Beste forumvrienden
Mijn vraag betreft het volgende:
Ik ben per 1 januari 2010 met mijn internet bedrijf gestart. Tijdens de voorbereidingen van mijn bedrijf (november) had ik al mijn eerste klant waarvoor ik een website kon gaan bouwen. We hebben afspraken gemaakt over de kosten die ik reken voor het ontwikkelen van de website. Doordat de klant gedurende een lange periode verzuimde om materiaal op tijd aan te leveren zitten we inmiddels met dit project in maart. Mijn doel was om het project voor de jaarwisseling af te ronden zodat ik het nog buiten mijn bedrijf kon doen. Toch is het zodanig uitgelopen dat ik het fiscaal gezien nu vanuit mijn bedrijf moet factureren.
De klant zegt echter dat zij niet de btw wil betalen omdat we de afspraken hebben gemaakt voordat mijn onderneming is gestart. Toch heeft het door het verzuimen van de klant langer geduurd dan nodig.
Weet iemand of de klant in dit geval juridisch gezien gewoon de btw moet betalen?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Met vriendelijke groet,
Frits
- klant betaalt BTW niet
-
07-03-2010, 11:06 #1gast17119 Guest
klant betaalt BTW niet
-
-
07-03-2010, 11:08 #2
- Berichten
- 1.602
- Lid sinds
- 18 Jaar
Lijkt me niet, jullie hebben de afspraken gemaakt toen je nog geen bedrijf had. Lijkt me wel krom dat je klant nu moet opdraaien voor de extra kosten, ook al is het de schuld van de klant dat het wat langer heeft geduurd.
-
07-03-2010, 11:20 #3gast17119 Guest
Tijdens het maken van de afspraken heb ik aangegeven dat per 1 januari ik begin met een eigen bedrijf. De klant reageerde "Dat is mooi, ik ben zelf ook net begonnen. Is voor mij ook makkelijker.".
-
07-03-2010, 11:24 #4
- Berichten
- 275
- Lid sinds
- 15 Jaar
Is er aangegeven dat als het langer duurde dan 1 januari de btw erop zou komen? Indien de afspraak was voordat u een bedrijf had , kan de btw er niet zomaar bijgerekend worden, naar mijn mening.
-
07-03-2010, 11:27 #5
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Als de afspraak er niet was hoeft het niet.,
Maar rare situatie, je klant kan die btw toch gewoon terugvragen dus het kost diegene niks extra.
-
07-03-2010, 11:28 #6
- Berichten
- 614
- Lid sinds
- 15 Jaar
Omdat het eerst via onofficiele kanalen zou gaan heb je denk ik niet echt een poot om op te staan en om eerlijk te zijn zou ik als klant ook niet voor de extra kosten op willen draaien. Ik zou proberen te schikken of van het bedrag ex btw het bedrag incl btw maken..
-
07-03-2010, 11:34 #7
- Berichten
- 275
- Lid sinds
- 15 Jaar
Of de klant anders laten te betalen, zodat u er zelf ook geen problemen mee krijgt.
-
07-03-2010, 11:35 #8gast17119 Guest
Ja....maar zoals vincent zojuist zij zijn het geen extra kosten. Het is gewoon b2b dus beide partijen kan de btw gewoon terug vorderen. het gaat hier om twee bedrijven die zaken doen en dus is het BTW verhaal voor beide partijen geen probleem.
-
07-03-2010, 11:45 #9
- Berichten
- 1.907
- Lid sinds
- 16 Jaar
De deal is buiten het bedrijf om gemaakt (voor je nog een bedrijf had) dus kun je het ook buiten je bedrijf nu afhandelen. Je kunt het gewoon nog als prive beschouwen.
-
07-03-2010, 11:50 #10
HostSlim Internet Solutions
- Berichten
- 235
- Lid sinds
- 15 Jaar
Je kan de BTW er nu niet meer bij berekenen, ik zou de factuur aanpassen waarbij je dan op het totaalbedrag INCL btw komt, heb jij wat minder winst maar heb je wel voor de belastingdienst de BTW factuur.
- Mocht de deal buiten het bedrijf zijn gemaakt, zoals je het zegt. Mag je het als privé beschouwen inderdaad.
-
07-03-2010, 11:54 #11
- Berichten
- 202
- Lid sinds
- 16 Jaar
Als het niet is vastgelegd in een offerte/contract dat dat zou gebeuren wanneer de oplevering langer zou gaan duren dan gepland en dat er dan ook BTW zou worden gerekend dan heeft de klant gelijk en staat ze in haar goed recht de BTW niet te hoeven betalen.
Je zou haar daarintegen wel kunnen voorleggen door te onderbouwen dat dat in belange is van jou bedrijf en het haar niets meer kost gezien ze zelf ook een onderneming heeft lopen en het als vraagstelling bijrekenen.
-
07-03-2010, 11:58 #12
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Voor de btw gaat het er niet om welke afspraken je gemaakt hebt maar in welke periode de dienst/goederen geleverd zijn. Ik ga er even van uit dat je een eenmanszaak gestart bent, dus dan kun je niet meer spreken over 'privé'.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom jouw 'zakelijke' klant de btw niet wilt betalen. Het is voor hun geen kosten want als ze hun zaakjes in orde hebben kunnen ze deze btw gewoon vorderen bij hun kwartaalaangifte.
Je hebt 2 opties :
1. je faktureert het afgesproken bedrag als zijnde inclusief btw (btw voordeel klant).
2. je faktureert het afgesproken bedrag als zijnde exclusief btw + de btw er boven op.
Aangezien de relatie toch al enigszins verstoort is zou ik zelf kiezen voor optie 2, waarbij er in feite niemand nadeel heeft.
Benieuwd wat de achterliggende gedachte van jouw klant is om geen btw te willen betalen.....
-
07-03-2010, 12:06 #13
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Optie 3
Laat het geld gewoon op je prive rekening storten einde verhaal.
Dat het voor die andere aprtij dan lastiger is om het aftrekbaar te krijgen is niet jou probleem.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic