DEN HAAG - Het bedrijfsleven wordt per direct van een enorme papierwinkel verlost. De administratieve lastenverlichting levert ondernemers een besparing op van jaarlijks € 600 miljoen.
De Belastingdienst verklaart papier niet langer heilig. Ondernemers mogen ook rekeningen aan elkaar gewoon als email versturen, zonder allerlei regeltjes en voorschriften. De fiscus accepteert bij belastingaangiften voortaan nota's, die als een simpel bericht via het internet zijn verstuurd. Tot nu toe moesten bedrijven kunnen aantonen dat de bonnen aan allerlei echtheidskenmerken voldoen. Voor burgers gold deze plicht al niet.
De Belastingdienst gaat al aanstaande maandag met de nieuwe werkwijze aan de slag.
Klapper
Dat heeft staatssecretaris De Jager (Financiën) gisteren bekendgemaakt in een gesprek met De Telegraaf. "Dit is een gigantisch gebaar naar het bedrijfsleven, zonder dat het de belastingbetaler geld kost", aldus De Jager. "Dit wordt een enorme klapper."
De papieren rompslomp kost nu nog enorm veel geld en tijd. Door hun rekeningen simpelweg per e-mail te verzenden, kunnen ondernemers fors besparen op papier- en verzendkosten. Daarnaast is het digitaal makkelijk om facturen te verwerken en in de computer te bewaren. Ondernemers zijn nu vaak urenlang bezig met het verwerken van papieren.
Tot nu toe was het moeizaam aangiften elektronisch te verzenden in verband met de strenge authenticiteitseisen. Maar volgens De Jager zijn digitale facturen helemaal niet minder veilig. Vooruitlopend op een wetswijziging wil hij daarom al meteen de eerste stap zetten: "Dit is een enorme stimulans om veel meer automatisch te gaan doen en bespaart honderden miljoenen", aldus de CDA-bewindsman, die zich er ook in Europa sterk voor wil maken.
Bron: Telegraaf
- Facturen hoeven niet langer op papier
-
12-02-2009, 19:14 #1
- Berichten
- 6.406
- Lid sinds
- 17 Jaar
Facturen hoeven niet langer op papier
-
-
12-02-2009, 21:13 #2
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Bron: Telegraaf
Ik wacht wel even tot het in de andere media bevestigd wordt.
Maar voor deze keer hoop ik dat ook de Telegraaf gelijk heeft.
-
12-02-2009, 21:15 #3
- Berichten
- 1.907
- Lid sinds
- 16 Jaar
Dit is echt zo.
Is officieel bekend gemaakt.
-
12-02-2009, 21:15 #4
- Berichten
- 187
- Lid sinds
- 18 Jaar
-
12-02-2009, 21:16 #5
- Berichten
- 339
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik vond het altijd wel fijn om per papier te factureren; weet je (bijna) zeker dat het niet de aandacht ontschiet. Bij klanten die bij voorkeur per e-mail de factuur wilden ontvangen stuurde ik het wel als PDF'je.
Die besparing van 600 miljoen zal hopelijk ook een positieve invloed hebben op de kredietcrisis, ook al is het natuurlijk maar een druppel op een hete plaat. Elke druppel is er een. Het zal misschien wel weer een deel van dat bedrag kosten om elektronische facturatie te integreren in een bedrijf. Laat staan dat postbedrijven er misschien weer op achteruit gaan.
-
12-02-2009, 21:18 #6
Kaboem programmeurs
- Berichten
- 969
- Lid sinds
- 19 Jaar
Goed nieuws hoorde het ook al vandaag vaak op de radio
-
12-02-2009, 21:19 #7
- Berichten
- 598
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik heb wel eens niet een factuur betaald van een hosting pakket omdat er een email steeds naar een oud email account werd gestuurd. Dit was erg slordig van mij, maar uit eindelijk kwam er nog wel een laatste waarschuwing per brief. Waarnaar ik gelijk het openstaande bedrag had overgemaakt uiteraard.
Blijft zo'n waarschuwing nog wel steeds via een brief gaan? Een brief geeft namelijk veel meer aandacht dan een email.
-
12-02-2009, 21:29 #8
- Berichten
- 88
- Lid sinds
- 19 Jaar
Het lijkt mij dat het misschien handig is om bedrijven in ieder geval te verplichten om een email adres te hebben als
zodat er niet misverstanden kunnen komen door dat het opeens naar de info moest of naar een bepaald persoon.
Verder lijkt het me een goede oplossing en zeker met voor de kredietcrisis.
-
12-02-2009, 21:45 #9
- Berichten
- 147
- Lid sinds
- 16 Jaar
Al 3 jaar doe ik niet anders dan elke week alle facturen per mail versturen. Scheelt hoop geld.
-
12-02-2009, 21:47 #10
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Een digitale faktuur is echter heel wat anders als een faktuur per mail versturen. Hier gaan de meeste mensen de fout in.
Een digitale faktuur versturen was aan heel wat regels gebonden en dat was voor vele van ons niet haalbaar. Echter een faktuur als pdf versturen en aansluitend zelf uitprinten heeft niets met digitaal faktureren te maken.
En dat het de ondernemers 600 miljoen bespaart aan werk/druk en verzendkosten is leuk. Men vergeet echter dat er voor die andere ondernemer er nu 600 miljoen omzet wegvalt.
De enige die hier blij van word is de consument, maar die zal die 600 miljoen echt niet ergens anders uitgeven.
Dus wat hebben we nu gewonnen met dit 'geniale' plan ?
interessante link www.factuurwijzer.nl
Ik stuur overigens gewoon mijn fakturen per post, hier word veel aandacht aan het imago van het bedrijf besteed en daar hoort een gelikte faktuur ook bij.
Als ik dan sommige fakturen onder ogen zie van collega bedrijven dan zou ik me schamen als ik zoiets naar m'n klanten stuur.....
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic