Bovendien is het waardeloos als een bedrijf jou een flyer laat maken voor 200 euro omdat dat hun budget is, en vervolgens de flyers in gouden letters laten drukken met een budget van 4000 euro.
Je moet goed beseffen welke rol je in een bepaald project inneemt, en wat jouw rol waard is.
Overigens zou ik rekening houden met dingen als: herdruk, rechten/licentie, opbrengsten, vervolgopdrachten etc.
- Wat kost dit bij de professionele designer?
-
23-09-2010, 11:34 #16
- Berichten
- 76
- Lid sinds
- 18 Jaar
-
23-09-2010, 11:49 #17
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Het beste lijkt mij gewoon om met een uurprijs te werken zodat je ook kan toelichten waarom je de prijs vraagt dus geen fixed price maar op basis van hoeveel uur jij in het project steekt, wat je uurprijs is. Een klein bedrijf is al snel tevreden met "mooie plaatjes" terwel een grotere klant graag onderbouwing wilt hebben. dan kan je makkelijker werken + als de klant aanpassingen wilt dan betaald die er ook voor.
Met vriendelijke groet,
Arno Tenkink
-
24-09-2010, 16:17 #18
- Berichten
- 262
- Lid sinds
- 17 Jaar
90% werkt met een fixed prijs. Je kunt wel wat "exclusief" dingetjes vermelden zoals correcties e.d. Maar een klant vraag een prijs voor het ontwerpen en eventueel drukken van een flyer. Maak een schatting in uren of marktprijs en klaar. Als de klant er de helft voor over heeft is het jouw beslissing.
Een A6-flyertje schat ik tussen de 300-400 euro.
Het is wel grappig wat ik hierboven lees dat het niet eerlijk zou zijn dat een klant veel geld met jouw flyer zou verdienen. Als een klant veel geld zou verdienen met de door jouw ontworpen flyer, dan heb je je werk goed gedaan. Een lachertje dat jij dan meer zou moeten vangen... dan moet je een ander vak kiezen.
-
25-09-2010, 13:49 #19
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
90% werkt met een fixed prijs. Je kunt wel wat "exclusief" dingetjes vermelden zoals correcties e.d. Maar een klant vraag een prijs voor het ontwerpen en eventueel drukken van een flyer. Maak een schatting in uren of marktprijs en klaar. Als de klant er de helft voor over heeft is het jouw beslissing.
Een A6-flyertje schat ik tussen de 300-400 euro.
Het is wel grappig wat ik hierboven lees dat het niet eerlijk zou zijn dat een klant veel geld met jouw flyer zou verdienen. Als een klant veel geld zou verdienen met de door jouw ontworpen flyer, dan heb je je werk goed gedaan. Een lachertje dat jij dan meer zou moeten vangen... dan moet je een ander vak kiezen.Laatst aangepast door L. Hartsema : 25-09-2010 om 13:55
-
25-09-2010, 14:07 #20
- Berichten
- 585
- Lid sinds
- 17 Jaar
Wat je natuurlijk ook altijd kan doen is bijv 0,10 ct vragen voor elke flyer die ze laten drukken. Zo verdien je ook alsnog mee aan het succes van de flyer.
Voorbeeldje:
De klant betaald je 200 euro voor het ontwerp. Daarna laten ze 1000 stuks drukken. 1000 x 0,10 ct is +100 euro voor jou. Zo bepaald de klant zelf de kosten voor het ontwerp. Hoe meer ze drukken, des te duurder het wordt.
-
25-09-2010, 14:14 #21
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
En hoe wil je controleren hoeveel de klant er drukt? Bedoel, ze kunnen makkelijk zeggen 'We drukken er 1000', geven je €100,- en drukken er vervolgens 10.000, niet dan?
-
25-09-2010, 14:30 #22
- Berichten
- 585
- Lid sinds
- 17 Jaar
Dat is uitgaan van de eerlijkheid van de klant. Je kan zoiets namelijk nooit 100% waterdicht hebben. Is enkel suggestie he ;)
-
26-09-2010, 15:47 #23
- Berichten
- 46
- Lid sinds
- 15 Jaar
...Al deze dingen... OF je bedenkt gewoon voor hoeveel geld je deze klus waard vind, vanuit jezelf. Dat doe ik altijd. Er is nooit een goede prijs want er zijn natuurlijk honderden aspecten die meetellen. Maar als je denkt van: Ow, geweldige klus maar voor minder dan 100 euro(of misschien hoger) doe ik niks. Je kunt pas echte vaste prijzen maken als je professioneel bezig bent.
Dus: Bedenk het bedrag, naar jezelf kijkend. Ikzelf zou 100 euro doen want dat vind ik mijn tijd en vaardigheden waard.
-
26-09-2010, 19:50 #24
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Ik zou het als klant erg raar vinden om extra te betalen per gedrukte flyer... ik koop immers het ontwerp toch? Je kunt uiteraard wel wat extra's verdienen per gedrukt exemplaar als je gewoon een totaalpakket aanbied, dus inclusief drukken. Dan kun je een percentage op de prijs van de drukker zetten.
-
27-09-2010, 14:10 #25
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik zou het als klant erg raar vinden om extra te betalen per gedrukte flyer... ik koop immers het ontwerp toch? Je kunt uiteraard wel wat extra's verdienen per gedrukt exemplaar als je gewoon een totaalpakket aanbied, dus inclusief drukken. Dan kun je een percentage op de prijs van de drukker zetten.
-
03-10-2010, 19:41 #26
- Berichten
- 262
- Lid sinds
- 17 Jaar
Hoezo gebruiksrechten? Je kunt ingewikkelde constructies gaan bedenken, contracten opstellen e.d. Dan zul je ook de klant moeten controleren en erop aanspreken als hij 1 exemplaar teveel drukt. Dat gaat niet werken.
Beter is een ontwerp incl. drukwerk verkopen, dit i.v.m. eindverantwoordelijkheid en klantenbinding. Want wat als er een fout in zit, kan gebeuren en de klant geeft het bestandje af en er besteld 100.000 flyers, wie is verantwoordelijk? En klantenbinding... die komt weer terug als hij meer flyers wilt hebben.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic