Naar aanleiding van een topic hier, wilde ik daar niet te ver offtopic op ingaan. Vandaar dat ik het hier wil plaatsen.
Er zijn nog steeds veel mensen/bedrijven die webhosting willen aanbieden aan hun klanten. Ik zocht even snel op dit forum, maar kon geen recente topics vinden over hoe je een webhoster kan worden.
Ik heb hier zelf ook een aantal vragen over, ondanks dat ik op dit moment wel al hosting aanbied. Ik hoop dat dit topic centraal kan worden gebruikt om in de nabije toekomst de vragen van andere ook te kunnen beantwoorden. Als er al zo'n topic bestaat, wijs me erop en ik ga daar verder.
De vragen die ik zelf heb, en die andere hebben gesteld staan hieronder inclusief de antwoorden.
Ik wil webhosting aanbieden...
- Wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten?
- Wat heb je nodig?
- Hoe zit het met support/bereikbaarheid?
- Ik zie vaak een .bin staan, is dit verplicht?
- Is de informatie over het serverpark waar jouw server staat noodzakelijk?
- Wat zijn de "verplichte" e-mail adressen?
- Wat zijn de belangrijkste dingen die in de Algemene Voorwaarden moeten staan?
- Mag je het account van je klant tijdelijk afsluiten (suspenden) of verwijderen (terminate)?
Ik zal deze post dus bijhouden en aanpassen zodra er antwoorden zijn gegeven, of vragen zijn gesteld.
Groeten,
Chris H.
- Het grote "ik wil een webhoster worden" topic
-
19-03-2010, 12:18 #1
- Berichten
- 2.392
- Lid sinds
- 17 Jaar
Het grote "ik wil een webhoster worden" topic
-
-
19-03-2010, 12:30 #2
- Berichten
- 104
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik wil webhosting aanbieden...
- Wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten?
* In welk opzicht?
- Wat heb je nodig?
* KVK Nummer
* BTW Nummer
* Boekhoud software / boekhouder
* Administratie
* Huisstijl (briefpapier, visitekaartjes, etc.)
* Kennis van zaken
* Technische kennis (indien zelf onderhoud aan de servers)
Apparatuur (Scanner, printer, fax, computer/laptop, etc.)
En nog veeeel meer.
- Hoe zit het met support/bereikbaarheid?
Dit bepaal jij zelf. Voor een lage prijs hoeven klanten niet te verwachten dat je 's nachts opstaat om een email/telefoontje te beantwoorden. Deze kunnen dan enkele uren wachten. Voor grote klanten met een SLA zul je in sommige gevallen 24/7 bereikbaar moeten zijn. Dus een mobiele telefoon/laptop met internet is altijd handig. Ook deze dingen kosten geld! Dus bereken dit goed in je SLA/prijzen.
- Ik zie vaak een .bin staan, is dit verplicht?
Nee, dit is puur om aan te tonen dat hun servers snel zijn. Echter kan de downloader nooit sneller downloaden dan dat hun thuis verbinding mogelijk maakt. Je kunt er bijvoorbeeld wel aan afleiden dat de servers in een datacenter staan.
- Is de informatie over het serverpark waar jouw server staat noodzakelijk?
Nee. Sommige webhosters doen dit wel maar het is niet noodzakelijk/verplicht. Misschien wil de klant daar helemaal niets van weten en wil hij liever goede en snelle/persoonlijke support en zoekt hij daarna.
- Wat zijn de "verplichte" e-mail adressen?
Geen enkel email adres is verplicht. Het is altijd handig een info/sales/support/abuse mailadres te hebben. Dit bepaal jij helemaal zelf volgens je organisatie. Ben je alleen dan kun je prima alles ontvangen op je info@ email adres.
- Wat zijn de belangrijkste dingen die in de Algemene Voorwaarden moeten staan?
Dit zou je even via google moeten zoeken. De Kamer van Koophandel kan jou hier meer over vertellen.
- Mag je het account van je klant tijdelijk afsluiten (suspenden) of verwijderen (terminate)?
Afhankelijk van je eigen voorwaarden/contract met de klant. Ik zelf ben van mening dat dit NOT DONE is. Zelf zou je dit ook niet leuk vinden en betaal je liever achteraf iets meer dan dat je website tijdelijk offline is.Laatst aangepast door J . Verlinden : 19-03-2010 om 12:46
-
19-03-2010, 12:34 #3gast19806 Guest- Wat zijn de belangrijkste dingen die in de Algemene Voorwaarden moeten staan?
Dit zou je even via google moeten zoeken. De Kamer van Koophandel kan jou hier meer over vertellen.
- Mag je het account van je klant tijdelijk afsluiten (suspenden) of verwijderen (terminate)?
Afhankelijk van je eigen voorwaarden/contract met de klant. Ik zelf ben van mening dat dit NOT DONE is. Zelf zou je dit ook niet leuk vinden en betaal je liever achteraf iets meer dan dat je website tijdelijk offline is.
-
07-04-2010, 22:23 #4
- Berichten
- 874
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik denk zelf dat webhosting een van de moeilijkste markten is. Als je denkt aan even snel geld verdienen zit je in de hosting markt echt verkeerd. Dan kan je denkik beter direct in de telefonie gaan.
-
01-05-2010, 03:40 #5
- Berichten
- 367
- Lid sinds
- 16 Jaar
Hier ben ik het helemaal mee eens, alleen als je eenmaal bekendheid krijgt dan gaat het ook in een doorgaande lijn omhoog!
-
03-05-2010, 20:25 #6
- Berichten
- 293
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik wil webhosting aanbieden...
- Wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten?
Bereikbaarheid (24/7/365), doe je dit alleen vergeet je vakanties maar ;-) Verder goede support en goede kwaliteit leveren.
- Wat heb je nodig?
Buiten wat meneer Verlinden om zegt denk ik dat je ook eens moet nadenken over hoe je wil beginnen... huur je een dedicated en leg je hiermee een groot deel van je verantwoordelijkheden bij je leverancier? Of ga je zelf een rack huren en richt je dat in? Dan heb je weer een leuk startbedrag nodig om o.a. servers, switches, kabeltjes, schroefjes en moertjes etc. etc. te kunnen kopen.
- Hoe zit het met support/bereikbaarheid?
Wij doen dit zelf 24/7, klanten vinden het belangrijk om te kunnen bellen wanneer het hen uit komt. Dit wil echter niet zeggen dat als iemand om 2 uur 's nachts belt dat hij zijn email niet ingesteld krijgt er ook direct iemand klaar staat. Maar bij een storing (server down) wil de klant je gewoon kunnen bereiken. Bereikbaarheid is dus belangrijk. Wij bieden support via email en telefoon.
- Ik zie vaak een .bin staan, is dit verplicht?
Nee is niet verplicht, is puur een service om je eventuele nieuwe klant de snelheid van je netwerk te laten ervaren.
- Is de informatie over het serverpark waar jouw server staat noodzakelijk?
Nee is inprincipe ook niet noodzakelijk maar kan wel handig zijn. Klanten kunnen hierdoor namelijk een bewuste keuze maken voor een bepaald datacenter.
- Wat zijn de "verplichte" e-mail adressen?
Die keuze maak je zelf. Een email adres om contact met je klanten te houden is opzich wel handig maar niks is verplicht. Vaak worden meerdere email adressen gebruikt om zo alles maken te kunnen spreiden over de diverse afdelingen binnen een hostingbedrijf.
- Wat zijn de belangrijkste dingen die in de Algemene Voorwaarden moeten staan?
Voor zo'n 200 euro laat je deze maken door ICTRecht (www.ictrecht.nl) je krijgt dan een kant en klare AV en dan hoef je zelf je hoofd niet meer te breken over al die moeilijke termen.
- Mag je het account van je klant tijdelijk afsluiten (suspenden) of verwijderen (terminate)?
Ja dat mag. Alleen de vraag is met welke reden? Wij suspenden geen klanten vanwege meerverbruik bijvoorbeeld, dat is niet aardig. De enige reden die wij noodzakelijk achten om een klant te suspenden is wegens ernstige overlast op de server of wanneer de klant zich niet aan de gestelde regels houd. (geen warez, mp3, hacks etc. etc.)
Het valt me op dat je nogal algemene vragen stelt, ik denk dat je ook eens wat meer inhoudelijke vragen moet stellen. Veel mensen denken dat er een server nodig is and that's it. Maar ze zouden eens moeten weten wat er allemaal gedaan word voor die 12,50 die ze op jaarbasis betalen. Niemand staat er bij stil wat een server kost, de kabel die nodig zijn een switch die nodig is een rack wat je moet huren in een datacenter, verkeer inkopen, stroom inkopen etc. etc. en allemaal willen ze het voor zo min mogelijk hebben.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic