Hoi iedereen,
Binnenkort wil graag van start gaan met een ontwerpbedrijfje. Ik ben me aan het voorbereiden maar heb nog een paar vragen mbt de belasting. Omdat ik erg graag dingen zelf in de hand heb, en ook graag zelf wil leren boekhouden vraag ik het hier i.p.v. het werk uit handen te geven aan een accountant.
Zoals ik dus al zei heb ik vragen mbt de belasting, de rest (kvk, huisvesting, bank etc. ) heb ik allemaal al geregeld.
Ik zal mijn vraag stellen aan de hand van een scenario.
Klant 1 komt naar me toe en wil dat ik een opdracht doe. Ik stuur een offerte, die wordt geaccepteerd en ik ga aan de slag. Ik rond de opdracht af, de klant betaalt het bedrag. Voor het gemak 500 euro.
Nu moet ik dus mijn belasting gaan aangeven. Ik heb een boekhoudprogramma gedownload maar ik snap er echt helemaal niets van.
Mijn vraag: Welke dingen moet ik bijhouden, en hoe ziet een aangifte eruit? Heeft iemand misschien een tutorial of video over de stappen die je moet volgen bij het aangeven van je belasting?
Alvast hartelijk dank!
- Wat moet ik precies doen bij een aangifte?
-
08-05-2009, 23:23 #1
- Berichten
- 76
- Lid sinds
- 18 Jaar
Wat moet ik precies doen bij een aangifte?
-
-
08-05-2009, 23:36 #2
- Berichten
- 572
- Lid sinds
- 18 Jaar
Er van uitgaande dat je btw-plichtig bent moet je het volgende gescheiden houden:
Omzet: € 420,16
BTW Hoog: € 79,84
De btw aangifte kun je daarmee aan het eind van het tijdvak(jaar, kwartaal of maand) invullen. Daarnaast kun je je winst berekenen door Omzet minus Kosten te doen. Dit is van belang bij je aangifte inkomstenbelasting.
Houdt er rekening mee dat er als ondernemer diverse faciliteiten beschikbaar zijn waardoor je wellicht minder of zelfs geen belasting hoeft te betalen. Een accountant kent hier de regels van en kan dus in plaats van geld kosten ook geld opleveren.
Succes!
David
-
08-05-2009, 23:44 #3
- Berichten
- 572
- Lid sinds
- 18 Jaar
Jaja niet dus.
500 euro = 119%
100% = 500 / 119 * 100 = € 420,16
19% = 500 / 119 * 19 = € 79,84
-
08-05-2009, 23:47 #4
- Berichten
- 76
- Lid sinds
- 18 Jaar
Oke, dus wanneer ik mijn facturen bewaar (inkomsten) en mijn uitgaven (kosten) dan heb ik dus de volgende dingen.
Omzet (totale inkomsten)
Kosten
Die 2 van elkaar af is mijn winst.
En met die gegevens kan ik de belasting eenvoudig aangeven?
Zijn er geen andere dingen die ik moet bijhouden of moet berekenen?
-
08-05-2009, 23:48 #5
- Berichten
- 572
- Lid sinds
- 18 Jaar
Onderstaande is een reactie op iemand wiens reactie reeds is verwijderd:
Origineel gepost door D Schaap
Jaja niet dus.
500 euro = 119%
100% = 500 / 119 * 100 = € 420,16
19% = 500 / 119 * 19 = € 79,84
Kijk ook eens op KvK.nl
Het volgende moet je bijhouden:
- Bankafschriften
- Inkoopfacturen
- Verkoopfacturen
Het volgende moet je registreren:
BTW (afdracht over verkoop, en voorheffing op inkoop)
Kosten
Niet-aftrekbare kosten(boetes bijvoorbeeld)
Beperkt-aftrekbare kosten(representatie, zoals voedsel- en drankwaren)
Investeringen (dit zijn geen kosten, moet wel worden afgeschreven)
Daarnaast moet je bij de aangifte in acht nemen:
- Ondernemersfaciliteiten
- Persoonsgebonden aftrekposten
- Eventuele andere belastingregelingen die op jou van toepassing zijn zoals wellicht de aftrekpost voor een AOV verzekering die je als ondernemer dient af te sluiten, dit is namelijk iets waar je als ondernemer niet voor verzekerd bent indien je het niet extern afsluit.
Groeten,
DavidLaatst aangepast door D Schaap : 08-05-2009 om 23:55 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
09-05-2009, 00:14 #6
- Berichten
- 76
- Lid sinds
- 18 Jaar
Oke bedankt!
Ik vind het al een stuk duidelijker! Ik zal nog verder gaan onderzoeken en wellicht kom ik nog iets tegen.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic