Algemeen forumbeleid

De algemene regels van SD gelden hier ook, deze zijn te vinden bovenaan het overzicht van de subfora. Hieraan dient men zich uiteraard ook aan te houden.

Omgang met medegebruikers

De belangrijkste, meest logische regel: wees vriendelijk tegen elkaar! We kunnen niet hard genoeg benadrukken hoe belangrijk een goede sfeer is, en wat voor impact sfeer kan hebben op de community. Daarom is schelden uit den boze, maar ook enkele andere handelingen vermijden we liever, zoals linken/verwijzen naar illegale content, topics bumpen en irrelevante off-topic. Klinkt allemaal logisch, maar het gebeurt helaas nog.

Nieuw topic starten

Er zijn geen specifieke regels om een topic te starten, maar wel enkele richtlijnen. Iedereen is vrij om een nieuw topic te starten.

Om te beginnen, de topictitel: zorg dat deze duidelijk omschrijft waar het over gaat. Dus als je een probleem met een stukje code hebt, is een titel als "[php] include probleem" beter dan "Help! Mijn script doet het niet". Daarom moedigen we het gebruik van prefixes ook aan. Deze maken aan de andere bezoekers al duidelijk waar het probleem om gaat.

Ook belangrijk is je openingspost. Omschrijf hier duidelijk je probleem, geef code. voorbeeld, of in geval van een beoordeling, geef links met duidelijk bekijkbare voorbeelden. Heb je geen eigen webruimte om afbeeldingen te uploaden? Volgende sites kunnen wel een oplossing bieden:

Hulp aanbieden

Aangezien onze sector vooral uit een self-learning community bestaat, en er constant bijgestudeerd moet worden om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, vragen we ook om deze methode vam self-learning gewoon door te trekken op SD. Concreet, bied geen kant-en klare oplossingen aan, maar stuur de mensen in de goede richting, geef ze bronnen, tips, pointers. Als men merkt dat de topicstarter blijk geeft van totaal geen moeite te willen doen, en een kant en klare oplossing verwacht, wordt er van de community niet verwacht dat zij moeite gaan doen voor de betreffende persoon. In extreme gevallen kan een topic hiervoor gesloten worden.

Forumspecifiek beleid

Websites algemeen

Ook hier geld de regel bij het starten van topics, wees zo concreet en volledig mogelijk. Wil je je website laten taxeren, vermeld dan alle gegevens, zoals totale grootte van de website, aantal bezoekers, type hosting, functionaliteiten... Als je je site laat checken, weet dan dat je vraagt om kritiek, dit kan positieve kritiek zijn, maar vaak wordt er bij sitechecks naar de minpunten gekeken. Hier kan soms wat scherpe kritiek bijzijn, weet dat dit alleen maar hulpvaardig bedoeld is. Ervaar jij kritiek echt als een aanval op jezelf, meld dit dan aan het moderatorteam.

Grafisch ontwerp

Als je je werk laat beoordelen, zorg dan dat je materiaal van voldoende kwaliteit en grootte is, zodat alle details goed zichtbaar zijn. Weet wel dat men hier graag werk ziet waar een beetje moeite in gestoken is, dus WIPjes van 5 minuten werk worden niet geapprecieerd, en dergelijke topics zullen zonder waarschuwing verwijderd worden. Heb je een vraag, vermeld dan de nodige aspecten die van toepassing zijn, zoals doelgroep, bestemd voor druk/beeldweergave, gebruikte programma's,...

XHTML&CSS

Belangrijk hier is dat je bij een probleem vooral een link/stukje code post van je project. Dit om de efficientie van aangeboden hulp te verhogen. Een grote hulp kan ook gevonden worden in validators:

Scripting

Ook hier vragen we weer om zo specifiek mogelijk te zijn bij je probleemstelling. geef hier ook links van je project, vergeet de sourcecode niet (bv .phps bestanden), en vergeet ook niet, Google is your friend, net als onze eigen zoekfunctie.

De zoekfunctie & Topics bumpen

Graag verwijzen we naar onze zoekfunctie. Deze krachtige functie laat je logischerwijs toe om eerder aangemaakte topics te doorzoeken. Heb je een probleem, gebruik dan eerst de search om te kijken of er al topics met hetzelfde/gelijkaardig probleem als jou bestaan. Hier kan je al veel informatie uit halen. Biedt de gegeven de oplossing toch niet wat jij ervan verwacht, dan mag jij gerust reageren in dat topic, hoe oud het ook is. Let wel, het moet wel degelijk verband houden met het oorspronkelijke probleem dat in de beginpost staat. Topics bumpen met nutteloze posts staan we hier niet toe, en dit bestraffen we dan ook. Niets is zo irritant als een nutteloos gebumped topic.

Producten/Diensten aanbieden

Aanbieden tegen betaling

Staan we hier niet toe. Daarvoor verwijzen we je graag naar het marktplaats gedeelte deze is hier speciaal voor gemaakt, en vormt eigenlijk de grote fundering van SD ;). Verkeerd geplaatste topics worden verwijderd. Na meermaals overtreden van deze regel kunnen er sancties volgen.

Gratis aanbieden

Wat dan weer niet mag in het marktplaats gedeelte, mag hier wel. Weet jij een gratis script, of een gratis template, mag je hier altijd naar verwijzen. Of wil je iemand gratis hulp bieden, mag dit ook, alhoewel we sterk aanraden dit toch in de buy & sell te doen.

Suggesties en Klachten

De marketing leert ons dat feedback van klanten enorm waardevol is, en tips van gebruikers moeten we zeker niet in de wind slaan. Daarom, heb jij een suggestie voor dit gedeelte, of stoort er iets je enorm, kan dit gemeld worden in het betreffende topic. We streven ernaar dat altijd minstens 1 crewmember je van antwoord dient, bij voorkeur het crewlid van het betreffende gedeelte. Maar ook hier, houd het beschaafd, ben je echt kwaad om iets, probeer dit dan toch kalm en vriendelijk over te brengen, het effect is zoveel groter.

Beslissing moderator aanvechten

Ben jij het niet eens met een beslissing van een moderator? Dan mag je gerust contact met hem/haar opnemen via pm, en de mod hier beschaafd over aanspreken. Topics en posts zullen altijd soft gedelete worden, deze zijn dus altijd herstelbaar. Dus haal jij toch je gelijk, dan kan jou topic/post weer gewoon hersteld worden, en krijg jij de oprechte excuses van de hele forumcrew ;).

Waarschuwingspunten

Een perfect samenzijn op een forum is natuurlijk het streven, maar tegelijk ook een utopie. Dus soms kan het wel eens zijn dat we van ons hart een steen moeten maken en een waarschuwing moeten uitdelen. Het is niet de bedoeling dat we zware straffen gaan opleggen, in principe kan je voor geen enkele overtreding binnen de community area direct gebanned worden. Weet wel, we noemen het niet voor niets waarschuwingen, dus wees dan ook gewaarschuwd. En houdt het spreekwoord "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" in ere. We willen wel zoveel mogelijk discussie vermijden en voor de meest frequente overtredingen vaste waarschuwingspunten opleggen, zodat hier al geen discussie over kan ontstaan, en we een consequent beleid creeeren.

Topics sluiten

Over het algemeen worden topics niet gesloten . Als er topics gesloten worden gebeurt dit ofwel op aanvraag van de topicstarter, mits deze een goede reden kan voorleggen, of een moderator is van mening dat het topic gesloten moet worden.

Respect voor de moderators

Graag willen we er even op wijzen dat het modteam bestaat uit een team van vrijwilligers. Zij helpen mee aan SD omdat ze een passie voor SD hebben. Graag willen we dan ook vragen om respect te hebben voor deze mensen, en te vertrouwen op de onpartijdigheid van deze mensen.




Op zich zijn het geen strenge regels, maar gewoon enkele richtlijnen die het zoveel makkelijker maken voor iedereen om het forum te gebruiken. Daarom vragen we om je hier toch aan te houden, je zal merken, moeilijk is het niet, en we gaan ook niet voor het minste beetje straffen uitdelen. Ook wij moeten meebouwen aan de sfeer in het forum, met jullie hulp zal dat zeker lukken. Wij willen je alvast bedanken voor het doornemen en volgen van deze richtlijnen, en wensen je nog veel plezier toe op SD.