Hallo!
Ik heb een aantal klanten en qua e-mail raad ik ze altijd aan om de mail server van de provider te gebruiken. Dus bij KPN is dat bijvoorbeeld 'smtp.kpn-officedsl.nl' of bij Ziggo is het 'mail.home.nl'.
Bij mijn web-ruimte wordt er altijd aangegeven dat ik voor de beide e-mailservers (ingaand en uitgaand) mail.domeinnaam.nl moet gebruiken.
Vraag: Wat is er beter? En wat gebeurt er wanneer een klant probeert in te loggen via een andere provider? Dus een Ziggo klant gaat met zijn laptop inloggen op een KPN router? Werkt het dan nog?
Ik weet dat je via de Beveiliging in Outlook het toch voor elkaar krijgt om het via de eigen e-mailserver te regelen maar bij KPN heb ik vandaag de tweede klant geholpen met de KPN SMTP server omdat mijn server het met geen enkele instelling werkte. Bij Ziggo (heb ik zelf) werkt alles prima! Hoe kan dit en hoe lossen jullie het op?
Groet,
Joost
- Uitgaande mail server (SMTP)
-
23-11-2010, 14:24 #1
- Berichten
- 940
- Lid sinds
- 16 Jaar
Uitgaande mail server (SMTP)
-
In de schijnwerper
Linkvada.com Linkbuilding Platform: Direct Linkbuilden op 77.000+ premium domeinenSEO/LinkbuildingStartklare affiliate website voor lease auto'sWebsite te koopBacklinktools.nl - DA9 - Korte en sterke domeinnaamDomein te koopHulp bij SEO/GoogleAds (NL/BE/DE). Economy.nl Google Premier Partner.Freelance / Werk -
23-11-2010, 14:27 #2
- Berichten
- 599
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Gewoon de eigen mailserver, werkt altijd. Werkt het via DirectAdmin? En ik neem aan dat je een reseller hebt ?
-
23-11-2010, 14:41 #3
- Berichten
- 1.499
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Opmerking daarop: poort 587 en SMTP authenticatie aan.
-
23-11-2010, 16:27 #4
- Berichten
- 940
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Werkt dat altijd Tom? Ook met KPN?
En waarom is dat beter?
Werkt het ook bij andere providers wanneer je de KPN SMTP gebruikt?
-
24-11-2010, 10:12 #5
- Berichten
- 750
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Vaak blokkeren providers die SMTP port
-
24-11-2010, 10:15 #6
- Berichten
- 946
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Ik heb thuis hetnet en als uitgaand gebruik ik dan mailhost.hetnet.nl
-
24-11-2010, 10:25 #7
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Als je de mogelijkheid hebt om je eigen SMTP server te gebruiken, altijd doen. Access providers beheren de mailservers bijzonder slecht.
-
24-11-2010, 10:32 #8
- Berichten
- 2.392
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Poort 25 wordt vanaf Vista geblokkeerd voor de uitgaande mail, ook voor Outlook e.d. Dit is voor een gemiddelde gebruiker niet op te lossen. Gebruik daarom poort 587. Verder, door de mailserver gewoon via jouw server te laten lopen, loop je nooit het risico dat de gebruiker, als hij bij een andere provider komt, zijn gegevens te veranderen. Waarom zou je overigens laten versturen via een andere server dan die van jou? Dat "kan" overkomen als spam, omdat de server een mail verstuurd namens een andere server (info@sitedeals.nl via mailhost.hetnet.nl server, zie je het verschil?).
-
24-11-2010, 10:48 #9
- Berichten
- 102
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Hi Chris, Dat is onzin.
Ik werk thuis met Windows 7 en gebruik al een hele poos poort 25 voor de uitgaande mail. (Ook met vista daarvoor overigens)
Het zijn de providers die poort 25 soms dichttimmeren.
-
24-11-2010, 10:51 #10
- Berichten
- 2.392
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Joris, hoe kan het dan dat ik met Vista en Windows 7 niet kan mailen via poort 25, en via Linux wel? Zou overigens ook nog aan de router kunnen liggen in sommige gevallen, en aan een firewall.. Het is in dat opzicht heel lastig om één specifiek antwoord te geven waarom poort 25 bij de ene wel, en de andere niet werkt. Feit is wel, dat 587 in 99% van de gevallen die ik heb gezien werkt!
-
01-12-2010, 08:05 #11
- Berichten
- 211
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Uitgaande mail server (SMTP)
Ik zelf gebruik nooit de mailserver van mijn internet provider, maar mijn eigen mailserver.
Elk domein in DirectAdmin heeft namelijk een SPF record. Bij het ontvangen van de mail checken veel servers of het IP van de mailserver (bijv. die van XS4ALL in mijn geval) kloppen met het IP uit het SPF record. Zo niet? Dan wordt de mail als spam gemarkeerd.
Bovendien voldoen de mailservers van internet providers veel vaker niet aan de eisen die gesteld worden om mail foutloos af te leveren. Ze komen ook sneller in een blacklist omdat er zoveel mensen mee kunnen mailen (en dus ook kunnen spammen). Denk maar eens aan een geïnfecteerde PC die ineens spam gaat versturen. Bij meerdere van die pc's kan een server zo in een blacklist komen waardoor de mail van de overige mensen ook slecht aankomt (zelf een paar keer gehad bij Telfort).
En het is natuurlijk een stuk professioneler en betrouwbaarder tegenover je klanten. Als die een mailtje zien dat verstuurd is vanaf bijv. XS4ALL dan weten zijn niet of het echt van mij komt. Omdat iedereen die bij XS4ALL zit in principe kan mailen met mijn email adres.
Conclusie: gebruik gewoon je eigen mailserver.
Als je zelf beschikt over een server kun je overwegen eventueel een extra poort open te zetten. Zo heb ik voor mijn klanten ook nog poort 2525 open staan. Voor bij wie poort 25 dicht zit.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic