Bij het doornemen van Google Analytics van een website zag ik dat de performance van één van de belangrijkste keywords (hoewel redelijk generiek) aan het inzakken is als een baksteen. Toegegeven, het is een single word, een merknaam en dus een 'lastig' keyword, aan de website is al een tijdje weinig tot niets veranderd, en als anderen niet stilzitten zou dat wellicht de oorzaak kunnen zijn. Iets technisch lijkt me in ieder geval stug.
Hoe dan ook, het zorgt ervoor dat verkeer uit Google in een maand tijd meer dan gehalveerd is, want het keyword levert bijna twee keer zoveel verkeer op als het eerstvolgende keyword. Insights laat geen schrikbarende daling zien in de hoeveelheid searches op het keyword, en hoewel ik niet weet hoe dat in het verleden was, komt de site op positie 5 als je via Google.com op het keyword zoekt. Op zich niks mis mee zou je dus zeggen.
Als de positie van de site nog steeds goed te noemen is, en het aantal searches op het keyword niet schrikbarend is gedaald, hoe kan het dan zijn dat de performance van het keyword zo in elkaar stort? Mis ik iets belangrijks? Iemand met tips waar ik zou kunnen zoeken?
- Keyword performance zakt als een baksteen
-
09-03-2009, 13:40 #1
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 16 Jaar
Keyword performance zakt als een baksteen
-
-
09-03-2009, 20:30 #2
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
positie vroeger?-positie nu ? in google.com
-
09-03-2009, 20:36 #3
- Berichten
- 49
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zonder de site te kennen en enige informatie over de historie daarvan, is het kijken in een glazen bol.
Een van de dingen die zou kunnen zijn gebeurd is een toename van ads op het betreffende keyword. Top ads kunnen nogal wat trafic wegnemen.
-
10-03-2009, 08:10 #4
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Edwin P.
positie vroeger?-positie nu ? in google.com
Origineel gepost door Tonnie Lubbers
Zonder de site te kennen en enige informatie over de historie daarvan, is het kijken in een glazen bol.
Een van de dingen die zou kunnen zijn gebeurd is een toename van ads op het betreffende keyword. Top ads kunnen nogal wat trafic wegnemen.
Er is zeker geen manier om een eventuele toename in ads te constateren?
-
10-03-2009, 08:22 #5
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Kijk je ook wel eens wat de concurrentie doet ? Hou je bijvoorbeeld de adwords ads in de gaten ?
Als er inderdaad een aantal adwords bij gekomen zijn kun jij nog steeds op dezelfde positie staan maar trekken deze ads behoorlijk wat weg van je.
Kijk ook eens via een andere verbinding hoe je er bij google voorstaat, schijnt ook wel eens anders te kunnen zijn.
Ik kijk bij mijn belangrijkste sites elke dag welke concurrenten er rondom mij staan.
Aanvullend bericht:
Origineel gepost door Michel H
Er is zeker geen manier om een eventuele toename in ads te constateren?Laatst aangepast door DJC Franse : 10-03-2009 om 08:25 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
10-03-2009, 08:42 #6
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik ben nog niet zo lang bij het beheer van deze site betrokken, dat maakt het ook voor mij iets lastiger.
Er zijn echter geen Adwords advertenties als ik Google op dat keyword, waarschijnlijk omdat het een merknaam betreft en dit merk zelf op dit moment geen Adwords inzet (ik heb overigens aangeraden om dit wel te gaan doen).
Via een andere verbinding checken is inderdaad een goed plan, dat ga ik tussen de middag thuis eens doen.
Ondertussen ben ik aan het uitzoeken of er toch niet wijzigingen aan de site zijn gedaan waar ik niets van weet, het is ontzettend raar dat de performance op zo'n keyword zo in elkaar zakt zonder Adwords advertenties (zo lijkt het iig) als er verder niets verandert aan de site.
Het betreft overigens een site met op dit moment PR 6, ook daarvan weet ik niet hoe dat in het verleden was.Laatst aangepast door Michel H : 10-03-2009 om 08:53
-
10-03-2009, 09:46 #7
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Google heeft een update gedaan specifiek mbt merknamen. Ik denk dat dat er wel eens mee te maken kan hebben!
http://www.seobook.com/google-branding
-
10-03-2009, 10:23 #8
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 16 Jaar
Hmm maar zoals ik het daar lees, vindt Google merken een goede manier om het kaf van het koren te onderscheiden. M.a.w. als je een merk bent, of een merk vertegenwoordigt, word je geacht een kwalitatieve bron te zijn. Op gerelateerde keywords gaat een merk daarom beter ranken. In het voorbeeld dat hij aandraagt gaan luchtvaartmaatschappijen bv. beter ranken op 'vliegtickets', en gaan automerken beter ranken op 'auto verzekeringen'.
Nu weet ik niet hoe wordt bepaald of je een merk 'bent', maar de site wordt beheerd uit naam van het merk in kwestie. Het is niet de hoofdsite van het merk, maar een aparte site met een webshop waar merkgerelateerde merchandise wordt verkocht.
In theorie zou zo'n site dus beter moeten ranken op allerlei keywords, maar toch zeker niet minder moeten gaan ranken op de merknaam?
Het grote zakken lijkt in ieder geval rond 26 februari te zijn gebeurd. Als ik naar de grote lijn kijk (zie bijlage) is alles wat daarvoor is gebeurd een veel natuurlijker verloop. Excuus voor het lelijke gekleur overigens. Bovenin de langere periode, onderin ingezoomd op de laatste tijd.Laatst aangepast door Michel H : 10-03-2009 om 10:32
-
10-03-2009, 11:05 #9
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Michel H
Hmm maar zoals ik het daar lees, vindt Google merken een goede manier om het kaf van het koren te onderscheiden.
Nu weet ik niet hoe wordt bepaald of je een merk 'bent', maar de site wordt beheerd uit naam van het merk in kwestie.
De vraag is dan hoe Google ziet van wie die site is. Want 'beweren' dat die site word beheerd in opdracht van het betreffende merk kan iedereen zeggen. (Overigens niet in dit geval, maar in zijn algemeenheid.)
Of toch niet ..... ??
Je zei toch dat hij nog steeds op dezelfde positie staat ? Dan heeft bovenstaand er niets mee te maken.
Dan zijn het gewoon de bezoekers die minder op jouw website klikken bij de zoekresultaten. Laat eens een paar mensen zoeken met jouw zoekwoord, vragen op welke site ze klikken, en vragen waarom. Misschien is het heel eenvoudig en moet je je site description wat aanpassen.
En daarom moet je ook je 'concurrentie' in de gaten houden, wellicht geven hun zoekresultaten meer aanleiding tot klikken. Want je kan wel op page 1 staan, als dat niet hetgeen is wat men zoekt zal men niet klikken.
-
10-03-2009, 11:20 #10
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
De vraag is dan hoe Google ziet van wie die site is. Want 'beweren' dat die site word beheerd in opdracht van het betreffende merk kan iedereen zeggen. (Overigens niet in dit geval, maar in zijn algemeenheid.)
-
10-03-2009, 12:09 #11
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 16 Jaar
Of de site echt op dezelfde positie staat weet ik niet, maar de site staat op dit moment nog altijd op een goede positie (op het enkele keyword een 5e plaats ongeveer), wellicht was dat iets beter maar zou dat dan zoveel schelen? In één dag een factor 5 minder visits op dat keyword is zelfs dan wel erg veel.
Ik vraag me in ieder geval ook af hoe Google bepaalt of je een merk bent. In dit geval heeft het merk eigenlijk 2 hoofdsites, een algemene en een webshop. Naar beide sites wordt gelinkt vanaf de hoofdsite. In de nabije toekomst wordt dat allemaal meer geintegreerd dus mogelijk helpt dit, maar evengoed zou ik graag weten waarom in zo'n korte tijd dit ene keyword zo veel minder bezoeken oplevert.
Aanvullend bericht:
Het lijkt inderdaad te komen door de update van Google waarin merken meer trust krijgen. Daardoor krijgen landendeals van het hoofdproduct van het merk in kwestie een betere positie en dat gaat ten koste van onze site. Hoe dat precies werkt weet nog niemand, maar ik ga het in de gaten houden, want ik vind dat die status van merk ook aan onze site toebehoort :P
Bedankt voor de tips allemaal!Laatst aangepast door Michel H : 10-03-2009 om 20:53 Reden: Automatisch samengevoegd.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic