Bij deze een vers topic, omdat ik in het ontwerpen van een merk/logo zeker nuttige info kan gebruiken zoals Martijn hierboven aangeeft.Origineel gepost door Martijn Snels
Ik zie hier heel veel leuke ontwerpjes langs komen. Echter ga ik nu een commentaar punt geven waar er heel veel van jullie het niet mee eens zullen zijn maar het zijn ware feiten.
Veel van jullie gebruiken leuke kleurverloopjes, schaduwen, lichtvlekken ga zo maar door. Prachtig voor op 't internet in een Flash animatie maar totaal niet handig met drukwerk. Er wordt géén gebruik gemaakt van PMS kleuren waardoor het drukwerk van de logo's (of in vaktermen Woord- en Beeldmerken) altijd anders zal uitpakken qua kleuren omdat een drukker enkel de PMS kleuren altijd exact het zelfde heeft. Verloopjes en effecten worden fullcolour gedrukt indien je geen tinten gebruikt van de PMS steunkleuren. Dit houd in dat je de intensiteit van de 'inkt' dient in te stellen bij de kleur. Hierdoor kan je de kleur 'transparanter' maken waardoor je ook kleurverloopjes kan maken maar deze wel netjes met de Pantone kleuren kunnen worden gedrukt.
Fullcolour afdrukken zijn altijd duurder dan afdrukken met 1, 2 of 3 PMS kleuren. Dit kan soms honderden euros schelen in het grote drukwerk. Tevens zijn de effecten die je toepast in Photoshop niét vector! Daardoor zijn logo's in de zakenwereld gewoon onbruikbaar. Let erop dat als je je merk oplevert en je hem netjes in Illustrator hebt ontwikkeld je altijd de tekst omzet naar Letterpaden CTRL+SHIFT+O (Windows) of Cmd+SHIFT+O (Apple Macintosh).
Als je deze ontwerpjes inlevert bij een drukker zal hij je serieus hard uitlachen als je dit goedkoop wilt laten drukken. Dat komt gewoon simpelweg omdat je niet gebruik maakt van standaarden en iets dat onmogelijk is mogelijk wilt maken.
Ooit ben ik ook begonnen op dergelijke manieren natuurlijk, echter moet er iemand zijn die zegt dat dit geen manier is om een merk te ontwerpen! Na 6 jaar ervaring in het vak van Vormgever kan je pas zeggen dat je merken kan ontwerpen dit is echt een vak apart en dat doe je niet even tussendoor. Hieraan gaat een heel onderzoek vooraf.
Een klein voorbeeld hiervan kan je hier (http://www.mac-creations.nl/medewerkers/msnels/old/Voorbeeld_Doordacht-merk-met-onderzoek.jpg) vinden. Eventueel heb ik hier ook nog wel wat Huisstijl toepassingen (briefpapier tot autobelettering tot entreeborden) in een archief zitten als jullie hierin geïnteresseerd zijn hoor ik dit graag dan zal ik die eens plaatsen. Klein voorbeeldje hoe je doormiddel van een goed onderzoek en een goed idee een prachtig doordacht merk kan ontwerpen. Het merk ontwerp is als template ontwerp te koop voor € 125,00 excl. BTW (drukklaar, eigendomslicentie) voor de geïnteresseerde.
Ik denk dat het verstandig is als jullie deze informatie achter in je hoofd stoppen bij elk ontwerp wat je hierna nog maakt. Binnenkort zal ik als ik tijd over heb eens bekijken of ik wat instructies qua drukkleuren en technieken kan maken en hier plaatsen!
Me reactie is niet om hier een of andere discussie op te laaien maar vooral om jullie iets te leren op 't gebied van Corporate ID's. Ik zeg dan ook altijd maar gebruik de kennis die je aangereikt wordt en gebruik dit het is immers gratis!
Heel veel succes!
Groet,
Martijn A.C. Snels
Directeur
mac.creations
Full Media Company
- Een goed woord- en beeldmerk ontwerp maak je zo...
-
08-01-2007, 22:59 #1
- Berichten
- 252
- Lid sinds
- 18 Jaar
Een goed woord- en beeldmerk ontwerp maak je zo...
Origineel gepost door Martijn Snels
-
-
08-01-2007, 23:19 #2
- Berichten
- 95
- Lid sinds
- 19 Jaar
Mooi en intersante post Maar :
Als je deze ontwerpjes inlevert bij een drukker zal hij je serieus hard uitlachen als je dit goedkoop wilt laten drukken.
De eerste drukker die mij uitlacht moet ik nog tegenkomen ( hier in deze omgeving ) .
maar idd , simpele 1 of 2 kleurige logos op een site worden zeldzamer
-
09-01-2007, 00:02 #3
- Berichten
- 252
- Lid sinds
- 18 Jaar
Mooie en duidelijk onderbouwde uitleg Martijn, maar vergeet niet dat de conteststarters(CS) dit vaak niet/nooit aangeven.
Neem bv de contest van Dizak trans, de CS geeft aan dat het uiteindelijke ontwerp in pantone kleuren moet worden aangeleverd maar vermeld ook dat de kleuren van de site moeten worden gehandhaafd , deze zijn totaal verschillend van elkaar.
Ik denk dat de meeste designers hier voor de fun aan meedoen omdat juist weinig eisen worden gesteld wbt het ontwerp, dus mag er vanuit worden gegaan dat de CS overweg kan met het uiteindelijke ontwerp.
Het ontwerp op zich is natuurlijk altijd persoonlijk, maar een goede onderbouwing/studie waarom je tot een ontwerp bent gekomen scoort zeker.
En dan nog blijft het een smaakkwestie van de CS.
Het prijzengeld stelt naturlijk niets voor omdat een CS gewoon goedkoop een merk/logo ed wil, en stelt daarom ook niet zoveel eisen, zou deze dat wel doen dan kan de CS beter naar een professioneel bedrijf gaan.
Ik denk dat de meeste designers "just 4 the fun" ontwerpen en er vrije hobby uurtjes insteken.
Word het te profi dan haken de meeste af denk ik, en hebben de CS niet de mogelijkheid om erg voordelig een mooi ontwerp in handen te krijgen.
Martijn ik snap je reactie zeker wel en kan me daar ook zeker in vinden, maar het waait nogal heftig over.
Mvg
Marco Nijhuis
-
09-01-2007, 08:43 #4
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
ben het volkomen eens,alhoewel er gerelativeerd moet worden
Voor een KMO ondernemingkje dat een site logo wil hebben worden de eisen (+budget) niet zo hoog gesteld.Professioneel ontwerpen is nog steeds een vak apart en klanten met (hoge)professionele verwachtingen zullen niet snel een designcontestje opstarten voor 75€.Ieder zijn markt zou ik zeggen
-
09-01-2007, 12:24 #5
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
ik begrijp je punt, en het is jammer voor diegene die er hun brood mee moeten (willen) verdienen,maar de slager om de hoek betaalt geen > 600€ voor een site,die markt kan rustig bevoorraad worden door een designcontestformule.
-
09-01-2007, 17:09 #6
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Internet kan een zeer machtig medium zijn om marketing toe te passen. Zoals Martijn zegt, die kleine bedrijfjes kunnen hier echt hun omzet me verhogen, als ze een herkenbaar logo gaan gebruiken. Velen wille dit nog niet inzien wegens een gebrek aan vertrouwen in het internet, maar het vertrouwen erin stijgt wel met de jaren. Dus die bedrijfjes kunnen nu beter ook op de trein springen en een internet aanwezigheid vertonen (daarom nog geen website voor de slager), maar als ze al een herkenbaar logo hebben, kan zeer veel verschil uitmaken.
-
09-01-2007, 17:26 #7
- Berichten
- 212
- Lid sinds
- 18 Jaar
Om de boel een beetje te dempen, denk ik dat er toch ook een paar hele goede ontwerpen en ontwerpers tussen zitten. Die wel degelijk weten wat pms is, of wat het verschil is tussen vector en rasterafbeeldingen, etc.
Wat wel ook jammer is, is dat contesthouders dit lang niet altijd zelf lijken te weten. Misschien dat daar ook wel een taakje ligt voor de sitehouders?
Verder denk ik wel dat het logisch is dat er voor 75 euro geen 48 uur of meer in een ontwerp wordt gestoken.
Ik denk dat je dat als contesthouder ook niet mag verwachten.
Uiteindelijk is het toch een beetje voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Overigens denk ik dat het niet altijd nodig is om dagen/weken aan een ontwerp te werken voor het kwalitatief goed is. Soms kan een briljant idee plotseling binnen een minuut opkomen. En kan het binnen een paar uur schitterend worden afgewerkt.
Ik denk wel dat als contesthouders hun prijzen boven het gestelde minumum zetten, ze meer en betere ontwerpen krijgen. Daarnaast vind ik dat ze vaak summiere informatie leveren. Meer informatie komen ontwerpen zeker ten goede. En feedback is daarbij ook erg waardevol. Iets wat in sommige contests ook heeft ontbroken.
-
09-01-2007, 19:10 #8
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Glenn Veugen
Internet kan een zeer machtig medium zijn om marketing toe te passen. Zoals Martijn zegt, die kleine bedrijfjes kunnen hier echt hun omzet me verhogen, als ze een herkenbaar logo gaan gebruiken. Velen wille dit nog niet inzien wegens een gebrek aan vertrouwen in het internet, maar het vertrouwen erin stijgt wel met de jaren. Dus die bedrijfjes kunnen nu beter ook op de trein springen en een internet aanwezigheid vertonen (daarom nog geen website voor de slager), maar als ze al een herkenbaar logo hebben, kan zeer veel verschil uitmaken.
-
09-01-2007, 22:10 #9
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Internetactiviteit is geen website Edwin...
Gewoon een vermelding op internet kan al veel doen.
-
10-01-2007, 12:43 #10
- Berichten
- 475
- Lid sinds
- 18 Jaar
lage prijs = lage(re) kwaliteit
ja, maar die bedrijven die die prijs bieden, verwachten dan toch ook geen site ter waarde van €2000...
en meetstal is het zonder coding (basing?) en dat verlaagt prijs ook
-
10-01-2007, 22:31 #11
- Berichten
- 212
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Martijn Snels
Maar de bedrijven verwachten gewoon kwaliteit?! Je bied immers je diensten niet aan als je er niks van kan. Hier zit dat jammer genoeg soms net iets anders. Een logo ontwerp mag van mij best verhoogd worden naar 150 EUR en bijv. website ontwerpen naar 400 EUR. Dan komen er tenminste serieuze ontwerpen!
Origineel gepost door Martijn Snels
Klopt, maar dat snappen ze niet want ze zien het kwaliteit verschil vaak niet direct. Feedback vind ik volkomen overbodig. Een goede ontwerp kan aan de hand van de verstrekte informatie perfecte ontwerpen ontwikkelen. Een klant is pas echt blij als het precies naar hun wens is zodra je ze de ontwerpen laat zien. Dat kost hun namelijk ook de minste stress en energie. Als ontwerper ben je niet meer dan een 'vertaler' van de boodschap die een marketing medewerker opzet. Met logo's moet je eigenlijk gewoon letterlijk het bedrijfsvisie, dienstverlening en het product aanbod vertalen. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de serie van CoolBlue B.V.
Feedback is misschien niet nodig als je een bureau in de arm neemt, dat je uiteraard van tevoren al gescreend hebt op referenties, portfolio, etc. Je gaat dan ook van tevoren een gesprek aan, waarin afspraken worden gemaakt over uren, fees per uur, de verwachtingen van de klant, die ook reeeler zijn, gezien een goede koper zich goed laat informeren, etc. etc.
Bij het gebruik maken van een contest, zal een opdrachtgever echter meer tijd moeten investeren zelf, om het juiste resultaat te verkrijgen. En ik denk dat feedback daar juist hard nodig is. Contestdeelnemers kunnen vaak geen blik werpen in het bedrijf zelf, kunnen de bedrijfscultuur niet proeven, etc.
Dus gesproken over het vertalen van de bedrijfsvisie, dienstverlening en het productaanbod: Dat is iets wat, naar mijn mening, veel moeilijker is in een contest, dan bij het in de arm nemen van een gerenommeerd bedrijf, dat veel makkelijker de mogelijkheid heeft om dit beter te onderzoeken.
-
11-01-2007, 19:57 #12
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
bemerk ik hier een hoopje gefrusteerden ?
de conteststarters van de laatste weken die ik wat heb gevolgd,zijn kleine garnalen die een proper site/logodesign willen,zonder een financiele kaakslag te krijgen.Ik denk niet beroepsmensen hierdoor klanten verloren hebben,omdat professionaliteit voor deze TS'ers waarschijnlijk niet betaalbaar is.
Mischien is er een marktzwakte op het moment voor de beroepsmensen,en dan begrijp ik deels de frustaties,maar ga niet zitten kappen op een 'verloren' markt die nooit de jouwe was.
Open eventueel een apart contestforum voor experts,met dito kwaliteitsnormen en prijzengelden.
P.S. ik heb het nu niet over mezelf,maar soms waren er toch héél knappe inzendingen.
-
11-01-2007, 20:01 #13
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Voor een contestforum voor experts is het algemene niveau op SD nog altijd te laag. En experts gaan geen contest houden, die vragen gewoon professionele hulp. Het probleem is gewoon, in het contestforum zijn er teveel kindertjes die daar wat mooie bedragen zien, en gaan dan snel iets in elkaar knutselen, om weer wat zakcentjes te verdienen. Ik denk een verhoging van de bedragen zal zowel meer ervaren en skilled designers aantrekken als nog meer beginners. Dit is zoiets dat uit ervaring zal moeten blijken hoe dit uitkomt.
-
13-01-2007, 23:37 #14
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ja maar om het simpel te stellen, hier geldt ook vraag en aanbod. Hier wordt liefst zo veel mogelijk geld gevraagd, maar het aanbod van conteststarters voor zo een prijzen is bijna onbestaande. En de kwaliteit van de designs laat ik in het midden. Nee, dit is iets dat geleidelijk aan moet evolueren, daarom denk ik dat de externe site een goede move gaat zijn.
-
13-02-2007, 17:56 #15
- Berichten
- 24
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik heb met genoegen even dit hele topic door gelezen. Ik heb me vermaakt :).
Ontwerpen is een trucje.
Als je weet hoe dat trucje werkt dan ben je een ontwerper.
Er zijn alleen te veel mensen die het toevallig een aantal keer lukt omdat trucje uit te voeren en dan ben je geen ontwerper.
(om het even simpel te zeggen)
Dat "ondernemingen" een contest starten. Tja, zijn het dan wel echte ondernemingen. Zij nemen niet eens een logo serieus. Wil je een uberhaupt met zo'n klant werken?
Het is nu wel duidelijk dat ontwerpen veel meer is dan alleen photoshop. Zoals gezegd het gaat om vraag en aanbod, ik ben benieuwd hoe de vraag stijgt bij sites met halve logo's en halve websites.
Als echte webspecialist (zoals velen zich noemen) moet je ook het bedrijf adviseren om te meten wat een logo of ontwerp nu voor een effect heeft.
........ zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Oja. In de eerste post staat een logo template te koop voor 125 euro? Klopt dat wel? 125 euro voor een logo vind ik geen geld. Maar ja een logo moet je ook niet kopen, die moet je laten ontwerpen ;)
Ik ga de verdere discussie weer volgen!
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic