Beste,
Ik werk zelf veel met wordpress op mijn sites en wilde graag een opleiding volgen om beter te kunnen ontwerpen. En ook beter met wordpress om te kunnen gaan. Wat ik merk aan wordpress is dat geschreven artikelen vrij snel worden opgepikt door google en dat vind ik fijn. Nu had ik even bij de LOI gekeken maar daar wordt wel een opleiding gegeven om te werken met een CMS maar zij doen dat met Joomla.
Mijn vraag is nu wat precies het verschil is, waarom werken zoveel mensen met wordpress en maar weinig met joomla? Graag wilde ik leren om designs te maken die ik dan kan verkopen. Met deze opleiding van de LOI kan ik dat dus leren voor Joomla maar heb het idee dat er meer vraag naar Wordpress designs is.
Wat zijn jullie ideen hierover want ik heb nog geen ervaring hiermee maar wil me gaan verhuren als ontwerper maar dan wel voor een cms waar vraag naar is. Het liefst doe ik alles, design/slicen/seo maar daar kan ik geen juiste opleiding voor vinden. Ideeën hierover zijn welkom!
Bedankt en een gelukkig nieuwjaar! Wel even de vingertjes tellen morgenvroeg he? :)
- Joomla vs. Wordpress
-
31-12-2012, 11:14 #1
- Berichten
- 374
- Lid sinds
- 14 Jaar
Joomla vs. Wordpress
-
31-12-2012, 11:54 #2Particulier
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Er zijn genoeg (premium) tutorials te vinden op internet waar je alles leert over het maken van Wordpress en Joomla themes. WP is indd een stuk populairder maar dat betekend niet dat er geen vraag is naar Joomla themes.
-
31-12-2012, 12:02 #3
- Berichten
- 1.153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Wordpress is veel gebruiksvriendelijker en geeft naar mijn mening veel meer mogelijkheden.
-
31-12-2012, 14:24 #4
- Berichten
- 352
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
WordPress: nooit gezeik mee. punt.
Joomla: gehackt, drama, werkt niet, rechten problemen, php 5.3 errors, deprecated errors, templates die niet meer werken na update, mods die zo lek zijn als een mandje etc. etc.
En voor wat betreft de LOI opleiding = weggegooid geld: download Artisteer.
Succes!
-
31-12-2012, 14:37 #5Particulier
- Berichten
- 559
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Wordpress is perfect.
Joomla is en blijft bagger.
Werkt nooit zoals het hoort te werken en de mogelijkheden zijn vrij beperkt.
Dus mijn advies is om je te gaan verdiepen in Wordpress.
Die LOI opleiding zou ik dus ook niet volgen.
-
31-12-2012, 14:40 #6Particulier
- Berichten
- 911
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Wordpress of Joomla maakt niet zoveel uit.
Wordpress is momenteel iets meer gebruikt, veelal is dit voor kleine websites.
Joomla heeft standaard meer aan boord dan wordpress.
Mensen die klagen over veiligheid moeten maar eens nagaan wat ze fout doen dit heeft vaak niks te maken met het cms wat ze gebruiken, maar vooral hoe ze het gebruiken.
Vaak is dit gewoon gebrek aan kennis en doorzettingsvermogen.
In principe zijn het beide php open source cms systemen met up en downs.
Als je niet teveel bijzondere plugins gebruikt die in veel gevallen onbetrouwbaar zijn kom je met beide cms systemen net zo ver.
De voorkeur van mensen is veelal persoonlijke mening, dit heeft niks met daadwerkelijke kracht of falen van een cms te maken.
Als je themes wil maken moet dit niet uitmaken voor welk cms je dit doet, voor beide heb je evenveel kennis nodig.
Als je meer verkopen wil halen maak dan themes voor meerdere cmsjes.
Over Drupal heb ik je niet gehoord...terwijl die vooral voor serieuzere sites toch veel wordt gebruikt.
Een loi cursus ka ik standaard afraden als het gaat om ict.Laatst aangepast door jeffreyZ : 31-12-2012 om 14:48
-
31-12-2012, 14:46 #7
- Berichten
- 599
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
De trend is momenteel dat WordPress in opkomst is enorm veel wordt gebruikt. Logischerwijs is daar dus meer mee te verdienen maar óók meer concurrentie.
Ik hoop natuurlijk van niet maar het kan zo zijn dat er over 4 jaar weer iets heel anders is;-).
Hoe dan ook, zo'n opleiding klinkt leuk maar je leert meer van zelf proberen en fouten maken. Voor de serieuzere thema-ontwikkeling raad ik het boek "WordPress themes maken" van Robbert Ravensbergen aan. Zeer nuttige informatie ;-).
-
01-01-2013, 11:10 #8Particulier
- Berichten
- 505
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
WP heeft veel meer vrijwilligers, veel meer plugins en templates en geen rare bugs.
-
02-01-2013, 19:02 #9
- Berichten
- 79
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Het lijkt hier wel reclame voor WP......maar ik ben het er wel mee eens. Joomla is omslachtig, lastig. Het werkt wel, maar ook veel minder mogelijkheden als WP.
En daarnaast is het denk ik inderdaad zo, dat WP veel meer door ontwikkeld is en wordt dan Joomla. Ik ben geen pessimist maar ik denk dat Joomla over een paar jaar 'out' is.
-
02-01-2013, 19:04 #10gast54611 Guest
Re: Joomla vs. Wordpress
Werk zelf al een kleine 2 jaren met WordPress. WordPress sprak me altijd aan omdat het panel gebruiksvriendelijk is zoals meerderen zeggen hier. Mensen die a-technisch zijn kunnen zelfs WordPress wel een beetje volgen.
Joomla weet ik amper wat van, maar het lijkt me zo 'basis'.
-
02-01-2013, 19:27 #11Webblish Content & Publishing
- Berichten
- 5.633
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
2) Klopt, als Wordpress niet meer zou voldoen voor bijvoorbeeld een complexe site, dan is Drupal, en daarna het complexere Typo3, een aanrader.
3) Idd, liever niet naar de LOI. Boeken en online info genoeg, en anders naar een echt gespecialiseerde opleider. Wordpress sites/themes designen, dat omvat meerdere disciplines: grafische vormgeving, usability, content design, HTML(5)/CSS(3), javascript en PHP: eigenlijk zou je alles moeten leren om ècht een toekomstgerichte kennis op te doen. Hier staan vast wat tips over het leren van HTML en CSS: https://www.sitedeals.nl/html-xhtml-a...tml-topic.html
Edit: @Chrisvw: dank voor de link van Artisteer.com. Wat zijn jouw ervaringen daarmee? En valt daar ook een beetje goed een fatsoenlijk responsive theme mee te maken?Laatst aangepast door B. van der Weerd : 02-01-2013 om 19:37
-
02-01-2013, 19:37 #12Particulier
- Berichten
- 2
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Ik zou geen opleiding gaan volgen, maar gewoon zelf ervaring op doen en proberen te leren van mensen die je zelf goed vindt op het gebied van design.
Verder zou ik geen energie steken in Joomla. Zie: http://www.google.com/trends/explore#q=joomla,wordpress . Hoewel je niet teveel moet afgaan op een Google grafiek, bevestigt het wel mijn indruk dat Joomla zijn hoogtepunt al heeft gehad. Ik zeg niet dat het helemaal verdwijnt, maar om je er op te gaan focussen lijkt mij op dit moment een fout.
Ik ben het helemaal eens met de kritiek op Joomla van de anderen. Ik heb voor een site Joomla gebruikt en het is een gigantisch gepruts om alles voor elkaar te krijgen. Het kan allemaal wel, maar je moet instellingen wel vaak aanpassen in een specifiek sub-menu van een sub-pagina die je niet zonder Google search gaat vinden als nieuwe gebruiker. Templates aanpassen is ook veel lastiger dan bij Wordpress.
Probeer voor de grap ook eens een upgrade uit te voeren van Joomla 1.5 naar 2.5. Dat is zo lastig te doen dat je het officieel niet eens een upgrade mag noemen: het is een 'migratie'. De versies zijn niet goed compatible. Enorm gezeik gehad om het voor elkaar te krijgen. De tool die ervoor beschikbaar was gesteld (jUpgrade) bleef halverwege hangen. Zoek het dan verder maar uit. Er waren er velen met mij. Er was een betere plugin beschikbaar, maar die was redelijk prijzig. Ik vrees alvast voor een volgende 'migratie'. Zulke dingen zijn bij Wordpress gewoon niet voor te stellen.
-
03-01-2013, 10:54 #13Webblish Content & Publishing
- Berichten
- 5.633
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Wordpress wint de laatste tijd ook heel veel terrein omdat er veel meer mogelijkheden (plugins) bij zijn gekomen, waardoor het van weblogscript is uitgegroeid tot 'cms'. Tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk geen volwaardig CMS is. Op het gebied van Social Media kun je er ook ontzettend veel mee, dankzij Buddypress e.d.. Ook zijn er steeds meer (wat mij betreft bijna onontbeerlijke) 'responsive themes' beschikbaar.
-
03-01-2013, 11:49 #14
- Berichten
- 374
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Wat veel reacties! Bedankt! Ik heb besloten aan de hand van het commentaar de LOI cursus te skippen en te beginnen met het leren van het maken van een wordpress theme via online informatie. Heel erg bedankt, zal proberen erom te denken dat als ik het af krijg even een screenshot te plaatsen hier. :)
-
22-05-2013, 00:36 #15
- Berichten
- 148
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Joomla vs. Wordpress
Ik ben zelf een "joomlarot", maar neig de laatste tijd toch meer naar wp. Waarom? Wp is sneller, simpeler en de laatste tijd steeds meer plugins en ondersteuning.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic