Kort uitleg:
Ondernemers die onder de kleineondernemersregeling vallen, moeten in pricipe voldoen aan de administratieve verplichtingen voor de btw. Men kan echter vragen om ontheffing van deze verplichtingen. Als de ondernemer voor deze ontheffing in aanmerking komt, hoeft hij niet meer periodiek aangifte te doen.
Wel kan het zijn dat hij in incidentele gevallen toch aangifte moet doen, bijvoorbeeld bij intracommunautaire verwervingen, bij intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen, bij invoer en als de heffing van de btw naar hem als afnemer wordt verlegd.
De ondernemer kan van geval tot geval bepalen of, en zo ja, hoe, hij als incidentele aangever aangifte moet doen met behulp van het ‘hulpmiddel incidentele aangifte' van de Belastingdienst.
Als de ondernemer ontheven is van de administratieve verplichtingen, ontvangt hij eens in de twee jaar een vragenformulier van de Belastingdienst. Aan de hand van dit formulier beoordeelt de Belastingdienst of de ondernemer de ontheffing kan blijven toepassen. Zodra de ondernemer redelijkerwijs kan verwachten dat hij niet meer aan de voorwaarden voor de ontheffing voldoet, moet hij dit melden bij de Belastingdienst.
Nu is mijn vraag, indien je wel voor in aanmerking komt, mag je dan alsnog BTW verrekenen in op je facturen?
Groet.
Ik heb het al gevonden, het mag niet:
Ontheffing van administratieve
verplichtingen Een ondernemer
verkrijgt ontheffing van administratieve
verplichtingen voor de btw als het aannemelijk is gemaakt dat de ondernemer
jaarlijks na toepassing van de vermindering voor kleine ondernemers niets hoeft
te bepalen. Dit is dus het geval als na
aftrek van de voorbelasting de verschuldigde btw per jaar niet meer bedraagt
dan € 1.345. Om in aanmerking te komen
voor ontheffing van administratieve
verplichtingen moet een schriftelijk
verzoek worden ingediend bij de inspecteur waarbij moet worden onderbouwd
dat jaarlijks niet meer dan € 1.345 aan
btw verschuldigd is. Indien de inspecteur
akkoord gaat met de ontheffing, dan gaat
deze in bij het begin van het eerstvolgende (boek)jaar.
Er zijn twee voorwaarden verbonden aan
het verlenen van de ontheffing van administratieve verplichtingen:
• op de facturen mag geen btw vermeld
worden;
• facturen die door leveranciers zijn
uitgereikt, moeten zeven jaar ordelijk
worden bewaakt. Voor facturen met
betrekking tot onroerende zaken geldt
een langere termijn.
Als niet aan deze voorwaarden wordt
voldaan, dan eindigt de ontheffing en
moet alsnog btw worden betaald.
De ontheffing van administratieve verplichtingen kan op verschillende manieren
worden beëindigd, namelijk door:
• schriftelijke opzegging bij de inspecteur;
• het uitreiken van een factuur met btw;
• het niet ordelijk bewaren van de uitgereikte facturen gedurende zeven jaar;
• het niet langer voldoen aan de eis dat na
aftrek van de voorbelasting de verschuldigde btw per jaar niet meer bedraagt
dan € 1.345.
- Ontheffing administratie- en factureringsplicht?
-
04-10-2011, 07:54 #1
- Berichten
- 52
- Lid sinds
- 14 Jaar
Ontheffing administratie- en factureringsplicht?
Laatst aangepast door Adibo A : 04-10-2011 om 08:05
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic