Graag even jullie advies in dezen. Wij hebben een nieuwe klant die ons gevraagd heeft een nieuwe website te maken en de SEO-werkzaamheden van een ander bedrijf over te nemen. Ook hebben ze ons gevraagd de facturen van het vorige bedrijf eens door te nemen.
De klant heeft de afgelopen 10 jaar ruim 10.000 euro betaald voor een combinatie van hosting en SEO. Ik heb een korte SEO scan van de website gemaakt en nu blijkt het volgende:
- het betreffende bedrijf heeft geen / nauwelijks backlinks aangemaakt voor mijn klant;
- op de site wordt niet of nauwelijks gebruik gemaakt van metatags;
- in het internetarchief kan ik zien dat er minimaal anderhalf jaar al geen teksten op de website meer zijn aangepast;
- de gehele website bevat nog geen 300 woorden aan tekst. Deze teksten zijn daarnaast ook nog eens niet geoptimaliseerd voor SEO. Op de homepage staan slechts 100 woorden.;
- de snelheid van de website is niet geoptimaliseerd;
- er zitten behoorlijk wat W3C-fouten in de website
Onze klant heeft gevraagd of ik contact met het bedrijf op wilde nemen om enkele kritische vragen te stellen. Ik heb gevraagd wat zij de afgelopen jaren voor de website hebben gedaan op het gebied van SEO. Na enkele mails over en weer werd het contact van hun kant al snel afgekapt. Op inhoudelijke vragen wordt niet ingegaan en het bedrijf wenst alleen contact met de klant en wil mij niet te woord staan.
Onze klant wil het hier bij laten zitten en vindt dat hij het recht heeft om inzicht te krijgen in de (al dan niet ) verrichte werkzaamheden. Ook willen ze af van het contract dat nog een flink aantal maanden doorloopt, maar het bedrijf weigert dit. Daarnaast rekent dit bedrijf ook nog eens een bedrag xx-high bedrag voor de verlenging van een .nl-domeinnaam, die ze zelf onderbrengen bij een ander bedrijf dat bijna 1/20e deel hiervoor rekent.
Het betreft hier een bedrijf dat meerdere grote klanten heeft (bekende namen). Mijn vraag aan jullie is: wat kan mijn klant doen en wat kan ik voor mijn klant doen? Als het bedrijf niet aan kan tonen wat ze op het gebied van SEO voor mijn klant hebben gedaan, welke mogelijkheden zijn er dan (advocaat, brancheorganisatie, etc.)?
Graag jullie reacties.
- Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
-
27-11-2012, 21:09 #1
- Berichten
- 2.667
- Lid sinds
- 18 Jaar
Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
-
In de schijnwerper
-
27-11-2012, 21:18 #2
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
Begin bij het begin. Vragen die je kan stellen zijn:
-- Wat is er destijds beloofd voor dat bedrag per jaar?
-- Haal de klant hier zijn voordeel uit?
-- Wat is er afgesproken over de werkzaamheden?
-- Welke toezeggingen zijn er gedaan op het gebied van SEO?
Voorbeeld:
Als de klant op 1 wil staan op bijvoorbeeld 'afwerking zwolle' en dat heeft hij 10 jaar vol gehouden voor 1.000 euro ondanks de niet verrichte werk maar is het bedrijf wel bereid om op 'oproep basis' wanneer de positie daalt te werken, voldoet dit aan de wensen van de klant.
Er zal vast wel een offerte gedaan zijn neem ik aan?
-
27-11-2012, 21:32 #3
- Berichten
- 2.667
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
Er is een aantal zoekwoorden bepaald en op de bedrijfsnaam en de branche + provincie is het bedrijf goed te vinden in Google. Het enige wat daar voor gedaan is een aanpassing in de title tag. Voor zover ik kan ontdekken wordt de website niet (goed) gevonden op de andere zoekwoorden.
-
27-11-2012, 21:48 #4
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
Stom maar simpel gezegd, doet het bedrijf dan waar naar gevraagd is. Goed vindbaar zijn in Google. Als jij een beter resultaat kan leveren voor minder geld ben jij de concurrent van dat bedrijf. Je klant is waarschijnlijk de dupe geworden van 'stomweg geloven wat een bedrijf zegt'. Geld tegen iets aan gooien en hopen dat je het terug krijgt.
1.000 euro in het jaar betalen is ook niet echt een hoofdprijs in de SEO wereld natuurlijk, maar daarvoor is wel mager werk geleverd, dat ben ik met je eens. Maar waarom zou het bedrijf meer moeite doen, als de wens van de klant al behaald is?.. zo werken grote bedrijf eigenlijk al jaren. De klant is de melkkoe :-)
Als kleiner bedrijf ben je meer klantgericht en zou je al sneller meer werk leveren en de klant beter laten scoren voor dat bedrag.
Er is een aantal zoekwoorden bepaald en op de bedrijfsnaam en de branche + provincie is het bedrijf goed te vinden in Google. Het enige wat daar voor gedaan is een aanpassing in de title tag. Voor zover ik kan ontdekken wordt de website niet (goed) gevonden op de andere zoekwoorden.
-
27-11-2012, 21:54 #5
- Berichten
- 2.667
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
@ Arno: bedankt voor je nuttige advies. Ik ga alle contracten / offertes die de klant gekregen heeft opvragen en kijken wat er toegezegd is. Mijn klant heeft inderdaad geen flauw benul van SEO en heeft tot voor kort alles voor zoete koek aangenomen. Wel vragen ze zich al een tijdje af waar ze nu eigenlijk voor betalen.
Mocht nu blijken dat het bedrijf zich niet aan de afspraken heeft gehouden conform de overeenkomst die aan is gegaan. Wat zijn dan de mogelijkheden?
-
27-11-2012, 22:42 #6
- Berichten
- 179
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
-- Reactie hierboven is al verwijderd door Moderator dus deze reactie is nu overbodig.
-
28-11-2012, 18:45 #7
- Berichten
- 968
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Advies: bedrijf maakt niet duidelijk waar de klant voor betaalt
Mocht dat zo zijn, aanspraak maken op de niet geleverde diensten, met als oplossing deze alsnog te doen zoals besproken. Wordt dit alsnog niet gedaan zou ik gebruik maken van de rechtsbijstandverzekering (als die afgesloten is) en advies vragen over de verdere stappen.
Let wel op of iemand nou 1 euro betaald voor een dienst of 1000 euro, dat is geen oplichting. Dat is ondernemen.
@ Arno: bedankt voor je nuttige advies. Ik ga alle contracten / offertes die de klant gekregen heeft opvragen en kijken wat er toegezegd is. Mijn klant heeft inderdaad geen flauw benul van SEO en heeft tot voor kort alles voor zoete koek aangenomen. Wel vragen ze zich al een tijdje af waar ze nu eigenlijk voor betalen.
Mocht nu blijken dat het bedrijf zich niet aan de afspraken heeft gehouden conform de overeenkomst die aan is gegaan. Wat zijn dan de mogelijkheden?
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic