Beste webmasters,
Ik zat me eens te bedenken dat als je een website voor een klant hebt, en die heeft dus ook een domeinnaam, wat dan te doen als zo'n klant weigert te betalen. Een hostingaccount kun je natuurlijk zo suspenden, maar zo'n iemand kan dan natuurlijk naar een andere gaan. Ik registreer de domeinnamen netjes op hun naam (als houder) en mijzelf als Technical en Administrative Contact. Als ze het nu oneens zijn met de betaling, en na bemiddeling ook echt niet willen betalen, dan suspend ik natuurlijk het hostingaccount. Echter, hun reactie zal waarschijnlijk zijn: we verhuizen die domeinnaam naar een andere hostingleverancier. Ze hebben daarvoor een EPP-code nodig en die heb ik dus. Mag ik die achterhouden tot ze betalen, en zo ja, kunnen ze dan niet alsnog via een faxprocedure of via SIDN zelf de domeinnaam verhuizen?
En wat doen jullie als iemand weigert te betalen?
Bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Bas
- Domeinnaam "Gijzelen"
-
05-10-2010, 20:40 #1
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Domeinnaam "Gijzelen"
-
In de schijnwerper
Zeer ervaren programmeur beschikbaar | web, api & appFreelance / WerkWebwinkelAanbod.nl - DA12 - Mooi domein voor samenstellen webwinkelsDomein te koopAutoSlipCursus.nl | Mooi domein | Klein prijsje!Domein te koopSenior Designster - top kwaliteit - 16 uur per week - per maand - 350 euroFreelance / Werk -
05-10-2010, 20:52 #2
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Daarvoor heb je algemene voorwaarden om dat af te vangen.
-
05-10-2010, 20:55 #3
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Uhu, maar mag dat volgens de wet en volgens de voorwaarden van SIDN? Want volgens mij verplichten zij je over het algemeen om zo'n EPP-code te verstrekken en als de klant officieel de houder is dan mag hij ook zo'n verhuizing dwingen via andere procedures (telefonisch, fax, etc.) toch?
-
05-10-2010, 21:00 #4
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Maar je bent niet verplicht de dienst te verlenen zonder betaling, daar zal geen rechter je aan houden.
SIDN zegt zelf ook (onofficieel) dat je het technisch moet opheffen (dit ivm de formulieren van voorheen, ook dat is niet meer gelukkig)
-
05-10-2010, 21:03 #5
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Dus als ik in mijn AV zet dat ik bij uitblijving van de betaling het hostingaccount suspend en de domeinnaam gijzel d.m.v. een lock en geen EPP-code verstrek, kunnen zij op geen enkele wijze dit domein verhuizen en hebben ze juridisch geen poot om op te staan, ook al is het domein officieel eigendom van hen? Dat zou makkelijk zijn :P
-
05-10-2010, 21:31 #6
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Je mag het domeinnaam niet toeeigenen, dus niet gijzelen. Maar je mag de dienstverlening wel stopzetten (dus het domeinnaam laten droppen).
De klant kan het dan altijd uit redemption laten halen, dus breng deze altijd op de hoogte van de aanvullende kosten.
-
05-10-2010, 21:36 #7
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Ja maar stel dat hij dus nog een opdracht van zeg €700,- moet betalen. De site staat online, domein is gehost bij mij en heb ik geregistreerd. Dan kan hij dus gewoon zeggen 'de ballen' en verhuisd zijn domein. Vervolgens kan ik er dus weer achter aan via een incassobureau. Is er geen manier om beslag te leggen op dit soort zaken als 'onderpand'? ;)
(Btw, bedankt voor je antwoorden!)
-
05-10-2010, 21:37 #8
- Berichten
- 11.597
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Inderdaad, je bent niet de eigenaar van de domeinnaam, je kunt dit dus niet gebruiken als dwangmiddel/chantage. De klant kan dan op zijn beurt jou met een probleem opzadelen, wanneer hij of zij juridische stappen onderneemt. Dus denk goed na wat je doet.
Overigens hou ik zelf persoonlijk totaal niet van deze manier van werken. Je bezorgt mij nu al de kriebels met deze topic. Er zijn betere manieren om geschillen uit de weg te ruimen.
-
05-10-2010, 21:41 #9
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Haha, ja natuurlijk, uiteraard is dat ook een uiterste noodsituatie als de klant écht niet van plan is te betalen na verschillende bemiddelingspogingen ;) Maar oké, ik heb antwoord op mijn vraag; ik ga daar niet mee dreigen want dat mag dus gewoon niet. Bedankt voor de snelle antwoorden!
-
05-10-2010, 23:30 #10
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Het SIDN is hier heel duidelijk in:
Het bestuur heeft besloten dat een Deelnemer categorie I een .nl-domeinnaam niet in "gijzeling" mag nemen door de technische medewerking te weigeren. Het bestuur kan echter geen technische medewerking van de oude Deelnemer categorie I afdwingen; in zulke gevallen kan/zal het dus voorkomen dat een domeinnaam gedurende enige tijd niet bereikbaar is. Dit is verder een aangelegenheid tussen u en de betrokken Deelnemer.
Als uw huidige registrar het token niet aan u verstrekt, kunt u dit aangeven bij de nieuwe registrar. Hij kan u in eerste instantie een standaardtekst leveren waarmee u de huidige registrar kunt sommeren alsnog het token te verstrekken. Indien dit niet het gewenste resultaat heeft, kan hij bijvoorbeeld zelf contact opnemen met de huidige registrar en hem verzoeken alsnog het token te verstrekken. In het uiterste geval kan de nieuwe registrar de situatie melden aan SIDN. Wij beoordelen de aanvraag en verzorgen, indien het niet anders kan, zelf de tokenverstrekking. Tegen de betreffende registrar zullen dan maatregelen worden genomen.
Houdt er wel rekening mee dat indien je iets offline legt en de andere partij verdient
er geld mee, dat je aansprakkelijk kan worden gesteld voor de eventuele gevolgschade
van jou actie.
Je kan altijd een aanbetaling vragen, dan verlaag je voor beide partijen het risico.
Betaald de afnemer niet, dan houdt je de aanbetaling als vergoeding. Zet het dan
wel in je overeenkomst of je AV dat het altijd zo werkt. Zet je het in je AV, dan moet
je dit wel vooraf vermelden.
-
05-10-2010, 23:39 #11
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Hartelijk bedankt voor deze heldere uitleg, was dit nog niet tegengekomen bij SIDN! Een aanbetaling vraag ik natuurlijk (bijna) altijd en dat heb je dan inderdaad sowieso binnen, maar toch heb ik al een klant gehad die de opdracht ineens opzegde en voor de reeds geleverde diensten niet wilde betalen, hoewel dat uiteraard wel in mijn Algemene Voorwaarden staat. Ze was er van overtuigd dat ze niet hoefde te betalen omdat ze niets aan mijn diensten heeft gehad omdat ze nu met iemand anders in zee gaat. Kletsverhaal dus, maar goed ze wil echt niet betalen, en dan zit je toch met een gat tussen de aanbetaling en de reeds geleverde diensten en dat vind ik toch zonde van het werk natuurlijk. Ze heeft ook geen domein bij mij hoor, maar ik vroeg me dus af of ik indien dat wel het geval was dat mocht nemen als onderpand. Maar dat mag dus zeker niet, dus dat gaan we ook niet doen dan. Nogmaals bedankt voor de hulp!
-
06-10-2010, 14:17 #12
- Berichten
- 604
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Domeinnaam "Gijzelen"
Misschien is het ook een idee om bij een opdracht eerst de domeinnaam te registeren op je eigen naam of op je bedrijfsnaam en deze pas overdragen aan de klant als deze ook daadwerkelijk betaald heeft.
Zet dan ook in je AV dat als er niet betaald wordt het geleverde werk jouw eigendom blijft en je ermee mag doen wat je wilt (uiteraard iets beter geformuleerd). Dan kun je het project eventueel met domeinnaam en al te koop zetten.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic