Hallo Forum,
Ik heb al langere tijd de intentie om 3D te gaan leren. Ik heb wel eens gehoord van programa's als Studio3Dmax, blender en heb tevens Cinema 4D wel eens gebruikt. Maar veel verder dan een vierkant op het scherm zetten kom ik niet. Nou is mijn uiteindelijke doel om fotorealistische modellen te kunnen maken. Daar zal nog wel heel wat oefening voor nodig zijn. Maar wil ik dat doel bereiken moet ik ergens beginnen.
Ik zie zo nu en dan mensen met 3D ervaring hun diensten aanbieden. Nu vraag ik me af hoe jullie zijn begonnen. Welke programma's er nodig zijn? En probeer ik de logica te begrijpen van deze programma's.
Ik heb hier al naar gezocht op google maar vind enkel artikelen waarin je een specifiek object kan modelleren in een bepaald programma. Terwijl ik niet zo zeer wil begrijpen hoe je dat object maakt maar juist hoe de programma's werken wil ik begrijpen.
Kort gezegd is mijn vraag dus of iemand mij uitleg kan verschaffen over de programma's die ik kan/moet gebruiken? En daarbij verwijzingen of uitleg heeft over basis handelingen in dat programma.
- Starten met 3D ontwerp
-
17-09-2010, 21:13 #1
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Starten met 3D ontwerp
-
In de schijnwerper
Linkvada.com Linkbuilding Platform: Direct Linkbuilden op 77.000+ premium domeinenLinkpartnersLaravel / Wordpress - Top kwaliteit voor een gunstig tariefFreelance / WerkProfessionele tekstschrijver (actie: 2,5 cent per woord)Freelance / WerkAllesOverFreelancen.nl - DA11 - Uit 2006Domein te koop -
17-09-2010, 21:19 #2
- Berichten
- 751
- Lid sinds
- 15 Jaar
3D Studio Max zoals je had genoemd inderdaad.
Toevallig zag ik vandaag bij me op school een vriend die de opleiding 'Game design' volgde.
Hier maakte ze o.a gebruik van "Maya", misschien moet je dat eens bekijken.
(even wat andere programmas: LightWave, Modo, XSI (Blender en Cinema 4D had je al genoemd))
Aanvullend bericht:
Misschien ook handig:
http://en.wikipedia.org/wiki/3D_comp...Major_packagesLaatst aangepast door gast17649 : 17-09-2010 om 21:22 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
17-09-2010, 21:36 #3
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Maar ik ben ze niet allemaal nodig lijkt me?
-
17-09-2010, 21:41 #4
- Berichten
- 751
- Lid sinds
- 15 Jaar
Nee het is maar net welke je het fijnst vind.
Ik zelf doe niks met 3D, maar had toevallig vandaag dus gezien dat iemand bezig was met het ontwerpen van kastelen, figuren etc.. in Maya.
Zal even voor je kijken of ik wat kan vinden, anders kan ik maandag wel even voor je navragen hoe je het beste kan beginnen (aan de 3D specialisten om het maar even zo te noemen :))
-
17-09-2010, 21:50 #5
- Berichten
- 175
- Lid sinds
- 17 Jaar
Het beste na mijn mening zijn 3Dmax En Cinema
-
17-09-2010, 22:00 #6
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
-
17-09-2010, 22:10 #7
- Berichten
- 175
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik heb deze twee vakken op school gehad. Ik vond ze opzich wel makkelijk te leren . ook doormiddel van tutorials.
-
17-09-2010, 22:13 #8
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Haha daarom zijn ze ook gelijk het beste natuurlijk ;-) dankje! Gebruik je ze in combinatie? Zoals ik het nu zeg maar begrijp is er een programma nodig om een model te maken en een programma waarmee je textures maakt en blend. Klopt dit?
Laatst aangepast door L. Hartsema : 17-09-2010 om 22:22
-
18-09-2010, 08:22 #9
- Berichten
- 46
- Lid sinds
- 15 Jaar
Ik gebruik zelf Cinema 4D. 3dsMax is volgens mij alleen voor windows te verkrijgen en Cinema 4D niet.
Over deze twee programma's moeten de meeste tutorials te vinden zijn(3dsMax al helemaal) dus begin met deze programma's en werk hieruit verder.
Verder is de enige manier om te leren hoe een 3d programma werkt(en niet hoe je een object moet maken) is om een boek te lenen/kopen of om lessen te volgen. Je kunt wel informatie op het web vinden maar veel zul je niet te weten komen. Plus de boeken en lessen zijn er voor commerciële doeleinden dus ze moeten wel juiste informatie verschaffen.
Ik zou Cinema4D kiezen als programma. Ik vind het namelijk erg makkelijk te gebruiken. Sowieso staan er op de tutsplus.com site heel veel tutorials van hoe je Cinema 4D kunt combineren met Photoshop en AfterEffects(Film).
-
18-09-2010, 08:55 #10
- Berichten
- 760
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zelf gebruik ik op school Inventor en CAD/CAM.
Dit is meer voor metalen onderdelen te maken en werkstukken.
Maar je kan er zeker ook andere mooie dingen mee maken.
Inventor is makkelijk te leren, CAD/CAM is wat moeilijker, maar gespecialiseerd in CNC.
Niet meteen wat je nodig hebt wil je 3D figures gaan maken.
Maar wil je een geweer ofzo maken, lijkt me inventor een goede keuze
-
18-09-2010, 19:27 #11
- Berichten
- 571
- Lid sinds
- 16 Jaar
Bij ons op school gebruiken we Maya. Vind ik persoonlijk niet heel fijn werken, hoewel ik verder nauwelijks vergelijkingsmateriaal heb.
-
19-09-2010, 12:12 #12
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Hallo,
Alvast bedankt voor de nuttige reacties. Ik wou even laten weten dat ik inmiddels in Cinema4D ben begonnen. Ik moet zeggen dat ik het al aardig goed begrijp. Het programma is minder ingewikkeld om mee te starten dan ik dacht.
Maar het is toch nog wel lastig!Laatst aangepast door L. Hartsema : 20-09-2010 om 02:05
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic