Hallo,
Ik heb een nieuwe klant met een webshop en die wil ik graag optimaliseren. Omdat de zoekterm software heel veel potentiele zoektermen aangeeft en de klant er maar 10 wil kiezen wil ik jullie graag vragen op basis waarvan jullie de 10 beste zoeken. Een lijstje is bijvoorbeeld:
Boom
Boom planten
Boom verzorgen
Boom bedrijf
De concurrentie verschilt uiteraard van hoog naar lager maar echte uitschieters zitten er niet bij
Ik heb altijd als vuistregel dat je het enkele keyword wilt, dat je dan aan Adwords zit en je de onderste drie wel redelijkerwijs kunt optimaliseren. Nu heb ik (omdat het een webshop is) een hele lijst gekregen.
Hoe maken jullie de selectie tussen welke keyword en welke combinatie effectief kan werken? Alles optimaliseren is in dit geval geen optie.
Het gaat er bij mij wel om effectiviteit. Ik begrijp dat niet alles haalbaar is en wil dus een realistische schifting maken.
Graag hoor ik jullie ervaringen.
Groet,
Joost
- Zoekterm bepalen
-
21-04-2010, 12:14 #1
- Berichten
- 940
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zoekterm bepalen
-
In de schijnwerper
-
21-04-2010, 21:31 #2
- Berichten
- 144
- Lid sinds
- 16 Jaar
Hoi Joost,
Waar ik in ieder geval naar kijk bij een trefwoorden en concurrentie analyse is het volgende:
- zoekvolume van het trefwoord: het moet immers wel zin hebben om op een bepaald trefwoord hoog te scoren, zonder zoekvolume heb je geen of nauwelijks extra bezoekers.
- relevantie van het trefwoord: zal het gevonden worden op dit trefwoord leiden tot een 'lead' - tot conversie?
- algemene concurrentie: hoeveel zoekresultaten heeft het trefwoord in Google (kwantiteit van de concurrentie)
- concurrentie op titel: hoeveel webpagina's hebben het trefwoord in de titel verwerkt? (Je kunt er dan vanuit gaan dat deze webpagina's redelijk tot goed zijn geoptimaliseerd voor dat trefwoord)
- concurrentie op URL: hoeveel webpagina's hebben het trefwoord in de URL verwerkt?
- welke positie heeft de website op dit moment op dit trefwoord?
- ik bekijk de top 10 van het trefwoord om niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van de concurrentie te bepalen:
- hoeveel websites in de top 10 hebben het trefwoord in de domeinnaam staan?
- hoeveel back links hebben de websites in de top 10 en hoeveel heeft de website die jij wilt optimaliseren dus minimaal nodig om de 'zwakste' schakel op dat trefwoord te verslaan? Let op: Het gaat natuurlijk niet alleen om de hoeveelheid, maar uiteraard ook om de kwaliteit en diversiteit van de back links, dit laatste is echter erg lastig te bepalen, dus voor een globale indicatie check ik allereerst de kwantiteit.
- hoeveel pagina's hebben de websites in de top 10? De grootte van de website geeft een indicatie van de autoriteit van een website, Wikipedia heeft bijv. miljoenen pagina's, ook hier geldt: de hoeveelheid pagina's hoeft nog niets te zeggen over de inhoudelijke kwaliteit ervan.
- wat is de PR van de websites in de top 10?
Hoe je al deze factoren tegen elkaar afweegt, daar is geen vast 'rekensommetje' voor. Het zijn indicaties, op basis waarvan je een inschatting kan maken van de kans van slagen om met een bepaald trefwoord hoog te scoren. Bovendien zijn veel cijfers en gegevens erg relatief: het zoekvolume kan maandelijks fluctueren, posities en hoeveelheid zoekresultaten binnen Google of Yahoo dagelijks. Garanties zijn er dus nooit... De kunst is natuurlijk om de meest relevante zoekwoorden met de beste verhouding tussen zoekvolume en kwantiteit/kwaliteit van de concurrentie te selecteren, en rondom die zoekwoorden landingspagina's te maken, die je op hun beurt weer zo goed mogelijk inpast in de website structuur.
Over het algemeen geven deze punten ook altijd goed inzicht in waarom het niet lukt om op een bepaald trefwoord bovenaan te komen. Waarom een webmaster een landingspagina nog zó kan optimaliseren, maar ergens op positie 23 blijft hangen... Als je bovenstaande punten controleert, dan blijkt vaak dat de concurrentie gewoon erg sterk is en dat je vooral heel veel linkbuilding nodig zult hebben om beter te scoren.
Als iemand nog andere methoden heeft om tot een realistische inschatting te komen, dan ben ik daar uiteraard ook benieuwd naar ;-)
-
21-04-2010, 22:47 #3
- Berichten
- 117
- Lid sinds
- 15 Jaar
Bovenstaande post is zeer interessant en een goede werkwijze, ik optimaliseer ook vaker Magento webshops en je moet wel degelijk per productcategorie optimaliseren naar die groep zelf. Longtail zoekwoorden converteren het beste namelijk.
Steek ook veel tijd in linkbuilding naar de categorieën en zorg voor relevante links, zullen de categorieen laten stijgen in de SERPS en de pagerank van de sub pagina's.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic