Hallo,
Ik vroeg me af hoe je kan schatten hoeveel maandelijkse zoekresultaten je kan verwachten op een bepaald zoekwoord.
Ik heb namenlijk een website die volgens de keyword tool vrijwel geen bezoekers heeft per maand, maar in het echt zijn het er 1000 per dag. En een andere die scoort in de keyword tool rond de 110.000 exact per maand, maar dagelijks slechts 50-100.
Is hier een verklaring voor?
- Google queries per maand
-
28-04-2010, 18:50 #1
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
Google queries per maand
-
In de schijnwerper
-
28-04-2010, 19:11 #2
- Berichten
- 529
- Lid sinds
- 16 Jaar
Hoe test jij dat er in het echt maar 1000 zijn per dag dan? Of dat er dagelijks slechts 50-100 zijn? Google kijkt naar de zoekresultaten van een bepaald woord, zeg komkommer. Jij meet denk ik hoeveel bezoekers je op je website hebt? Zeg www.komkommer.nl. Dit heeft natuurlijk vrij weinig met elkaar te maken. Dat er 1000 mensen op komkommer zoeken en dat www.komkommer.nl maar 10 bezoekers per dag heeft bijvoorbeeld, dan kan dat aan verschillende dingen liggen. Andersom net zo..
Gr. Sander
www.sanderbellinga.nl
-
28-04-2010, 19:18 #3gast Guest
Heeft ook te maken met de positie in de zoekresultaten.
Laten we zeggen dat 75 % op nummer 1 klik, 10 % op nummer 2 en de rest doet wat anders? Dus een nummer 1 positie zal het dus stukken beter doen dan een nummer 2 positie.
edit// http://images.google.nl/images?hl=nl...og&sa=N&tab=wi
-
28-04-2010, 19:38 #4
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
De site die per dag 1000 bezoeker krijgt en waarvan onvoldoende gegevens beschikbaar zijn in de keyword tool die staat op pos 1.
De andere site staat op nummer drie. Maar daarvan is de verwachting (volgens kw tool) 100k per maand. Dus dan zou je toch verwachten dat de nummer drie positie meer bezoekers zou moeten hebben?
Aanvullend bericht:
Van welke tools maken jullie gebruik om dit te meten?Laatst aangepast door SleemanH : 28-04-2010 om 19:39 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
28-04-2010, 19:46 #5gast Guest
Je heb deze;
https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal
en deze;
http://www.google.com/insights/search/#
en deze;
http://www.google.com/trends/hottrends
-
28-04-2010, 20:15 #6
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
Oke thanks deze gebruikte ik ook al.
-
28-04-2010, 20:33 #7
- Berichten
- 529
- Lid sinds
- 16 Jaar
Nouja dat je dat kunt verwachten ben ik het niet mee eens. Dat er veel gezocht wordt op een bepaalde term betekend niet dat een website met precies die naam rond hetzelfde aantal bezoekers trekt natuurlijk.. Een zoekterm teller en een websitebezoekers teller kan je natuurlijk niet vergelijken. Begrijp je mijn punt?
-
28-04-2010, 20:41 #8
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
@sander Als die zoekwoord teller aangeeft dat er zovaak op een woord gezocht wordt en in werkelijkheid zijn het veeeeeeeeel minder queries dan is dat toch vreemd...zeker als het 100k exacte volume is.
-
28-04-2010, 20:49 #9
- Berichten
- 529
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ja het is misschien een beetje vreemd maar het is mogelijk. Het is natuurlijk vaak zo dat een websitenaam met een veel gezochte zoekterm vaak bezocht wordt, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.
-
29-04-2010, 07:54 #10
- Berichten
- 144
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zoekvolume is een schatting van het totaal aantal keer per maand dat er naar een exact trefwoord wordt gezocht - lokaal of wereldwijd (nu heb ik het over het zoekvolume dat de Google Adwords Keyword Tool toont). Dus niet het exacte zoekvolume op een exact trefwoord, maar een schatting, en die kán afwijken! Het zoekgedrag van internetters is immers altijd onderhevig aan veranderingen en trends. Maar als je in de top 10 staat op dat exacte trefwoord, zou je gemiddeld 5-10% van het totale zoekvolume kúnnen binnenkrijgen, waarbij positie 1 over het algemeen veel meer binnenkrijgt dan positie 10.
Waarmee meet je je websitepositie overigens? Want vanwege personalisatie kunnen de resultaten zeer afwijken als je zelf gewoon zoekt in Google. Google rangschikt de resultaten op basis van je persoonlijke geschiedenis. Als jij vaak op websites als die van jezelf klikt, dan wordt jouw website hoger gepositioneerd bij jezelf (maar dat hoeft bij een ander helemaal niet zo te zijn). Ook is het vrij logisch om te bedenken dat Nederlandse websites voor een Nederlandse internetter hoger worden gepositioneerd (in Google.nl bijv.), maar voor Amerikanen weer Engelstalige websites. Als je dus gaat voor bijv. een Engels woord met internationaal zoekvolume op een Nederlandse website, kan het zijn dat je daar erg weinig van binnenhaalt als de website overwegend Nederlands is georiënteerd én in Nederland wordt gehost (schijnt ook iets mee te wegen) - de site wordt aan Nederlanders wel getoond, maar het lokale zoekvolume is immers vaak maar een fractie van het wereldwijd zoekvolume. Maak je gebruik van het Webmasterhulpprogramma van Google?
Als je in de top 10 staat in Google.nl (Google.nl of Google.com maakt dus ook verschil!) op een Nederlands trefwoord en je krijgt nog geen 1% van het lokale zoekvolume binnen dan kan dit ook liggen aan de titel of de beschrijving - misschien niet aansprekend genoeg? Je titel en beschrijving moeten een zogenaamde 'call-to-action' vormen, waarmee je de mensen binnenlokt. Misschien zijn de websites op positie 1 en 2 daar wel zó goed in, dat zij het overgrote deel van het zoekvolume binnenkrijgen.
Kortom, kijk naar je concurrentie en bekijk je eigen site kritisch. Het kan ook zijn dat bezoekers je website maar zó kort aanklikken (en snel weer wegklikken) dat Google Analytics niet eens de kans krijgt om de bezoeker te registreren (als het goed is staat de code onderaan de pagina en wordt dus als laatste geladen, en als men voortijdig wegklikt is de code nog niet geladen...).
En als je veel méér bezoekers binnenkrijgt dan het zoekvolume:
- Waar komen de bezoekers vandaan? Via de zoekmachines? Of via direct verkeer, verwijzende sites, affiliate programma's? Meet je je bezoekers met Google Analytics?
- En als het via de zoekmachines komt: Krijgt de website op die exacte zoekterm 1000 bezoekers binnen? Of vooral op diverse combinaties van trefwoorden, de zogenaamde 'long tail keywords'?
- Hoe vaak zoek je er zelf naar en heb je je eigen ip-adres eruit gefilterd? (Ik heb wel eens klanten die erg vaak zoeken naar het trefwoord en vervolgens vaak op hun eigen website klikken, dat vertekent de boel wel erg!)
Kortom, er zijn heel veel dingen die je kunt onderzoeken en uitsluiten, voordat je met zekerheid kunt concluderen dat de Google Adwords Keyword Tool bijv. niet nauwkeurig genoeg is (hoewel die nooit 100% nauwkeurig zal zijn hoor...).Laatst aangepast door A. Jonker : 29-04-2010 om 08:00
-
29-04-2010, 14:57 #11
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
@A. Jonker Ik meet mijn posities in Google met verschillende browsers (ivm webgeschiedens, deze is uitgeschakeld). Het gaat beide om Nederlandse sites. De ene is een .com en de andere een .net extensie.
De .com is de domein die 1000 bezoekers per dag krijgt op vrijwel 1 keywoord (deze bestaat uit twee woorden). In de KW tool zijn over dit woord niet voldoende gegevens bekend van de afgelopen maanden. Maar in de werkelijkheid minstens 1000 per maand.
De .net domein bestaat ook uit twee woorden en staat op nummer 2 in Google (met het zoekvolume van 100.000 exact per maand, maar in werkelijkheid tussen de 50-100).
Beide sites zijn aangemeld bij de Webmastertool van Google.
Tijd op de site is bij de .com 2 minuut 30 en bij de .net 30 seconden...
Veel meer bezoekers site (.com site)
-Alle bezoekers komen rechtsreeks uit Google, geen promotie gemaakt, geen links geruild
-Bijna alle bezoekers komen op 1 keywoord binnen
-Heb me ip uitgesloten dus die telt niet mee
In iedergeval bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zal nog even naar alle pagina's kritisch kijken.
-
29-04-2010, 15:26 #12
- Berichten
- 366
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik heb dat ook gehad. Een zoekvolume van 200.000 en maar 250 bezoekers per dag op positie #1.
De reden daarvan weet ik echter ook niet. Mischien dat die stats van google toch niet helemaal kloppen.
-
29-04-2010, 16:17 #13
- Berichten
- 144
- Lid sinds
- 16 Jaar
Het gaat beide om Nederlandse sites. De ene is een .com en de andere een .net extensie.
De .com is de domein die 1000 bezoekers per dag krijgt op vrijwel 1 keywoord (deze bestaat uit twee woorden). In de KW tool zijn over dit woord niet voldoende gegevens bekend van de afgelopen maanden. Maar in de werkelijkheid minstens 1000 per maand.
De .net domein bestaat ook uit twee woorden en staat op nummer 2 in Google (met het zoekvolume van 100.000 exact per maand, maar in werkelijkheid tussen de 50-100). (... )Tijd op de site is bij de .com 2 minuut 30 en bij de .net 30 seconden...
Anyway, op zich interessant dit onderwerp, want zelf baseer ik ook redelijk veel op de Google Keyword Tool. Niet dat ik er álles vanaf laat hangen, want ik ben mij bewust van de mogelijke afwijkingen, maar het zou toch wel vervelend zijn als de betrouwbaarheid erg ver te zoeken is! Dan zouden we Google zelf om een verklaring moeten vragen... Wat heeft Google er voor baat bij om ons onbetrouwbare getallen voor te schotelen? (Zit nu ff hardop te denken)
-
29-04-2010, 16:29 #14
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zie hier de bijlage van de google webmastertool. Het is gericht op lokaal zoekvolume en dan exact op 100k. Beide gaat het om een Nederlands zoekwoord.
En het zijn toch echt 1000 bezoekers per dag, vandaag weliswaar "Today: 627 hits and 389 unique.
Currently: 12 users online."
Maar dat ben ik van de donderdag wel gewend..
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik bijna nooit de resultaten scoor die de kw tool voorschotelt, ik kom geen eens in de buurt....
-
29-04-2010, 16:42 #15
- Berichten
- 144
- Lid sinds
- 16 Jaar
Today: 627 hits and 389 unique
Gezien het klikpercentage doet de .net site het veel minder goed dan de .com site, da's al 1 ding dat je kunt vaststellen. Waarschijnlijk sluit de website (titel bijv.) niet goed aan bij hetgeen de internetters zoeken... En loop je daardoor vele bezoekers mis. Want maar 6% binnenhalen van alle vertoningen, terwijl je volgens jou op nr 2 staat is niet al te best. In combinatie met de gemiddeld erg lage score voor 'tijd op de website' (maar 30 sec gemiddeld) ligt daar een probleem - en met het probleem mogelijk ook een oplossing: aanpassen van je website, zodat de inhoud (+titel en metatags) beter aansluiten bij hetgeen internetters zoeken!
Bij de Keyword Tool draait overigens het om totaal zoekvolume. Niet om bezoekersverkeer naar 1 website...
Dus in die zin vergelijk ik het ook niet. Ik gebruik het meer om te bepalen welke keywords mogelijk interessant zijn om mee te 'scoren'. Maar dan moet 't wel enigszins betrouwbaar zijn (in elk geval enigszins in verhouding zijn, relatief gezien). Over het algemeen haal ik op hoge posities met een trefwoord met hoger zoekvolume ook simpelweg meer bezoekers binnen dan op hoge posities met een keyword met minder zoekvolume volgens de tool, dus in die zin heb ik zelf geen heel erg 'rare' dingen gezien.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic