Hoi iedereen, ik schrijf een artikel over de toekomst van content. ChatGPT maakt het gemakkelijk om zelf teksten te produceren, dus ik was benieuwd hoe de tekstschrijvers hier op Sitedeals de concurrentie ervaren.
- Merk je een terugval in hoeveelheid werk? Moet je meer in prijs concurreren?
- Maak jezelf gebruik van ChatGPT? In hoeverre maakt het je werk gemakkelijker?
- Wordt de kwaliteit van teksten beter door ChatGPT? Merk je dat je meer concurreert op kwaliteit?
- Of is het juist andersom: merken opdrachtgevers door ChatGPT hoe moeilijk het is om een knappe tekst te maken en krijg je meer waardering?
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Thomas
- ChatGPT: merken jullie concurrentie?
-
16-01-2023, 12:30 #1
- Berichten
- 24
- Lid sinds
- 11 Jaar
ChatGPT: merken jullie concurrentie?
-
16-01-2023, 14:52 #2
- Berichten
- 24
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Nog ter aanvulling dit artikel op Tubantia: https://www.tubantia.nl/losser/deze-...-dit~add7f28d/
Deze Twentse ondernemer laat ChatGPT teksten schrijven voor zijn bedrijf: ‘Over twee maanden doet iedereen dit'
-
16-01-2023, 14:53 #3Webblish Content & Publishing
- Berichten
- 5.633
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Ik heb al heel wat met ChatGPT en andere AI-tools zitten spelen. De teksten die ChatGPT produceert zijn nou niet bepaald van een kwaliteit dat je je daar als tekstschrijver zorgen moet maken. Absoluut niet origineel en vol onwaarheden. Ze zijn hooguit interessant voor korte, eenvoudige teksten die je in grote volumes nodig hebt. Dan zou je aan productomschrijvingen kunnen denken. Maar dan heb je een volgende uitdaging: de kennis van ChatGPT is niet recenter dan 2021...
Verder heb ik geleerd dat als de laagste prijs jouw enige (of belangrijkste) verkoopargument is, dat jouw bestaansrecht nul komma nul is. Je kunt beter met betere kwaliteit dan met een lagere prijs concurreren.
EDIT: Sinds wanneer kan een dyslect bepalen of teksten foutloos geschreven zijn??? Ik zie meerdere fouten in de teksten van de in dat artikel genoemde website.
-
16-01-2023, 15:37 #4Particulier
- Berichten
- 926
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Ik heb de afgelopen tijd ook flink lopen testen. Een aantal observaties:
1. Teksten zijn op een topic zeer breed. Voor veel gevallen zo breed, dat er weinig waarde voor de gebruiker in zit.
2. Veel tekst output getest op plagiaat en dit komt op ongeveer 60% plagiaat als ik plagiaat tools gebruik.
3. Alle teksten worden 100% herkent als AI content als ik daarvoor bedoelde tools gebruik. OpenAI heeft al eerder aangegeven bezig te zijn met een watermerk in de teksten. Het herkennen van AI teksten is dus prima mogelijk. De vraag is wat dit op termijn gaat doen in Google etc.
4. Je mist de link met het internet en meer gedetailleerde content (zoals reviews, fora etc). Het kan vrij eenvoudige teksten schrijven, maar alle detail mist.
Al met al ben ik niet echt onder de indruk van de output van ChatGPT als het gaat om de teksten. De vraag is wat er gaat veranderen met de komst van GPT4, dan gaat het aantal data punten drastisch omhoog. Op basis hiervan kan het best wel eens wat gaan worden. Ook zodra de Google Search results er aan worden gekoppeld (of wellicht eerder Bing) en bijvoorbeeld Product reviews.
Waar het wel handig voor is:
1. Bestaande teksten herschrijven
2. Bestaande teksten samenvatten
3. Op basis van je eigen teksten H tags schrijven (de Meta descriptions vond ik zeer slecht).
4. Inspiratie. Het kan je prima een richting geven om over te schrijven, maar je moet haast alles herschrijven.
Overigens is het goed om rekening te houden dat veel content schrijvers zelf ook allang AI tools gebruiken. Dat is niet perse ineens booming met de komst van ChatGPT. ChatGPT maakt het alleen toegankelijk voor het grote publiek. Veel content schrijvers gebruiken dergelijke tools al lang voor inspiratie, opzetjes, orderen van teksten, schrijven van H tags etc.
-
16-01-2023, 16:32 #5
- Berichten
- 1.274
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
RTLZ besteed al langere tijd aandacht aan ChatGPT, dat Microsoft al miljarden erin heeft zitten en nog meer wil investeren.
Een scholier gaf ook toe dat hij het gebruikt om teksten te schrijven. Wel handig voor zijn leraren, die kunnen meteen een onvoldoende geven ;-)
-
16-01-2023, 19:23 #6Webblish Content & Publishing
- Berichten
- 5.633
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Voor wie 'm nog niet gevonden heeft, hiermee kun je checken of content door AI is geschreven: https://originality.ai/
-
16-01-2023, 20:45 #7Particulier
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Google heeft bovendien aangegeven dat je een penalty krijgt als je automatisch gegenereerde teksten gebruikt voor je website. Zoals meerderen al aangaven is dit met bepaalde tools ook zeer makkelijk te herkennen. En ik neem aan dat Google zelf nog betere tools gebruikt, mede ook aangezien zij zelf al jaren AI gebruiken.
Desalniettemin is AI wel de toekomst natuurlijk, en het is nu ook al handig om als extra research tool te gebruiken en voor vele andere zaken.
-
16-01-2023, 23:33 #8Particulier
- Berichten
- 60
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Ik test al een geruime tijd (sinds eind 2020) hiermee, toen nog versie davinchi1. Het klopt niet wat mensen zeggen dat je geen tekst kan laten schrijven die ontracebaar is door AI zelf. Dat kan wel. Je moet weten hoe je de AI vragen stelt, zodat het echt als 'een mens' gaat schrijven. De prompt is cruciaal. Inmiddels weet ik dit (met hulp van mastermind groepje) na veel testen en krijg 100% human in de AI detectors. Op dit moment ga ik dit niet delen want dan gaan jullie het ook allemaal doen :) Maar, ik verwacht dat dit binnenkort wel uitkomt in het nieuws of ergens op YT.
Verder is het goed om te weten dat Google met Lamda al veel en veel verder is dan Open AI. Niemand heeft het er over nu, maar Google is hier zover mee dat Open AI in vergelijking overkomt als een kleuter. Het is bijna eng. Mijn voorspelling is dat we over 5 a 10 jaar geen 10 blauwe vinkjes meer in Google search zien maar gewoon 1 chatbox met Lamda erin. Die alles voor je beantwoordt, met de nodige ads eromheen natuurlijk ;) Alle SEO's (inclusief mezelf) kunnen dan echt inpakken haha.
Check deze video van Lamda: https://youtu.be/CvD9U_3hBPo Video's over Lamda zouden eigenlijk 1000x meer bekeken moeten zijn tov chatgpt3. My 2 cents :)
-
17-01-2023, 04:03 #9Particulier
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Dat "100% human in de AI detectors" geldt wellicht voor de publieke detector tools, maar zoals je zelf al aangeeft is Google vele malen verder. Zonder handmatig te redigeren is dat altijd te "detecten".
Maar ik snap je punt. Zo geheim is dat overigens niet, er zijn duizenden filmpjes en tutorials te vinden die je precies vertellen hoe je de AI de juiste vragen moet stellen om zo door de detectie heen te komen van de publieke detectors. Van bewuste typefouten erin zetten, tot aan iets als "schrijf in de stijl van" etc... het zal vast allemaal even helpen, maar op de lange termijn gaat je ranking er kapot mee. Het is in de ogen van Google ook gewoon blackhat seo..
Maar goed, ieder zijn ding, en wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet..
-
18-01-2023, 16:38 #10Particulier
- Berichten
- 222
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Friendly reminder: mensen die het nu niet adopteren zullen enorm veel spijt krijgen!
It's all about the Prompts!
-
18-01-2023, 17:05 #11Particulier
- Berichten
- 143
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Het is evident dat de prompt cruciaal is, maar zelfs bij het gebruik van de juiste prompts raad ik het af.
Ik heb voor een aantal van mijn affiliate sites sinds begin december een paar duizend teksten gegenereerd met deze tool. In het begin was ik behoorlijk enthousiast, maar ik merk dat er een patroon te herkennen is in de teksten die worden gegenereerd. De teksten die ik heb gegenereerd zijn uiteraard uniek, maar als tienduizenden mensen wereldwijd over één specifiek onderwerp met deze tool teksten gaan genereren en online zetten, dan moet het voor bijvoorbeeld een Google mogelijk zijn om deze patronen ook te herkennen. Het herschrijven van bestaande teksten werkt overigens niet optimaal en via Copyscape krijg ik plagiaatmeldingen.
Voorlopig stop ik met het gebruiken van deze tool en wacht ik o.a. af hoe Google hierop gaat reageren. Ik ga voor mijn money websites deze tool zeker niet meer gebruiken. Hooguit voor een deel van mijn PBN.Laatst aangepast door Theo : 18-01-2023 om 17:17
-
18-01-2023, 17:59 #12
- Berichten
- 519
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Hoi iedereen, ik schrijf een artikel over de toekomst van content. ChatGPT maakt het gemakkelijk om zelf teksten te produceren, dus ik was benieuwd hoe de tekstschrijvers hier op Sitedeals de concurrentie ervaren.
- Merk je een terugval in hoeveelheid werk? Moet je meer in prijs concurreren?
- Maak jezelf gebruik van ChatGPT? In hoeverre maakt het je werk gemakkelijker?
- Wordt de kwaliteit van teksten beter door ChatGPT? Merk je dat je meer concurreert op kwaliteit?
- Of is het juist andersom: merken opdrachtgevers door ChatGPT hoe moeilijk het is om een knappe tekst te maken en krijg je meer waardering?
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Thomas
2) Nee, ik maak geen gebruik van ChatGPT. We hebben 22.000 euro aan college-gelden geďnvesteerd in mijn studie Journalistiek. Het is zonde om de kennis van taalbeheersing en research niet te gebruiken. ChatGPT is bovendien een slechte tool als je teksten 1-op-1 wilt overnemen. De argumentatie is vaak slecht en de kwaliteit is 'vlak'. Totaal geen emotie en plezier. Leuk als goedkope contentvulling, maar anders heb je er weinig aan.
3) ChatGPT is geen concurrentie op gebied van kwaliteit. Mijn opdrachtgevers hebben specifieke wensen. Die wensen gaat ChatGPT niet vervullen. Het is pure contentvulling.
4) Mijn opdrachtgevers en ik hebben het niet over ChatGPT. Mind you; de meeste opdrachtgevers waren in het verleden zo teleurgesteld in de slechte kwaliteit van vorige tools en tekstschrijvers, dat ze het niet meer in hun hoofd halen om met deze rotzooi in zee te gaan.
Ik ben totaal niet bang voor het verliezen van mijn werk als tekstschrijver. Het gaat gewoon niet gebeuren. ChatGPT heeft geen emotie, kan geen argumenten onderscheiden. Als je ChatGPT foute dingen leert, zullen die foute zaken terugkomen in de teksten. Er zit ook geen enkel plezier van de tekstschrijver in de tekst. Geen luchtige tekst, geen humor. Leuk als je een goedkoop artikel wilt en - als het fout gaat - aansprakelijk wordt gesteld.
ChatGPT en andere AI-tools leren van beschermd werk. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld omdat ChatGPT eigenlijk een stuk tekst van een andere schrijver heeft gekopieerd. Stable Diffusion kan erover meepraten.
https://tweakers.net/nieuws/205682/g...n-voor-ai.html
-
19-01-2023, 09:23 #13
- Berichten
- 63
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Hoewel ik zeker ook kritisch ben t.o.v. deze hype, constateer ik wel dat veel mensen hier toch wat zenuwachtig worden. Al ontkennen ze dat.
Momenteel is versie drie uitgerold en is de media volgepompt met persberichten. De halve wereld hangt nu al meer dan een maand aan ChatGPT en is de database aan het voeden. De software leert gigantisch snel en veel momenteel van alle input en zal daardoor met nieuwere versies - die elkaar seeds sneller op zullen volgen - beter, slimmer, veelzijdiger en gevarieerder worden.
Ik gebruik het nu vooral als ik een aanvulling zoek op een tekst; iets waarvoor ik eerst Google gebruikte. De aanvulling lees ik dan, pas ik aan waar nodig en maak het SEO geschikt. En ik verwacht dat de frequentie intensiever gaat worden op korte termijn.
Wat ik nu zie hier is toch een beetje de angst voor de stoommachine. Maar ook die was niet tegen te houden.
-
19-01-2023, 10:36 #14
- Berichten
- 58
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: ChatGPT: merken jullie concurrentie?
Zelf gebruik ik chatgtp voor programmeer kwesties. Kleine code samples oen optimalisatie voorstellen opvragen. Echter heb ik wel voldoende vakkennis om snel eruit te halen wat wel en niet goed werkt (betrouwbaar is).
Ik snap dat men ChatGTP-3 een mooie tool vind en begrijp dat sommige mensen scepties zijn over de resultaten. Hier ben ik het deels mee eens. Mensen met vakkennis en die de ChatGTP-3 ter ondersteuning gebruiken lijkt mij prima. Mensen die geen kennis hebben en de meeste basale kennis van ChatGTP-3 afhalen lopen kans dat ze verkeerde informatie leren maar ook een andere denkwijze krijgen (niet meer kritisch en onderzoekend).
Verder zie ik in dit topic dat men ChatGTP vooral gebruikt voor teksten (lees SEO teksten) gebruikt wordt, maar dat de tekst nog niet kwalitatief goed is en mogelijk een hoog plagiaat gehalte heeft. Wat ik mooi vind is dat dit er dus vanuit het vakgebied van content (teksten) creators argwanend wordt gereageerd en denkend dat ChatGTP 3 weinig waarde heeft. Dit is voor de huidige versie inderdaad het geval. Maar er is een nieuwe versie op komst. ChatGTP-4 komt er aan en wordt dit jaar verwacht (https://www.datacamp.com/blog/what-we-know-gpt4). Het aantal model parameters gaat van 175 miljard naar 175 biljoen. Dit gaat de kwaliteit zeer ten goede doen. Maar de vraag is waar eindigd het met ChatGTP-5? Ik denk dat dit een goed alternatief is voor de budget tekst-schrijvers. Kwalitatieve content is altijd nodig, maar voedt uiteindelijk ook weer het ChatGTP (en andere) model.
-
19-01-2023, 14:31 #15Webblish Content & Publishing
- Berichten
- 5.633
- Lid sinds
- 17 Jaar
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic