Vele vinden het lastig om de juiste partij te vinden voor hosting en domeinnamen die bij hun past. Iedereen heeft andere eisen aan prijs, kwaliteit en support. Zet deze drie punten naast elkaar. Wil je goede kwaliteit en support dan zul je over het algemeen wat meer betalen. Heb je niet voldoende budget dan zul je het misschien moeten doen met minder kwaliteit of service.

Weet met wie je zaken doet
Vaak heb je alleen per e-mail en telefoon contact met het hosting bedrijf en is het niet gevestigd bij jou in de buurt. Daardoor weet je vaak niet veel over het bedrijf. Stel voordat je iets besteld daarom altijd een aantal vragen per e-mail of telefoon, je krijgt dan een idee bij de persoon die je helpt. vraag gerust om meer informatie over het bedrijf.

Controleer de inschrijving bij de kamer van koophandel via www.kvk.nl of www.openkvk.nl. Op de website van een bedrijf moet altijd het kvk nummer staan.

Een bedrijf die langer bestaat heeft vaak meer ervaring. Met deze ervaring kunnen ze over het algemeen betere diensten aanbieden en sneller problemen oplossen. Bedrijven die langer bestaan zullen ook langer blijven bestaan dan nieuwe bedrijven.

Een hostingbedrijf welke lid is van http://www.gedragscode.com geeft extra zekerheid. De hoster bestaat dan ten minste 12 maanden en is ingeschreven bij de kamer van koophandel.

Referenties
Op internet zijn veel referenties te vinden. De grootste websites met referenties van hostingbedrijven zijn www.ispgids.com en www.webhosters.nl. Helaas zijn deze referenties niet altijd te vertrouwen, bedrijven plaatsen zelf reacties of betalen andere om goede reacties te plaatsen.

Typ de bedrijfsnaam in jouw zoekmachine in. Wellicht kom je een forum tegen waarop veel problemen staan. Een enkele negatieve reactie op internet kan altijd voorkomen en hoeft niet altijd terecht te zijn.

Weet wat je koopt en wat je wilt
- Is de dienst inclusief of exclusief back-up? En wat is de frequentie ervan?
- Bij shared en reseller hosting is de hoster verantwoordelijk voor het beheer maar bij een vps, colocatie en dedicated server kun je hier standaard niet van uit gaan. Zorg dat voordat je een overeenkomst aangaat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Bespreek ook wat er inbegrepen is bij managed of een SLA.
- Onbeperkt bestaat niet. Weet duidelijk wat de limieten zijn.
- Heb je specifieke eisen aan de hosting geeft dit dan aan bij de hoster. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van Magento commerce of Joomla vraag dan aan de hoster of dit werkt. Is er enige twijfel vraag dan of je de hosting één week mag uitproberen.
- Ga je op je website persoonlijke gegevens verwerken dan heb je een ssl certificaat en eigen ip-adres nodig. Vraag naar de mogelijkheden hiervan.
- Snelheid is belangrijk voor het behouden van je bezoekers en voor Google. Komen je bezoekers voornamelijk uit Nederland kies dan bij voorkeur voor een hoster binnen Europa. Maar het liefste in Nederland.

De overeenkomst
- Standaard worden hosting diensten stilzwijgend verlengd net zoals een abonnement op een tijdschrift of internet verbinding. Controleer wat de opzegtermijn is en hoe je kunt opzeggen.
- Ook jij als opdrachtgever hebt verplichtingen, je moet bijvoorbeeld op tijd betalen. Controleer hoe je kunt betalen en wat de betalingstermijn is.

Ook interessant:
- De totstandkoming van webhostingprijzen


Reageer gerust als je iets hebt aan te vullen of ergens anders over denkt dan mij.