zijn zelfs bedrijven die gewoon niet betalen in minder dan 30 dagen.
Dus gewoon, geduld.
-
20-08-2010, 22:16 #8
- Berichten
- 587
- Lid sinds
- 16 Jaar
Dat mag dan wel zo zijn, maar als hij dat had willen voorkomen had hij eerder kunnen betalen.
Het overmaken van een bedrag is een fluitje van een cent dat binnen 5 minuten kan gebeuren.
Dat hoeft dus allemaal niet zo lang te duren.
- Helaas ben ik het toch met de anderen hier eens, je moet iemand gewoon de afgesproken tijd geven om te betalen. Indien de andere de betaling dan nog niet heeft voldaan kan je een herinnering sturen, tot 2x toe. Vervolgens zou ik pas verdere stappen ondernemen (Je kan de ander hier tijdens de herinneringen al van op de hoogte brengen)
-
20-08-2010, 22:21 #9
- Berichten
- 145
- Lid sinds
- 15 Jaar
Waar gaat dit over? Het is toch nog geen 23 augustus? Afgezien daarvan is het niet verstandig al heel hard te gaan piepen voordat er 30 dagen verstreken zijn, dat is de gebruikelijke betalingstermijn voor veel bedrijven en ook de wettelijke betalingstermijn als er verder niks afgesproken is. Maar goed, jullie hebben uiterlijk 23 augustus afgesproken dus pas op 24 augustus kun je redelijkerwijs actie gaan ondernemen tegen de klant, te weten een eerste herinnering met een termijn van bv. zeven dagen. Vrijwel geen enkel bedrijf betaalt rekeningen voor de uiterste betaaldatum, leverancierskrediet is namelijk het goedkoopste krediet dat er bestaat. Als je wilt dat er eerder betaald wordt, moet je korting geven bij betaling binnen zeven dagen of zo.
Verder: dat je de naam van de klant open en bloot noemt en hem negatief afschildert zonder dat hij iets verkeerd doet en in feite niets anders dan het gewone zakelijke gebruik volgt, is echt niet netjes.
-
20-08-2010, 22:27 #10
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik vindt dat je te snel ben met dit topic en met het noemen van de naam van de persoon, wacht tot na de datum om advies te komen vragen, hiervoor zit hij nog gewoon binnen de betalingstermijn en is er niks verkeerds. Veel bedrijven betalen pas rond de laatste twee dagen, dit is heel gewoon.
Voor de rest hoef je zelfs als het één dag erna is je nog niet zorgen te gaan maken, stuur gewoon een herinnering, als je hierop geen reactie krijgt, stuur dan een aangetekende brief.
Voor de rest is 3 weken betalingstermijn nog erg weinig zelfs, veel bedrijven hanteren minimaal 30 dagen of zelfs 60 dagen, er zijn zelfs bedrijven die gewoon niet betalen in minder dan 30 dagen.
Dus gewoon, geduld.
Naar aanleiding van de berichten hier heb ik de klantgegevens ook verwijderd uit het topic.
Het "bedrijf" van de betreffende persoon bestaat volgens mij maar uit 1 persoon, en heeft nog niet eens een eigen website.
Maar, zoals je aanraad zal ik nog even wachten.
Is een week wachten met de herinnering ongeveer goed?
Mvg,
Kasper vd L.
Dat heet "wishfull thinking" :) Mocht iedereen dit doen leefden we in de ideale wereld.
- Helaas ben ik het toch met de anderen hier eens, je moet iemand gewoon de afgesproken tijd geven om te betalen. Indien de andere de betaling dan nog niet heeft voldaan kan je een herinnering sturen, tot 2x toe. Vervolgens zou ik pas verdere stappen ondernemen (Je kan de ander hier tijdens de herinneringen al van op de hoogte brengen)
Bedankt voor de feedback, betreffende de verdere stappen: ik heb al een beetje gegoogled, en gevonden dat je in een aanmaning beter niet teveel kan praten over verdere stappen [bron].
Hoe denken jullie hier over?
Mvg,
Kasper vd L.
-
20-08-2010, 22:27 #11
- Berichten
- 1.329
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
20-08-2010, 22:30 #12
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
De gegevens zijn al verwijderd.
Waar gaat dit over? Het is toch nog geen 23 augustus?
Afgezien daarvan is het niet verstandig al heel hard te gaan piepen voordat er 30 dagen verstreken zijn, dat is de gebruikelijke betalingstermijn voor veel bedrijven en ook de wettelijke betalingstermijn als er verder niks afgesproken is.
Maar goed, jullie hebben uiterlijk 23 augustus afgesproken dus pas op 24 augustus kun je redelijkerwijs actie gaan ondernemen tegen de klant, te weten een eerste herinnering met een termijn van bv. zeven dagen. Vrijwel geen enkel bedrijf betaalt rekeningen voor de uiterste betaaldatum, leverancierskrediet is namelijk het goedkoopste krediet dat er bestaat.
Als je wilt dat er eerder betaald wordt, moet je korting geven bij betaling binnen zeven dagen of zo.
Verder: dat je de naam van de klant open en bloot noemt en hem negatief afschildert zonder dat hij iets verkeerd doet en in feite niets anders dan het gewone zakelijke gebruik volgt, is echt niet netjes.
Bedankt voor de informatie,
Ik was echter niet van op de hoogte dat het gebruikelijk is dat bedrijven zo lang doen over het betalen van facturen.
Heeft dit een bepaalde reden?
Mvg,
Kasper vd L.
-
20-08-2010, 22:34 #13
- Berichten
- 1.499
- Lid sinds
- 17 Jaar
Reden is puur en alleen rente trekken :) op 200 euro maakt dit niet veel uit, maar alles bij elkaar op bijv. 20.000 wel.
-
20-08-2010, 22:36 #14
- Berichten
- 145
- Lid sinds
- 15 Jaar
Beste Kasper,
Zoals ik al schreef heeft zo laat mogelijk betalen inderdaad een reden. Elk bedrijf heeft geld nodig, en het is veel goedkoper om dat geld als het ware van je leverancier te "lenen" door zo laat mogelijk te betalen in plaats van het tegen rente te moeten lenen van de bank.
Dit is echt heel gebruikelijk in het zakenleven en niemand maakt er een probleem van. Problemen komen er pas als je de afgesproken betalingstermijn overschrijdt.
-
20-08-2010, 22:37 #15
- Berichten
- 101
- Lid sinds
- 16 Jaar
Beste Kasper,
Zoals ik al schreef heeft zo laat mogelijk betalen inderdaad een reden. Elk bedrijf heeft geld nodig, en het is veel goedkoper om dat geld als het ware van je leverancier te "lenen" door zo laat mogelijk te betalen in plaats van het tegen rente te moeten lenen van de bank.
Dit is echt heel gebruikelijk in het zakenleven en niemand maakt er een probleem van. Problemen komen er pas als je de afgesproken betalingstermijn overschrijdt.
Laten we hopen dat dat in dit geval ook zo is.
Zo niet, dan kunnen jullie hier binnenkort weer een bericht van mij verwachten.
Tot die tijd: mij vraag is beantwoord/nog niet nodig.
Mvg,
Kasper vd L.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic